عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتوگو با پانا
ارتقای مدرک تحصیلی دانش آموختگان فنی و حرفهای مهمترین حلقه گمشده پیوند با صنایع است
تهران (پانا) - عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی معتقد است که برای اقتصاد دانشبنیان باید روی دانش و مهارت نیروی انسانی از دوران مدرسه گام برداشت و اگر مدرک تحصیلی مراکز مهمی مانند هنرستانها و کار و دانش یا فنی و حرفهایها ارتقا پیدا کند و حتی فرصت جذب در دستگاههای دولتی فراهم شود قطعاً مورد استقبال بیشتر دانشآموزان قرار میگیرند و به صنایع پیوند میخورند.
اقبال شاکری، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با پانا با اشاره به اهمیت بهروزشدن نهادهای دولتی همگام با اقتصاد دانشبنیان گفت: «برداشت من از کارکرد دستگاههای اجرایی کشور این است که متناسب با رشد علم و فنآوری جلو نمیروند زیرا مردم وقتی به این دستگاهها مراجعه میکنند تا امورات خود را دنبال کنند هیچ احساسی ندارند که کارشان بهبود پیدا کرده است و این دستگاهها سرعتی به کارهای خود دادهاند. درواقع اولین نمود اقتصاد دانشبنیان این است که کیفیت پاسخ به اربابرجوع افزایشی داشته باشد.»
وی افزود: «دانشبنیان یعنی دانشی که فراگرفته میشود بتوانیم در امورات کشوری به کار ببریم. دستگاههای اجرایی باید این مهم را در عملکردشان نشان دهند وگرنه عقب میافتند.»
در دانش اول هستیم اما در بهکارگیری این دانش عقبماندهایم
شاکری با اشاره به اینکه اگر در مسیر اقتصاد دانشبنیان همه نهادها با هم رشد نکنند، تعارض ایجاد خواهد شد، اظهار کرد: «دانش با سرعت در مقالات و دانشگاهها و شرکتهای دانشبنیان یک مسیری را طی میکند و از سوی دیگر دستگاههای اجرایی ما مسیر عقبماندهتری را دنبال میکنند بدین ترتیب تعارض ایجاد میشود. چگونه ما در دانش جزو کشورهای اول هستیم اما ازنظر بهکارگیری این دانش در تولید و خدمات فاصله داریم. این قابلقبول نیست و باید ضعفهای این مهم جبران شود.»
وی افزود: «باید هرچقدر میتوانیم با سامانههای هوشمند و غیره، کار مردم را بهتر انجام دهیم و این مستلزم داشتن دانش زیاد است. دانشی که عملیاتی شود و اگر نتوانیم بهصورت عملیاتی به دانش نگاه کنیم این کار اضافه است یعنی در مجموعهای کار را یک سیکلی میتواند انجام دهد و همان را دکترای ما میتواند انجام دهد. پس در اقتصاد دانشبنیان مهارت نیروی متخصص مهم است.»
مراکزی که نیروی متخصص پرورش میدهند از کارخانهها فاصله گرفتهاند
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در گام اول بسیاری از نیروهای متخصص در نهاد آموزش و پرورش رشد میکنند، گفت: «هنرستانها و مراکز فنی و حرفهای ما که نیروی متخصص پرورش میدهند از کارخانهها فاصله گرفتهاند و باید این حلقه گمشده را پیدا کرد تا این مراکز مهم به کارخانهها و شرکتها و صنایع وصل شوند.»
وی افزود: «آنچه این دو را به هم پیوند میدهد این است که به مدرک تحصیلی هنرستانها و مراکز کار و دانش یا فنی و حرفهای را اهمیت بدهیم و بهاندازه لیسانس دانشگاه ارجوقرب داشته باشند.»
راهکاری برای استقبال دانش آموزان از هنرستانها و مراکز فنی و حرفهای
شاکری عنوان کرد: «اگر دستگاه دولتی میخواهد نیرویی بگیرد از همین فنی و حرفهایها و هنرستانها بگیرد و برای اینها فرصت اشتغال ایجاد شود. البته من معتقدم این اقدام مهم را باید سازمان امور استخدامی بردارد. بهترین کار این است که در مراحل جذب و استخدام، مدارک این مراکز آنقدر ارتقا پیدا کند که اینها بتوانند جذب دستگاههای دولتی شوند و اگر این پیششرط گذاشته شود ببینید که چگونه از رشتههای فنی و حرفهای استقبال خواهد شد.»
ارسال دیدگاه