در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

برای آموزش بورس به دانش‌آموزان باید کار تحقیقاتی انجام شود

تهران (پانا) - یک اقتصاددان با بیان اینکه آموزش سرمایه‌گذاری در سنین کودکی دارای اهمیت است، عنوان می‌کند که آموزش و پرورش برای آموزش مفهوم بورس به کودکان و نوجوانان مانند کشورهای دیگر باید کار تحقیقاتی انجام دهد.

کد مطلب: ۱۲۹۷۶۸۷
لینک کوتاه کپی شد
برای آموزش بورس به دانش‌آموزان باید کار تحقیقاتی انجام شود

آموزش پس‌انداز کردن به خانواده‌ها یکی از دغدغه‌هایی است که از نسل‌های گذشته تا امروز وجود داشته و زمانی با خرید قلک این آموزش داده می‌شد و در زمانی دیگر با باز کردن حساب پس‌انداز اما امروزه تغییرات زیادی در روش‌های آموزش پس‌انداز از سوی خانواده به وجود آمده است. این روزها خانواده به‌دنبال آموزش سرمایه‌گذاری به فرزندان هستند یعنی در کنار پس‌انداز بتوانند ارزش پول‌شان را حفظ کنند و یکی از این روش‌ها سرمایه‌گذاری در بورس است.

آموزش بورس خوب است اما روش آموزش هم مهم است

علی سرزعیم، اقتصاددان و استادیار دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با پانا درباره ضرورت آشنایی نوجوانان با بورس در زمان تحصیل گفت: «اینکه خانواده‌ها شرایطی فراهم کنند تا فرزندان‌شان با اینگونه شرایط سرمایه‌گذاری مانند بورس آشنا بشوند خوب است زیرا بخشی از سرمایه‌گذاری از طریق بورس است.»

سرزعیم افزود: «در بورس‌های بزرگ دنیا شرایطی برای مبتدیان فراهم می‌کنند که ظاهراً سهام می‌خرند ولی در واقع سهام نمی‌خرند. این شرایط برای این است که تمرین کنند اگر فلان سهام را بخرند، چقدر سود یا ضرر می‌کنند یا چگونه سهام بخرند. درواقع برای این موضوع انیمیشن‌های مختلف می‌سازند تا بچه‌ها یاد بگیرند و با حقوق خودشان در بورس آشنا شوند.»

مفهوم بورس باید از دبیرستان آموزش داده شود

این اقتصاددان با اشاره به اینکه جای خالی چنین آموزش‌هایی در مدارس به چشم می‌خورد، اظهار کرد: «متأسفانه در ‌ایران چنین چیزهایی در مدارس آموزش داده نشده است. یکی از مهارت‌های اقتصادی که منجر به آموزش سرمایه‌گذاری به کودکان و نوجوانان می‌شود همین ‌آموزش بورس است.»

سرزعیم بهترین زمان برای آموزش بورس را نوجوانی عنوان کرد و گفت: «مفهوم بورس باید از دبیرستان به دانش‌آموزان آموزش داده شود.»

وی افزود: «در آمریکا کتابچه‌ای حدود 500 صفحه درآمده که در آن توضیح می‌دهد دانش‌آموز از اول ابتدایی تا کلاس دوازدهم خوب است کدام مفهوم را یاد بگیرد.»

برای آموزش بورس در سنین کودکی باید کار تحقیقاتی شود

این اقتصاددان گفت: «کلی اقتصاددان و روانشناس تربیتی و غیره دورهم جمع شده‌اند و بررسی کرده‌اند که هر مفهوم برای چه سنی مناسب است. اکنون 12 سال است آموزش داده می‌شود و این اقدامی نیست که یک‌شبه شکل بگیرد بلکه برای آموزش بورس در سنین پایین باید کار تحقیقاتی انجام داد.»

وی افزود:‌ «اگر آموزش و پرورش بخواهد محتوای درسی آماده کند باید از افراد متخصص کمک بگیرند و یک تیم تخصصی برای اجرایی‌کردن این مهم تشکیل بدهند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار