در گفتوگو با پانا تشریح شد؛
چرا هنرستانها تئوریمحور شدند
تهران (پانا) - رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران معتقد است هنرستانها با بهروز نشدند محتوا و فرسودگی تجهیزات به سمت تئوری رفتهاند و باید تدبیری شود تا دوباره کار عملی انجام دهند.
علی شریعتی مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در گفتوگو با پانا با اشاره به اینکه باید از نظام آموزشی تئوریمحور دور شد، گفت: «در سالهای اخیر تجهیزات هنرستان فرسوده شده، محتواهایشان به روز نشده و درنهایت این شرایط نظام آموزشی هنرستانهای ما را به سمت تئوری برده است.»
هنرستانهای ما از تئوری به سمت عملی حرکت کنند
شریعتی مقدم افزود: «برای تربیت تکنسین متخصص کشاورزی ابتدا باید برای دانشآموزان انگیزه ایجاد کرد تا در رشتههای کشاورزی ادامه تحصیل دهند. درواقع اگر دانشآموز بداند مسیر آموزشی که میبیند منجر به یک اشتغال پایدار و استخدام و فعالیت سودآور اقتصادی میشود، قطعاً از رشتههای کشاورزی استقبال میکند اما ضعف سیستم آموزشی ما این است که به سمت کمی شدن رفته است و این شامل هنرستانها هم میشود و تأثیرش را بر هنرستانها میگذارد.»
دانشآموز هنرستانی باید بتواند روی آینده شغلیاش حساب باز کند
شریعتی مقدم با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید از رشتههای کشاورزی حمایت کند، گفت: «مهمتر از این اتفاق، حمایت از آینده کشاورزی در ایران است. باید این شغل جایگاه و موقعیت اجتماعی مهمش شناسانده شود تا دانشآموز هم ترغیب شود تا در رشته کشاورزی ادامه تحصیل داده و روی آن بهعنوان آینده شغلیاش حساب باز کند.»
در کشاورزی خرد سرمایهگذاری شود در کلان اثراتش مشخص میشود
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: «کشاورزی ما نیاز به دانش دارد و اگر فرآیند تولید دانش افزایش داده شود و به بخش فنی کشاورزی توجه ویژه شود قطعاً جوانی که وارد این حوزه شده است باانگیزه بیشتری علمش را بهروز میکند.»
وی افزود: «در کشاورزی خرد باید تأثیرگذار و هدفمند حرکت کرد تا تأثیر آن را بر روی کشاورزی کلان هم ببینیم، درواقع اگر هنرستان کشاورزی ما ازنظر دانش و فنون و اجرا بهروز در بلندمدت اثرش را در کشاورزی کلان هم خواهیم دید.»
مشوقهایی برای فرزندان کشاورزان در نظر گرفته شود
شریعتی مقدم اظهار کرد: «اگر تولیدات ما گواهیهای بینالمللی داشته باشد قطعاً صادرات آنهم رونق دارد و همین موضوع باعث جذب دانشآموزان به این رشته تخصصی میشود. اینکه دانش آموزان هنرستانی و فارغالتحصیلان قرار باشد جذب رشتههای کشاورزی شوند باید صنایع روستایی را تقویت کرد تا ارزشافزوده به داخل روستا برود. همچنین فرزندان خانوادههایی که شغل کشاورزی دارند وقتی حمایتها از این شغل را ببینند به سمت این رشته آمده و بقیه را هم تشویق میکنند که به سمت این رشته بروند.»
ارسال دیدگاه