در گفت‌وگو با پانا مطرح شد:

توانمندسازی دانش‌آموزان در گرو ارزیابی نظام آموزشی است

تهران (پانا) - یک کارشناس آموزش و پرورش معتقد است برای برآورد آنچه هم‌اکنون در نظام آموزشی در حال انجام است و مسیر رسیدن به مهارت محوری و توانمندسازی دانش‌آ‌موزان ابتدا باید ارزیابی دقیقی از سه الی چهار دهه گذشته این نظام آموزشی انجام شود.

کد مطلب: ۱۳۴۲۴۴۸
لینک کوتاه کپی شد
توانمندسازی دانش‌آموزان در گرو ارزیابی نظام آموزشی است

حسین دهقان، کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تعداد دانش‌آموزان از 17-18 میلیون نفر به 13-14 میلیون نفر کاهش پیدا کرده است، گفت: «حال باید در نظر گرفت که برای این جمعیت چه برنامه،‌ محتوا و نظام آموزشی را مدنظر قرار بدهیم تا خروجی مؤثری بر اقتصاد جامعه داشته باشد زیرا نظام معیوب،‌ ناقص و مشکل‌دار می‌تواند اوقات گران‌بهای این دانش آموزان را که توان دستیابی به آینده روشن‌تر را دارند، از آن‌ها بگیرد درحالی‌که با یک برنامه درست در این سنین می‌توان به رشد اقتصادی خوبی دست‌ یافت.»

شاخص سنجش انتظارات از آموزش و پرورش برای دیده‌شدن زحمات معلمان

دهقان عنوان کرد: «برای برآورد آنچه هم‌اکنون در نظام آموزشی در حال انجام است و مسیر رسیدن به مهارت محوری و توانمندسازی دانش‌آ‌موزان ابتدا باید ارزیابی دقیقی از سه الی چهار دهه گذشته این نظام داشته باشیم. منابع زیادی در آموزش و پرورش صرف می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها وقت بچه‌هاست. خانواده‌ها این دغدغه را دارند که نتیجه حضور فرزندانشان در مدرسه چیست، اما آیا ما شاخصی برای سنجش انتظارات از آموزش و پرورش و نتیجه حاصل شده بر مبنای این انتظار داریم؟ اگر چنین شاخصی باشد هم زحمات معلمان به‌خوبی دیده می‌شود و هم می‌توان برای بازار کار برنامه‌ریزی کرد.»

بالابردن بودجه آموزش و پرورش باید هدفمند باشد

وی با اشاره به اینکه بالابردن بودجه آموزش و پرورش در صورتی می‌تواند اثرگذار باشد که در مسیر مشخص و هدفمندی خرج شود، گفت: «اگر منابع به شکل درست سازمان‌دهی نشوند تنها باعث تقویت حرکت‌های غلط خواهند بود مانند پدیده مهاجرت نخبگان. ما شاهدیم بعضی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های شاخص در ایران و یا برندگان المپیادهای علمی برای ادامه تحصیل و زندگی مهاجرت می‌کنند اما آیا در کشور مقصد هم به همان اندازه موفق هستند؟ متأسفانه در بسیاری موارد شاهدیم که این افراد با توانمندی‌های بالقوه‌ای که دارند رشد نمی‌کنند؛ یکی از دلایل آن کمبود مهارت‌های شناختی‌شان است. آن‌ها نمی‌توانند خودشان را مطرح و یا ارتباط برقرار کنند. همچنین شاهدیم که مهارت‌های غیر شناختی روی موفقیت حرفه‌ای افراد تا چه میزان اثرگذار است و ما نسبت به آن چقدر کم‌توجه بوده‌ایم.»

چگونه در سیستم آموزش و پرورش دو کشور ژاپن و کره فعالیت می‌کنند؟

این کارشناس آموزش و پرورش با بیان مثالی از دو کشور ژاپن و کره گفت: «این دو کشور در صحنه رقابت‌های بین‌المللی مطرح بوده و درعین‌حال در آموزش و پرورش از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند. به این معنا که در هر دو کشور بهترین نیروها در سیستم آموزش و پرورش‌شان به فعالیت مشغول بوده و تلاش در پیشبرد جامعه‌شان دارند. نتیجه اینکه اگر جامعه‌ای بخواهد در عرصه بین‌الملل باقی بماند تنها با اتکا به سرمایه انسانی خود قادر به انجام این کار خواهد بود و سرمایه خارجی نمی‌تواند گزینه اصلی در این عرصه باشد. این نیروها هم در آموزش و پرورش تربیت می‌شوند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار