یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با پانا:

منابع ارزی نباید بیهوده مصرف شود/ارز چند نرخی اختلاف طبقاتی ایجاد می کند

خبرگزاری پانا: یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در شرایط جنگ اقتصادی به سر می بریم ، گفت: برای عبور از این شرایط باید سیاست گذاری اقتصادی نیز مقاومتی باشد تا مدیریت صحیح بر منابع ارزی انجام دهیم.

کد مطلب: ۱۴۳۳۳
لینک کوتاه کپی شد

محمدباقر صدری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی پانا با اشاره به اینکه داستان ارز در ایران از سالهای 68 شروع می شود، اظهار داشت: در آن شرایط ارز نرخ های متعددی داشت و این تعدد نرخ ها شرایط دشواری را برای اقتصاد کشور ایجاد کرده بود.

وی ادامه داد: در آن شرایط حدود 4 نرخ برای ارز داشتیم که همچون طرح فعلی بانک مرکزی برای کالاهای متفاوت ارز متفاوت پرداخت می شد اما این شرایط برای اقتصاد جنگی بود و پس از آن روند حرکت به سوی ارز تک نرخی فراهم شد.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه در سال 81 طهماسب مظاهری موفق به تک نرخی کردن ارز شد، گفت: این شرایط با تقاضا برای ارز را کاهش داد و مردم ارز را با یک قیمت واحد می توانستند یا از بانک مرکزی دریافت کنند و یا از بازار و هیچ تفاوتی در این بین نبود به همین دلیل بازار سیاه نیز شکل نمی گرفت و دلالی در این بازار رونق نداشت.

صدری تصریح کرد: یکی از دلایل ایجاد اختلاف طبقاتی شدید در دهه 60 و 70 استفاده از ارز چند نرخی بود زیرا آنهایی که با ارز 7 تومانی کالا وارد می کردند به مراتب سود بیشتری نسبت به کسی که با ارز 30 تومانی کالا وارد می کرد منفعت داشت.

وی با تایید روش بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز و طبقه بندی کالاها گفت: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند اکنون در جنگ اقتصادی به سر می بریم و در این شرایط باید ذخایر ارزی کشور به بهترین شکل مدیریت شود؛ بنابراین هزینه کردن ارز برای واردات خودرو های لوکس به نوعی دور ریخن ارز محسوب می شود.

این کارشناس مسایل اقتصادی کشور با تاکید بر اینکه نیازی به دادن ارز به مسافرین برای تفریح کردن نیست ، اظهار داشت: حتی کسی که به سفر زیارتی نیز می رود نیازی به ارز دولتی ندارد زیرا آن یک عمل شخصی است و در شرایط مالی مناسب باید انجام شود و نباید با ارز دولتی به آن تخصیص داد به ویژه زمانی که برای تامین ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی با مشکل مواجه هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار