در گفت‌وگوی پانا با مدیر آموزش و پژوهش اتاق اصناف ایران بررسی شد:

دانش‌آ‌موزان چگونه می‌توانند از آموزشگاه‌های بین کارگاهی اتاق اصناف استفاده کنند؟

همکاری مشترک اتاق اصناف و آموزش و پرورش در راستای ایجاد فرصت شغلی برای دانش‌آ‌موزان

تهران (پانا) - مدیر آموزش و پژوهش اتاق اصناف ایران با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که به‌تازگی میان اتاق اصناف ایران و سازمان فنی و حرفه‌ای برای ارتقای مهارت‌های تخصصی اصناف بسته شده، عنوان کرد که اتاق اصناف ایران آمادگی دارد تا در این موضوع در قالب طرح‌های پیشنهادی آموزش و پرورش حوزه دانش‌آموزی را هم پوشش دهد. در شرایط کنونی آموزشگاه‌های بین‌کارگاهی وجود دارد که افرادی را آموزش می‌دهند تا در‌ آینده وارد بازار کار شوند. این‌ها نه به‌عنوان کارگر بلکه فقط به‌عنوان مهارت‌آموز در محیط کاری یک صنفی قرار می‌گیرند و با محیط واقعی کار آشنا می‌شوند.

کد مطلب: ۱۳۰۶۵۰۱
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آ‌موزان چگونه می‌توانند از آموزشگاه‌های بین کارگاهی اتاق اصناف استفاده کنند؟

به تازگی اتاق اصناف ایران و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در راستای تحقق شعار سال و به منظور آماده‌سازی نیروهای انسانی برای ورود به فضای کسب‌وکار و همچنین ارتقای مهارت‌های شاغلان و کارآفرینان مشاغل صنفی و تشکل‌های صنفی، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

گامی در جهت نزدیک‌کردن آموزش‌ها به بازار کار

علیرضا شکوهیان، مدیر آموزش و پژوهش اتاق اصناف ایران در گفت‌وگو با پانا با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که به‌تازگی میان اتاق اصناف و سازمان فنی و حرفه‌ای بسته شده است، گفت: «بر اساس آیین‌نامه اجرایی قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای یک شورایی با عنوان همین قانون تشکیل می‌شود که در آن نمایندگان بخش خصوصی کشور هم عضویت دارند از جمله اتاق‌های سه‌گانه. دبیرخانه این شورا در سازمان فنی و حرفه‌ای کشور واقع شده است و اساس کاری که در این دبیرخانه اتفاق می‌افتد این است که ما چگونه می‌توانیم مهارت‌های واحدهای صنفی و کسب‌وکارها را ارتقا دهیم؟ از طرف دیگر چگونه می‌توانیم آموزش‌هایی که در دانشگاه‌ها و سازمان‌های فنی و حرفه‌ای در حوزه اصناف اتفاق می‌افتد را به بازار کار نزدیک کنیم؟»

وی افزود: «در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای با سازمان فنی و حرفه‌ای بسته شد که در قدم اول به دنبال این است که سطح صنوفی که در حوزه فنی و تخصصی فعالیت دارند، ارتقا پیدا کند. طبق آیین‌نامه اجرایی مشاغل تخصصی و فنی که موضوع ماده 13 قانون نظام صنفی است.»

وقتی مردم از یک فعال صنفی شکایت دارند یعنی پروسه آموزش آن به‌درستی انجام نشده است

شکوهیان اظهار کرد:‌ «فعالیت‌های سازمان فنی و حرفه‌ای به افرادی که در دوره‌های مختلف شرکت می‌کنند گواهی مهارت می‌دهد. اینکه آیا این گواهی به‌درستی صادر شده یا خیر و آزمون گرفته شده و اجرا چگونه است، همه اطلاعات در اختیار اتاق اصناف قرار دارد. در این حالات وقتی فردی وارد بازار کار می‌شود و مردم از وی شکایت دارند، نشان می‌دهد پروسه آموزش به‌درستی طی نشده است.»

مدیر آموزش و پژوهش اتاق اصناف ایران اظهار کرد: «آماده‌سازی نیروی کار برای ورود به بازار را داریم و قرار است مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی اتفاق بیافتد. در این تفاهم‌نامه این امکان به اصناف داده می‌شود که بدون اینکه درگیر الزامات و پروژه‌های قانون تأمین اجتماعی شوند و بخواهند حق بیمه و غیره پرداخت کنند، از ظرفیت افرادی به‌عنوان کارآموز استفاده کنند.»

وی افزود: «این افراد به‌عنوان کارورز وارد واحدهای صنفی شده و آموزش می‌بینند. در این حالت افراد توانمند می‌شوند و خودشان می‌توانند در بازار کار کسب‌وکاری را راه بیاندازند. جامعه هدف برای این طرح، شاغلان و افراد جویای کار است.»

همکاری مشترک اتاق اصناف و آموزش و پرورش در راستای ایجاد فرصت شغلی برای دانش‌آ‌موزان

شکوهیان اظهار کرد:‌ «در گذشته اتاق اصناف ایران با آموزش و پرورش تفاهم‌نامه‌هایی داشت که اکنون جاری نیست. مدتی قبل در شورای عالی آموزش و پرورش رشته‌ای به تصویب رسید تحت عنوان خدمات فروشگاهی که به‌نوعی دانش‌آموزانی که در فروشگاه‌ها قرار است مشغول به کار شوند آموزش می‌دهد. این طرح در جزییات نیاز به کار بیشتر داشت و هنوز همکاری مشترک نهایی نشده است.»

دانش‌آ‌موزان چگونه می‌توانند از آموزشگاه‌های بین کارگاهی اتاق اصناف استفاده کنند؟

مدیر آموزش و پژوهش اتاق اصناف ایران افزود: «اکنون آموزشگاه‌های بین کارگاهی داریم که افرادی را آموزش می‌دهند تا در‌آینده وارد بازار کار شوند. این‌ها نه به‌عنوان کارگر بلکه فقط به‌عنوان مهارت‌آموز در محیط کاری یک صنفی قرار می‌گیرند تا به فعالیت خودشان ادامه دهند. در این حالت امکانات اتاق اصناف برای امر آموزش بسیج می‌شود و طبیعت در این نوع آموزش‌ها دانش‌آموزان می‌توانند بیایند و از این ظرفیت‌ها استفاده کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار