در گفت‌وگو با پانا مطرح شد

هنرجو باید قبل از ورود به بازار، کارکردن با تجهیزات به‌روز صنعت را بیاموزد

تهران (پانا) - یک فعال حوزه انفورماتیک با اشاره به اینکه تجهیزات صنایع امروزه به‌روز شده‌اند عنوان کرد که باید مدارس فنی و هنرستان‌ها فرصتی ایجاد کنند تا دانش‌آموز قبل از ورود به بازار کار نحوه کار کردن با این تجهیزات جدید را بیاموزد.

کد مطلب: ۱۲۹۵۸۳۴
لینک کوتاه کپی شد
هنرجو باید قبل از ورود به بازار، کارکردن با تجهیزات به‌روز صنعت را بیاموزد

یکی از دغدغه‌های صنعت‌گران این است که نیروی جوان متخصص که تجربه کار کردن داشته باشد کم است و کارخانه‌ها و صنایع بعد از جذب نیرو تازه باید بخشی از سرمایه‌شان را برای آموزش نیروی انسانی خرج کنند و این در حالی است که مراکز فنی و حرفه‌ای و کارو‌دانش سال‌ها این فرصت را دارند تا نیروی مورد نیاز صنایع کشور را به صورت حرفه‌ای تربیت کنند.

کارآفرین با اشتغال‌زا تفاوت دارد

مجید نادری، فعال در حوزه کسب‌وکار در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه موضوع کارآفرینی از چشم مسئولین دور مانده است، اظهار کرد: «تفاوت فردی که کارآفرین است با کسی که اشتغال ایجاد می‌کند در این است که اشتغال‌زا نسبت به نیاز جامعه تولید می‌کند و در اختیار جامعه قرار می‌دهد اما یک کارآفرین آنچه پایه‌گذاری می‌کند، مشخص نیست بازار بپذیرد یا نه زیرا قبلا زمینه‌اش نبوده اما اگر بازارش را پیدا کند به رشد اقتصادی کمک می‌کند.»

وی با ذکر مثالی از بازار تولید قارچ در ایران گفت: «تولید قارچ در تعریف کارآفرینی قرار گرفت و تولیدش تا جایی خوب پیش رفت اما در پیدا کردن بازار به مشکلاتی برخورد کرد زیرا مردم این را به عنوان یک محصول لوکس می‌بینند. در کل دنیا برای فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن یک فرهنگی در ذهن افراد جامعه از پایه آغاز می‌کنند. فرد باید از کودکی با تولید روز و خواص آن‌چه تولید اساسی است، آشنا شود تا در آینده با یک ذهنیت شفاف کسب و کار مربوطه را راه بیاندازد.»

تربیت تولیدکننده خوب در مدارس

نادری عنوان کرد: «درباره صنعت قارچ که صنعت مظلومی است و به عنوان کالای اساسی سبد خانوار دیده نمی‌شود، باید گفت این محصول ارزآوری بالایی دارد. ضمن اینکه اقلیم و آب و هوا و کمبود آب ایجاب می‌کند که به سمت تولید چنین محصول به صرفه‌ای در ایران برویم. در سال می‌توان 6 دوره قارچ را کشت کرد اما محصولات دیگر چنین نیستند و نهایت یک یا دو بار می‌توان کشت کرد. همچنین برای هر هکتار گندم نهایت 2 نفر اشتغالزایی داریم اما برای صنعت قارچ بسته به واحد صنعتی یا سنتی برای هر کیلوگرم، حداقل برای 10 نفر اشتغالزایی ایجاد می‌شود.»

وی گفت: «تولید قارچ یکی از محصولات کشاورزی است که می‌توان از دوران مدرسه دانش‌آموز را با آن آشنا کرد و برای رشد اقتصادی زمینه صادرات درست و اصولی را با تربیت تولیدکننده خوب فراهم کرد.»

دانش بومی خوبی داریم اما در کاربردی کردنش باید بیشتر کار کنیم

این فعال در حوزه انفورماتیک و شتاب‌دهی کسب‌وکار گفت: «متاسفانه واحدهای تولید مشکلات زیادی دارند و ذهن‌شان از بازار و توزیع علمی دور شده است. در همین صنعت قارچ عموما به سمت تولید رفته‌اند و همین لطمه به صنعت قارچ بود. حدود چند صد هزار دستگاه برای تولید بار خوب سرمایه‌گذاری کردند اما چون برای بازار سرمایه‌گذاری نکردند، ساماندهی به مشکل خورد.»

وی افزود: «دانش فنی ما در تولید قارچ صادر می‌شود. در ترکیه و عراق همکاران ایرانی ما مشاوره می‌دهند و به‌لحاظ تاسیسات و تجهیزات، دانش بومی داریم اما در داخل کشور روی بازار کار نشده است.»

باید دانش‌آموز به کارخانه‌ها برود و از نزدیک تجهیزات به‌روز شده صنعت را ببیند

نادری با اشاره به نقش آموزش و پرورش در گسترش صنایع گفت: «واحدهای صنعتی مدرن از دستگاه‌ها و تجهیزات به‌روز استفاده می‌کنند و نحوه آشنایی برای کار با این نوع دستگاه‌ها مهم است. مراکز فنی و حرفه‌ای و کارو دانش می‌توانند هنرآموزان‌شان را به این مراکز ببرند تا از نزدیک با این دستگاه‌ها کار کنند.»

وی افزود: «بهترین موقعیت است تا آموزش و پرورش دانش‌آموز را به این مراکز بفرستد و از نزدیک با مراحل تولید آشنا شوند و حتی درباره محصولات جدیدی مانند قارچ از پتانسیل مدارس برای آشنایی کودکان و بالا بردن سطح سرانه مصرف درباره خواص این ماده غذایی توضیح داده شود تا به سمت جامعه غذایی سالم برویم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار