احیای تالاب نئوراردبیل

اردبیل(پانا) - مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اردبیل گفت: از سال ۱۴۰۱ تاکنون با تورریزی گسترده در سطح دریاچه، گونه مهاجم کاراس از تالاب حفاظت شده نئور جمع‌آوری شده است.

کد مطلب: ۱۴۹۵۸۷۱
لینک کوتاه کپی شد
احیای تالاب نئوراردبیل

حسن قاسم پور در کارگاه آموزشی توانمندسازی جوامع بومی و بهره برداران حوضه آبریز تالاب نئور که با حضور فرماندار اردبیل درسالن اجتماعات اداره کل محیط زیست استان اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه احیای تالاب نئور با موفقیت در حال انجام است و جمعیت گونه مهاجم کاراس از طریق مبارزه فیزیکی و بیولوژیکی به طور چشمگیری کاهش یافته است اما برای احیای کامل نئور همچنان نیازمند مشارکت دستگاه‌های ذیربط و جوامع محلی هستیم.

وی افزود: قاچاق خاک پیت، آتش سوزی های عمدی و غیرعمدی، حضور دام در حاشیه تالاب و ورود عناصر شیمیایی حاصل از کوددهی اراضی اطراف تالاب از مهم ترین مشکلات موجود در منطقه حفاظت شده تالاب نئور است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اردبیل تصریح کرد: احیای یک اکوسیستم به دلیل پیچیدگی‌های سیستم‌های طبیعی بسیار زمان بر است و بنابراین باید یک نگاه بلند مدت به موضوع احیای نئور داشته باشیم.

سیدمحمد اعتماد اعجازی، فرماندار اردبیل نیز با تاکید بر اهمیت همکاری جوامع محلی در مدیریت تالاب نئور گفت: مشکلات تالاب نئور زمانی آغاز شد که مداخلات غیرکارشناسی و غیرعلمی صورت گرفت و اکنون با یک نگاه علمی و کارشناسانه می توان چالش های موجود در این منطقه را کاهش داد. گفتنی است در این کارگاه موضوع حفاظت مشارکتی در تالاب نئور توسط تعدادی ازاساتید دانشگاه محقق اردبیلی ارائه، و شرکت کنندگان در کارگاه نیز به تبادل نظر پرداختند.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار