معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

پانا باید صدای دانش‌آموزان ایران باشد

مشهد (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: خبرگزاری پانا باید به سمتی حرکت کند که از یک طرف صدای دانش‌آموزان ایران باشد و از سوی دیگر تصویر و روایت دانش‌آموزان ایران را نشان دهد.

کد مطلب: ۱۵۵۸۴۴۰
لینک کوتاه کپی شد
پانا باید صدای دانش‌آموزان ایران باشد

صادق حسین‌زاده‌ملکی در گفت‌وگوی اختصاصی با پانا افزود: «برای اینکه به این هدف برسیم در درجه اول باید بدانیم که تصویر مطلوب و واقعی که از دانش‌آموز ایرانی و هویت او در فضای کشور باید نقش ببندد چه تصویری است و این تصویر را خود دانش‌آموزخبرنگاران پانا به کمک تیم تحریریه و مدیران پانا باید دست به دست هم داده و در فضای عمومی جامعه برجسته کنند.»

وی ادامه داد: «دانش‌آموز در خبرگزاری پانا از طرفی مخاطب ما است و از طرفی به عنوان یک کنشگر فعال، انتظار داریم به عنوان یک خبرنگار، اتفاقات زیبا و مهمی که در مدارس رخ می‌دهند را به تصویر کشیده و به جامعه نشان دهد.»

حسین‌زاده‌ملکی خاطرنشان کرد: «برای اینکه بتوانیم به این نقطه در پانا برسیم، نیاز به یک‌سری آموزش‌ها است؛ یعنی نوع سبک خبرنگاری دانش‌آموزی نیاز به به‌روزرسانی‌های آموزشی و محتوایی در مدل انتخاب سوژه و تیتر دارد و باید به سمتی برود که ارزش‌های اول خبری در پانا، دانش‌آموز و مسائل دانش‌آموزی باشد.»

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بعضاً ارزش‌های خبری پانا موضوعات غیردانش‌آموزی است، افزود: «ارزش‌های خبری در پانا متفاوت از سایر خبرگزاری‌ها است و باید در حیطه موضوعات دانش‌آموزی و مدرسه و تابش اتفاقات مدرسه و دانش‌آموزی به سراسر کشور باشد.»

حسین‌زاده‌ملکی خاطرنشان کرد: «برای رسیدن به این هدف، ساز و کاری هم در نظر گرفته‌ایم که باید به کمک خود خبرنگاران پانا و مدیران و تحریریه پانا به آن سمت برویم.»

خیلی با کودک‌انگاری نوجوان مخالف هستیم

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «معاونت پرورشی و فرهنگی در سال جاری، رویکردهای متنوعی را در دستور کار خود دارد که مهم‌ترین آن استفاده از ظرفیت خود دانش‌آموزان برای پیشبرد برنامه‌های پرورشی و فرهنگی و تربیتی در سطح مدارس است.»

حسین‌زاده‌ملکی افزود: «با کودک‌انگاری نوجوان خیلی مخالف هستیم و معتقدیم که اگر میدان آموزشی و تربیتی بیش از گذشته در اختیار نوجوان قرار گیرد بسیاری از مسائل و مشکلات فرهنگی و تربیتی در مدارس حل می‌شود.»

وی اظهار کرد: «بر این اساس تلاش داریم تا با کمک معلمان، مدیران و کارکنان فعال در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش و تشکل‌های دانش‌آموزی، میدان بیشتری در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم که بتوانند بیشتر نقش‌آفرینی کنند.»

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: «ظرفیت دانش‌آموزان، فرصت مهمی است که در اختیار کشور قرار گرفته و می‌توان از آن برای ارتقای سطح فرهنگ و نیروی انسانی زبده در جامعه استفاده کرد.»

وی با اشاره به نقش فناوری در توسعه فعالیت‌های پرورشی افزود: «سطح فناوری‌های پرورشی در حوزه‌های ناظر بر فناوری‌های گذشته با تجربه موفق، فناوری‌های نوین و فناوری‌های نوظهور باید دچار تحول و ارتقا شود واز این موضوع بیشتر و بهتر در برنامه‌های حوزه پرورشی استفاده کنیم.»

از ظرفیت دانش‌آموزان برای پرچمداری احیای نمازهای جماعت در مدارس استفاده خواهیم کرد

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مساله نماز چند وجه مهم دارد، افزود: «استفاده از ظرفیت دانش‌آموزان برای پرچمداری احیای نمازهای جماعت و تقویت و گسترش آن در مدارس از برنامه‌های مهم این معاونت است.»

حسین‌زاده‌ملکی گفت: «در گام بعدی به دنبال توسعه معارف و آثار نماز هستیم که برای رسیدن به آن نیاز است تا در کنار کمک گرفتن از دانش‌آموز و پشتیبانی آن‌ها، مدل‌های مدیریتی بازنگری شود.»

وی اظهار کرد: «در این راستا باید بررسی‌های دقیق صورت گیرد که در چه مدارسی، کمتر امکان برگزاری نماز جماعت یا نماز اول وقت وجود دارد و چگونه می‌توانیم با توسعه نماز در مدارس، تعداد این آموزشگاه‌ها را کاهش دهیم.»

حسین‌زاده‌ملکی، فرصت حضور ائمه جماعات در مدارس را بسیار مهم و اثربخش دانست و افزود: «از آنجایی که امکان حضور ائمه جماعات در تمامی مدارس را نداریم، پیش‌بینی شده تا تولیدات فرهنگی و هنری تهیه و در اختیار مربی پرورشی مدارس قرار گیرد تا در قالب منبرهای کوتاه ۳ دقیقه‌ای جذاب و در عین حال مفید و کاربردی، مفاهیم مورد نیاز در اختیار دانش‌آموزان قرارگیرد. این موضوع از برنامه‌هایی است که در سال آینده به کمک برنامه‌های نماز جماعت در مدارس خواهد آمد.»

وی افزود: «در واقع بنا داریم تا با به‌کارگیری و کمک از دانش‌آموزان در کنار هدایت و حمایت مربیان، تسهیلگری به‌واسطه سازماندهی و ساماندهی ظرفیت‌ها و امکانات آموزش و پرورش و در نهایت مجموعه‌ای از تولیدات فرهنگی و هنری برای غنای بیشتر از فرصت نماز جماعت در مدارس، باب تذکر و معرفت‌افزایی برای دانش‌آموزان و معلمان و شرکت‌کنندگان در نماز جماعت مدارس را فراهم کنیم.»

اردو ابراز مهم رشد اجتماعی دانش‌آموزان است

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، نقش اردو در فرآیندهای تربیتی را مهم توصیف کرد و گفت: «اردوها یکی از مهم‌ترین ابزارها و فرصت رشد و ارتقا در ساحت‌های فردی و اجتماعی دانش‌آموزان هستند.»

حسین‌زاده‌ملکی اظهار کرد: «علاوه بر اینکه نیاز است به سلامت و امنیت اردوها توجه کنیم باید حواسمان باشد که اردوها از لحاظ کمیت و کیفیت ناظر بر جذابیت و اثرگذاری نسبت به موضوع دچار خدشه نشود.»

وی با اشاره به اینکه آمار تصادفات جاده‌ای متاسفانه در کشور بالا است اما تلاش داریم که این حوادث را در اردوها به صفر برسانیم، افزود: «قصد داریم در کنار ملاحظات امنیتی، فرآیند برگزاری اردو را تسهیل کرده و تشویق، حمایت و پیشتیبانی خوبی داشته باشیم تا جریان برگزاری اردو در آموزش و پرورش دچار یک ارتقای هدفمند شود.»

حسین‌زاده‌ملکی خاطرنشان کرد: «فناوری اردو، نیاز به یک بازنگری و تقویت دارد. همه خلاقیت‌ها و ابتکاراتی که با آن بتوان افراد زیادی را زیر پوشش اردوهای هدفمند قرار داد را بررسی می‌کنیم.»

وی با اشاره به اینکه در گذشته فرصت‌های اردویی بیشتر در اختیار دانش‌آموز بود، گفت: «دانش‌آموز امروز را از فرصت اردو محروم کردیم که از نظر بنده این ظلم است و برای اینکه جلوی این ظلم گرفته شود باید اردوهای ایمن، اثربخش و جذاب در برنامه‌ها داشته و آن را توسعه دهیم.»

خبرنگار : زهرا زراعت کار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار