در گفتوگو با پانا :
اقتصادسنجی رشتههای تحصیلی، ارایه خدمات آموزشی متناسب با تقاضای بازار کار را فراهم میکند
تهران (پانا) - یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اهمیت همسویی نظام آموزشی با نقشه راه توسعه کشور عنوان کرد که با اقتصادسنجی رشتههای تحصیلی عرضه خدمات آموزشی متناسب با تقاضا در بازار کار میشود.
امیر سیاح، کارشناس اقتصادی در گفتوگو با پانا عنوان کرد: «آنچه مسلم است بدون توسعه همه جانبه علمی، رسیدن به توسعه اقتصادی امری ناممکن است زیرا در جهان امروز دستیافتن به موفقیتهای توسعهای بر پایه علم و دانش استوار است و تاکنون در کل جهان کشوری دیده نشده است که بدون توجه به توسعه همهجانبه علمی، به توسعه اقتصادی رهنمون شده باشد.»
همسویی نگاه برنامهریزان آموزشی با نقشه راه آموزشی کشور
سیاح با اشاره به اینکه باید دید برنامهریزان آموزشی، نقشه راه آموزشی کشور را با چه نگاهی ترسیم میکنند، گفت: «اینکه برنامهریزان آموزشی به اقتضائات و نیازهای صنعت و خدمات کشور دقت دارند یا همچنان این رقابت مراکز دانشگاهی است که بیتوجه به اینکه کشور ما نیازمند چه نوع آموزشی است، دنبال جذب و جلب طالبان علم بدون توجه به سرنوشت دانشآموختگان هستند، موضوع بااهمیتی است.»
وی افزود: «همیشه مدیران و مسئولان کشور در سخنرانیهای خود حمایت کامل خویش را از توسعه مبتنی بر دانایی و پژوهش و فناوری اعلام میکنند ولی در عمل چیز دیگری مشاهده میشود. بیشک آنچه کشور ما در مقطع کنونی بدان نیازمند است، جهش در رشد اقتصادی است. اقتصادی که اگر بهدرستی نتواند نقش خود را ایفا کند، حرکت چرخ توسعه کشور را در ابعاد مختلف با بحران همراه میکند.»
در تدوین کتب درسی درک مفاهیم اقتصادی مهم است
سیاح اظهار کرد: «برنامهریزان آموزشی ما تاکنون به چه میزان در تدوین و تنظیم دروس پایه، درک مفاهیم اقتصادی را موردتوجه قرار دادند؟ به چه میزان محصلین را با دنیای واقعی و عملی دروس اقتصادی آشنا کردهاند و به چه میزان ذهنها را به این مقوله مهم حساس کردهاند تا دانشآموزان ما بعد از سالها تحصیل با ورود به بازار، با مفاهیم خرد و کلان اقتصادی بیگانه نباشند و بتوانند خود را با حرکت متوازن اقتصادی همراه کنند.»
اهمیت اقتصادسنجی رشتههای تحصیلی
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اهمیت اقتصادسنجی رشتههای تحصیلی عنوان کرد: «در گذشته وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی هر سه ماه یکبار آمار تفکیکی از جامعه بیکاران کشور ارائه میکرد و اینکه در هر استان، فارغالتحصیلان کدام رشتههای تحصیلی، احتمال بیکاریشان بیشتر بوده است. متأسفانه وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و آموزش پزشکی، در تعیین سقف پذیرش دانشجو برای رشته-شهرهای مختلف، توجه بسیار کمی به این آمار نشان دادند. حالآنکه انتظار میرود عرضه خدمت آموزشی، متناسب با تقاضای مؤثر در بازار اصلاح شود.»
وی افزود: «از سوی دیگر در نظام آموزش دبیرستان و هدایت تحصیلی نیز، به نیازهای آتی اقتصاد کشور توجه کمتری میشود. هدایتگران تحصیلی که در آموزشوپرورش ایران خدمت میکنند، نیاز دارند که با تحولات بازار کار بیشتر آشنا شوند.»
برنامهریزی آموزشی باید با نیازهای صنعتی و تجارتی کشور متناسب باشد
سیاح گفت: «در عمده کشورهای درحالتوسعه، برنامهریزی آموزشی، در هر دو سطح مدارس و آموزش عالی، هماهنگی مناسبی با تحولات اقتصادی جامعه دارد و میکوشد تا پاسخگوی نیازهای بخشهای صنعتی و تجاری کشور باشد. این در حالی است که انتظار میرود سرمایه عظیمی که خانوادهها، دولت و خیران برای آموزش کودکان، نوجوانان و جوانان کشور هزینه میکنند، با بهرهوری حداکثری همراه باشد و افرادی توانمند برای حضور در عرصههای مختلف اقتصادی تربیت کند.»
کارآمدی هدایت تحصیلی و تأمین سرمایه انسانی کارخانهها
وی اظهار کرد: «اگر هدایت تحصیلی در نظام آموزشی از کارآمدی لازم برخوردار باشد، نیازی نیست تا هر دستگاه اداری یا کارخانه یا شرکت خصوصی، وقت، هزینه و انرژی زیادی را صرف آموزش مجدد نیروهای انسانی خود کند و میتوانند فقط به آموزش تحولات دانش کاری در سالهای اخیر اکتفا کنند.»
ارسال دیدگاه