هیچ تحولی رخ نمی‌دهد مگر این‌که رئیس آن دولت پشت کار باشد؛

آیت‌الله شهید برای اعتلای آموزش و پرورش چه کرد؟

تهران (پانا) - آیت الله سیدابراهیم رئیسی یک معلم بود، به همین خاطر نیک می‌دانست که چگونه باید حرمت معلمان را نگاه داشت. او معلم را ستون فقرات نظام آموزشی می‌دانست. می‌دانست که معلم معمار هویت آینده کشور است، معلم انسان‌ساز است.

کد مطلب: ۱۴۷۶۵۷۷
لینک کوتاه کپی شد
آیت‌الله شهید برای اعتلای آموزش و پرورش چه کرد؟

شهید جمهور می‌گفت موضوع تعلیم و تربیت اساس ساختن کشور، صیانت از جامعه، رشد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، آسیب‌شناسی و آسیب‌زدایی از جامعه و اساس برای ارتقای نسل‌هاست. مسئله آموزش و پرورش را نه مسئله‌ای با اولویت، بلکه مسئله اول کشور می‌دانست. او می‌گفت لازمه شکل‌گیری ایران قوی، مدرسه قوی است و لازمه شکل‌گیری مدرسه قوی وجود معلمان قوی است و به همین خاطر همواره بر ضرورت تقویت معلمان تاکید می‌کرد. به اعتقاد او مدرسه حلال مشکلات جامعه است، چون انسان عدالت‌طلب، متعهد، مسئولیت‌پذیر، حق‌خواه و دغدغه‌مند در نهاد مدرسه تربیت می‌شود. رئیس‌جمهور شهید با این نگاه به آموزش و پرورش در طول ۱۰۱۷ روز خدمت، دستاوردهای زیادی برای آموزش و پرورش داشت که در ادامه بخش مهمی از آن‌ها را می‌خوانید.

تصویب نقشه اجرای  سند تحول پس از ۱۲ سال

در دولت آیت الله رئیسی نقطه تمرکز آموزش و پرورش اجرای حقیقی سند تحول بنیادین بود. پس از 12 سال نقشه این سند با پنج ویژگی مشخص و دقیق، سنجش‌پذیر، دست‌یافتنی، منطقی و دسته‌بندی‌شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد. همچنین نگاشت نهادی و مدرسه‌ای سند تحول بنیادین نیز نگاشته شد تا فاصله صف و ستاد کاهش یابد و در ائتلاف برای ارتقای تعلیم و تربیت، وظیفه همگان مشخص شود.

تشکیل شورای راهبری سند تحول به ابتکار رئیس‌جمهور و تصویب اولین آیین‌نامه سند

در دولت سیزدهم هفت پروژه ملی پیشران برای اجرای بخش قابل توجهی از سند انتخاب و به خلاقیت رئیس‌جمهور برای تشکیل شورایی برای راهبری سند به ریاست معاون اول آماده اجرا شد. یک پروژه از آن هفت پروژه در دولت تصویب شد. این نخستین آیین‌نامه اجرایی در چارچوب اصل 138 قانون اساسی برای اجرای سند تحول بود تحت عنوان «مهارت‌آموزی یکپارچه و سراسری دانش‌آموزان کشور». پیام این شورایی که به دستور رئیس‌جمهور و به ریاست معاون اول شکل‌ گرفت این بود که آموزش و پرورش مساله ملی است. 

تعیین 38 حکم برای آموزش و پرورش در‌ برنامه هفتم 

با پیگیری‌های رئیس‌جمهور برای تبدیل آموزش و پرورش به مساله ملی کشور، در برنامه هفتم توسعه طی یک اقدام بی‌سابقه 38 حکم برای این وزارت‌خانه گنجانده شد تا با تحقق آن‌ها آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در آینده و به مرور به اولویت همگان تبدیل و مهمترین دستگاه کشور شود. 

بازگرداندن مرجعیت به معلم و کتاب درسی و به حاشیه راندن کنکور

یک مصوبه در دو دولت، در دو مجلس، تصویب شد، ابلاغ شد، اما اجرا نشد. ولی این دولت مصوبه تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در راه‌یابی به دانشگاه‌ها را اجرا کرد. هدف مصوبه این بود که از حفظیات به یادگیری عمیق تغییر مسیر داده شود. هدف آن بود که مرجعیت به برنامه درسی ملی به مدرسه و به معلم بازگردد نه اینکه در یک موسسه کنکوری بیرونی که تمام دغدغه‌اش میزان درآمدش است تعیین شود. به قول وزیر آموزش و پرورش «هیچ تحولی در سطح وسیع و کلان رخ نمی‌دهد مگر اینکه رئیس آن دولت پشت کار باشد. اگر این مصوبه اجرا شد چون رئیس دولت خواست که اجرا شد وگرنه بهانه‌جویی برای عدم اجرا زیاد بود. اما بهانه‌بُر نگذاشت که حادثه‌های پیشین تکرار شود.» با این مصوبه، 40 درصد سال گذشته، امسال 50 درصد و 60 درصد سال آینده، نمره راهیابی به دانشگاه‌ها از خواندن عمیق کتاب‌های درسی، گوش فرا دادن درست به حرف‌های معلم ناشی می‌شود.

صندلی دانشگاه‌های خوب به محرومان هم رسید

 عدالت آموزشی دستاورد مهم دستورات و پیگیری‌های آیت الله رئیسی در آموزش و پرورش بود. با پیگیری‌های رئیس‌جمهور شهید برای اجرای این مصوبه هفت استان سهم از دست رفته خود در 3 هزار صندلی برتر دانشگاه‌ها را پس گرفتند. سیستان و بلوچستان از 16 صدم درصد به 48 صدم درصد ارتقا پیدا کرد. تعداد رتبه‌های برتر استان کرمان سه برابر شد. ‌از اسفراین، سرپل‌ذهاب، چارآیماق، پل دختر و اسلام‌آباد، نفر برتر در 40 نفر برتر همه رشته‌ها وجود داشت.

احیای دو دانشگاه و تحول در تعلیم، تربیت و تامین معلمان/ صدور بیش از ۲۰۰ هزار مجوز جذب معلم

آیت الله رئیسی تربیت معلم را اصیل می‌دانست. در دولت آیت الله رئیسی در 30 ماه معادل 20 درصد کل معلمان ‌کشور  تامین شد. سال گذشته 50 هزار معلم و امسال 72 هزار معلم از آزمون‌های استخدامی جذب شدند. سال گذشته 25 هزار معلم از دانشگاه‌های شهیدرجایی و فرهنگیان به وزارت آمدند و سال جاری هم با ظرفیت 25 هزار نفر‌ی. در مجموع در دو سال گذشته بیش از 200 هزار ردیف استخدام در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است و مهم‌تر از آن در این دولت مسیر غلط گذشته تامین معلم اصلاح شد. در گذشته ۳۰۰ هزار معلم درحالی وارد آموزش و پرورش شده بودند که آموزش ندیده‌ بودند و جنسیت و رشته‌های مرتبط هم نداشتند.

تکمیل، تجهیز یا ساخت 7 هزار مدرسه؛ روزانه 8 مدرسه

«مدرسه قوی، ایران قوی» راهبردی که رئیس‌جمهور به رضامراد صحرایی ابلاغ کرده بود عملیاتی شد و این مسیر ادامه دارد. در عمر دولت سیزدهم، قریب به 7 هزار مدرسه تکمیل، تجهیز یا ساخته‌ شد، متوسط روزی 8 مدرسه. ایران کارگاه مدرسه‌سازی شد برای آینده‌سازی. 

در طول 1017 روز فداکاری شهید جمهور، 6769 فضای آموزشی و پرورش تقدیم دانش‌آموزان جمهوری اسلامی ایران شد. 2765 مدرسه از منابع دولتی و 4004 مدرسه نیز از منابع مشارکتی ساخته شده است که مجموع آن‌ها 31954 کلاس درس است و 798550 دانش‌آموز از آن‌ها استفاده می‌کنند. از تعداد فضایی که به دانش‌آموزان هدیه شده است 5 درصد ورزشی، 5.5 درصد پرورشی و 89.5 درصد آن‌ها آموزشی بوده است. 

نکته قابل توجه این است که از میان این هدایای سید خدمت، 64 درصد فضاها در مناطق روستایی احداث شده و 36 درصد مربوط به مناطق شهری است. مجموع این فضاها ‌4000000 مترمربع زیربنا دارد. از مجموع فضاهایی که تحویل شده است، 3105 پروژه 1 تا 3 کلاس درس، 1783 پروژه 4 تا 6 کلاس درس، 975 پروژه 6 تا 12 کلاس درس، 252 پروژه بیش از 12 کلاس درس دارند و 654 پروژه هم شامل سایر فضاهای آموزشی و پرورشی و ورزشی است. 

جذب 19 هزار معلم پرورشی و ورزشی پس از 15 سال

در دولت آیت الله رئیسی و با نگاه ویژه ایشان به تربیت، پس از قریب به 15 سال 19 هزار معلم پرورشی، مشاور و مربی ورزشی برای مدرسه‌ها جذب شدند. رییس‌جمهور شهید می‌گفت تلاش دولت بر این است که هیچ مدرسه‌ای خالی از مشاور و مربی پرورشی نباشد و حتما این برنامه اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

بازگشت شیر دانش‌آموزی پس از ۱۰ سال با دستور آیت الله رئیسی

توزیع شیر رایگان حدود ۱۰ سال متوقف شده بود و به همین خاطر زیرساخت‌های تولید و توزیع شیر دانش‌آموزی هم منحل شده بود. زیرساخت‌های اداری آن در وزارتخانه و استان‌ها دیگر وجود نداشت و تولیدکنندگان شیر هم دیگر متناسب با نیازهای خانوار یا با هدف صادرات تولیدات خود را آماده می‌کردند. شرکت‌های لبنی تولید خود را از شیر یک نفره ۲۰۰ سی‌سی به اشکال دیگر تولید تغییر داده بودند. با دستور اکید رئیس جمهور و پیگیری معاون اول؛ خیلی سریع اعتبارات طرح توزیع شیر تأمین شد. به طوری که در مدارس ابتدایی دولتی برای حدود هشت میلیون دانش آموز در هفته دو وعده توزیع شیر صورت گرفت.

المپیادی‌ها پس از ۱۳ سال خانه‌دار شدند، با همت رئیس‌جمهور

سال گذشته و پس از 13 سال از ادغام باشگاه دانش‌پژوهان جوان با سازمان استعدادهای درخشان، جشن اعلام استقلال کامل و افتتاحیه ‌باشگاه دانش‌پژوهان جوان ‌برگزار شد. دقیقا 27 دی‌ماه سال 1389 بود که شورای عالی اداری مخالف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، باشگاه را منحل و با سازمان استعدادهای درخشان ادغام کرد. این اتفاق باعث شد که باشگاه آسیب ببیند، ساختمانی که برای باشگاه بود از دست رفت، امکاناتی که نیازهای بچه‌های نخبه بود و برای المپیادهای جهانی‌ استفاده می‌کردند بین برخی مدارس پخش شد، نیروهای انسانی که در باشگاه تربیت شده بودند از باشگاه خارج شدند و نتایج المپیاد جهانی دانش آموزان ایرانی افت جدی کرد. اما در این دولت در اسفند 1400 مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دوباره اجرا شد. اساس‌نامه جدید برای باشگاه تصویب ‌و سال گذشته از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ شد و آیت الله رئیسی دستور داد که باشگاه هرچه زودتر استقلال پیدا کند که این اتفاق افتاد و آن‌ها مستقل و خانه‌دار شدند.

در دو سال دولت سیزدهم ۳۰ مدال طلای جهانی المپیاد کسب شد 

با همین توجهات ویژه رییس‌جمهور در این دولت المپیادی‌ها ۳۰ مدال جهانی به دست آوردند در حالی که در مدت چهار سال قبل از آن ۲۶ مدال به دست آمده بود.

تاسیس سازمان تعلیم و تربیت کودک، افتخار دولت آیت الله رئیسی

در گذشته حدود ۱۴ نهاد و دستگاه از جمله آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بهزیستی به ترتیب در قالب‌ برپایی مرکز پیش‌دبستانی، کانون‌های تربیتی و مهدهای کودک، در زمینه تعلیم و تربیت کودکان زیر شش سال خدمات‌رسانی می‌کردند که فعالیت‌شان تحت یک مدیریت واحد نبود. در این دولت اما به دستور آیت الله شهید، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرا و سازمان تعلیم و تربیت کودک به عنوان یک سازمان دولتی زیرمجموعهٔ وزارت آموزش و پرورش که ساماندهی امور مربوط به مهدهای کودک، کودکستان‌ها، مراکز پیش‌دبستانی و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان زیر ۶ سال را بر عهده دارد، راه‌اندازی شد. تاسیس این سازمان یکی از تحولات اساسی آموزش و پرورش است. همچنین برای نخستین بار  در کشورمان آیین‌نامه تربیتی اوان کودکی در دستور کار هیات دولت قرار گرفت که این‌ها از افتخارات دولت سیزدهم است.

جذب استعدهای برتر بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان به دستور رئیس‌جمهور

یکی دیگر از اقدامات خوب شهید جمهور، دستور اجرای مصوبه «آئین‌نامه جذب و پذیرش استعدادهای برتر ملی در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فنّاوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی در دانشگاه فرهنگیان» بود. سیدابراهیم رئیسی، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی این مصوبه را بهمن ماه سال گذشته ابلاغ کرد و شور و اشتیاق و امید زیادی را در دل نخبگان ایجاد کرد. براساس این مصوبه امسال ۳ هزار استعداد برتر بدون کنکور وارد دانشگاه فرهنگیان خواهند شد تا بهترین ها معلم شوند.

برگزاری کنکور اختصاصی تربیت معلم برای اولین بار

به دستور رئیس‌جمهور شهید و پس از تصویب در هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، امسال برای اولین بار کنکور اختصاصی تربیت معلم در کشور برگزار شد تا تلاش دیگری برای بازدگرداندن تربیت معلم به مسیر اصلی خود باشد. همچنین تاسیس دفتر مرکزی جذب دانشگاه فرهنگیان، اعطای رتبه تحصیلی، شناسایی دانشجویان نخبه سایر دانشگاه‌ها جهت تحصیل سال آخر دوره تحصیلی خود در دانشگاه فرهنگیان، مشارکت دانشگاه‌های دیگر در آیین‌نامه ارتقا برای تربیت دانشجویان، آیین‌نامه اختصاصی دانشگاه فرهنگیان، تعیین مدارس وابسته به پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان و ایجاد مرکز ملی بهسازی سرمایه انسانی وزارت آموزش و پرورش با محوریت دانشگاه فرهنگیان از دیگر اقدامات مهم برای تحقق این مهم بوده است.

۱۰۷۹۶ دانش‌آموز بازمانده به تحصیل جذب شدند

با نگاه ویژه رییس‌جمهور در این دو سال برنامه‌های مختلفی برای بازگرداندن دانش‌‌آموزان بازمانده از تحصیل به کلاس‌های درس اجرا شد که در این راستا و با اجرای این برنامه‌ها 10796 دانش‌‌آموز بازمانده به مدارس بازگشتند.

افزایش ۳۰۰ درصدی مشارکت خیرین در نهضت مدرسه‌سازی

زمینه‌سازی برای مشارکت خیرین یکی دیگر از دستاوردهای رییس‌جمهور شهید است که توانست از این طریق به نهضت مدرسه‌سازی کمک کرد. با عمل به تعهدات دولت خیرین نیز پای کار امدند و در همین راستا کمک خیرین مدرسه‌ساز از رقم سه هزار همت به ۱۱ هزار همت در دولت سیزدهم ارتقا یافت.

۲۰۰۰ فضای ورزشی درون مدرسه‌ای به بهره برداری رسید 

در دو سال دولت سیزدهم، پروژه بزرگ ورزشی در قالب طرح شهید سلیمانی آغاز شد که بر مبنای آن ساخت 2126 فضای ورزشی درون مدرسه‌ای از جمله چمن مصنوعی تا باشگاه‌های کوچک هدف‌گذاری شد. شهریور سال گذشته ساخت 2 هزار فضای ورزشی محقق شد و در ادامه این طرح، چند هزار پروژه دیگر نیز آغاز شده است.

تولید ‌کتاب درسی با کاغذ صد درصد ایرانی

برای نخستین بار پس از انقلاب در سال 1401، 70 درصد کتاب‌های دانش‌آموزان از کاغذ ایرانی تهیه شد و این رقم در سال 1402 به 100 درصد رسیده است. آیت الله سید ابراهیم رئیسی در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ از صنایع چوب و کاغذ مازندران بازدید کرد و با دستورات ویژه ایشان، مقدمه این اتفاق مهم ایجاد شد. بیش از ۱۵۵ میلیون جلد کتاب درسی برای دانش‌آموزان از کاغذ ایرانی تهیه شده است. اکنون کل کاغذی که دانش‌آموزان ما استفاده می‌کنند.

‌باز شدن پای دانش‌آموزان محروم به مدارس سمپاد؛ هدیه ویژه رئیس‌جمهور 

یازدهم مردادماه 1402 بود که هیات وزیران در جلسه‌ای تصویب کرد به‌منظور جلوگیری از محرومیت دانش‌آموزان دارای استعداد برتر خانوارهای دهک اول تا چهارم (براساس اطلاعات مندرج در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان) از تحصیل در مدارس استعدادهای درخشان و تشویق آنان به شرکت در آزمون‌های ورودی مدارس مذکور، سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است اعتبار لازم جهت پرداخت کمک‌هزینه، ثبت‌نام و تحصیل دانش‌آموزان یادشده را به‌عنوان راتبه تحصیلی (بورسیه) رئیس‌جمهور از محل اعتبارت مصوب مربوط در اختیار وزارت آموزش و پرورش به طرفیت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان قرار دهد. با این مصوبه، دانش‌آموزان تحت پوشش نهادهای حمایتی دیگر دغدغه‌ای از بابت تأمین هزینه‌های تحصیل در این مدارس ندارند. اقدامی که بنا بر اظهارات وزیر آموزش و پرورش گرچه پولی برای عملیاتی کردن آن وجود نداشت، اما قرار بر این شد تا کل هزینه با دولت باشد و در واقع این «هدیه ویژه رئیس جمهوری به دانش آموزان پذیرفته شده در مدارس سمپاد» است. امسال ورود دهک‌های محروم به مدارس سمپاد رشد ۴۵ درصدی داشته است.

تامین ۱۰۰ هزار واحد مسکن برای فرهنگیان
 
تفاهم‌نامه مشترک وزارت راه و شهرسازی و وزارت آموزش و پرورش برای تامین مسکن فرهنگیان به میزان دست‌کم ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در اراضی مازاد وزارت آموزش و پرورش سال گذشته امضا شد. مطالبه دولت و وزرای راه و شهرسازی و آموزش و پرورش، انجام یک کار شاخص برای تامین مسکن فرهنگیان بود. دولت سیزدهم و شخص رییس‌جمهور در راستای طرح عظیم نهضت ملی مسکن برای تامین مسکن همه آحاد کشور برنامه داشت و فرهنگیان هم بخشی مهم از این برنامه بودند. حالا مقرر شده مدیران آموزش و پرورش در ۱۸ استان زمین‌های خود را به اداره کل راه و شهرسازی استان خود معرفی کنند تا با اولویتی که آموزش و پرورش اعلام می‌کند برای فرهنگیان مسکن ساخته شود. نگاه ویژه رییس‌جمهور این بود که رسیدگی به وضعیت معیشت معلمان موجب می‌شود تا این قشر با آسودگی وظیفه خود را انجام دهند.
 
«رتبه‌بندی» مهمترین و ماندگارترین هدیه رئیس‌جمهور به معلمان
 
قانون رتبه‌بندی معلمان به عنوان یکی از وعده‌ها و اقدامات دولت سیزدهم است که در راستای حفظ شأن و کرامت معلمان اجرایی شده و منابع مشخصی نیز به آن تخصیص یافته است. نظام رتبه‌بندی معلمان سال‌ها به یکی از پرتکرار‌ترین موضوعات و مسائل در نظام آموزشی کشور در کنار تمام مباحث مربوط به مدرسه، معلم، درس، کتاب، کنکور و... تبدیل شده بود، به طوری که معلمان همواره نسبت به تبعیض در پرداخت‌ها و حقوق دریافتی‌شان ناراضی و خواهان عدالت در پرداخت حقوق‌شان بودند، از طرفی حفظ شأن و جایگاه معلمان نیز به یکی از دغدغه‌های آن‌ها طی سال‌های اخیر تبدیل شده بود.
 
لایحه نظام رتبه‌بندی در سال 1392 از سوی دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی شد، اما برای تصویب و اجرای این طرح، بار مالی برای دولت‌ها، چالشی بود که باعث شد حدود 10 سال بدون تکلیف بمانند، در نهایت در دولت سیزدهم رییس‌جمهور انقلابی دستور داد با تأمین مالی این طرح و تصمیم جدی برای حل مشکل معلمان رتبه‌بندی تصویب شود که این مهم انجام شد و مبنای محاسبه آن از 31 شهریور 1400 در دستورکار قرار گرفت و باعث رضایت تمام معلمان شد.
 
آیت‌الله رئیسی برای همه معلمان احترام ویژه‌ای قائل بود و این احترام فقط در سخن نبود بلکه در برنامه‌ریزی‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها نیز بنای وی توجه به تعلیم و تربیت و ارتقای جایگاه معلمان بود. وی هرگونه هزینه برای تقویت جریان آموزش و پرورش در کشور را سرمایه‌گذاری برای آینده کشور می‌دانست. می‌گفت: همه تلاش ما باید در جهت ایجاد امید و ارتقای انگیزه در نسل جوان با رفع مشکلات و برداشتن موانع از پیش پای آن‌ها باشد.
 
شهید جمهور، معلمان را ملجأ و پناه دانش‌آموزان برای ایجاد امید و امیدواری در نسل جوان می‌دانست و تاکید داشت: هدف انقلاب اسلامی به‌عنوان یک انقلاب فرهنگی برای ارتقا و اعتلای فرهنگ، ساخت انسان‌ها، ساخت جامعه قرآنی و نمونه با کمک و محوریت «آموزش و پرورش، معلم و مدرسه» ممکن است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار