در گفت‌وگو با پانا بررسی شد؛

چرا صنایع و آموزش‌وپرورش از هم دور افتاده‌اند

تهران (پانا) - یکی از دغدغه‌های صنعت‌گران این است که نیروی جوان متخصص که تجربه کار کردن داشته باشد کم است و کارخانه‌ها و صنایع بعد از جذب نیرو تازه باید بخشی از سرمایه‌شان را برای آموزش نیروی انسانی خرج کنند و این در حالی است که مراکز فنی و حرفه‌ای و کارو‌دانش سال‌ها این فرصت را دارند تا نیروی مورد نیاز صنایع کشور را به صورت حرفه‌ای تربیت کنند.

کد مطلب: ۱۳۴۱۶۲۲
لینک کوتاه کپی شد
چرا صنایع و آموزش‌وپرورش از هم دور افتاده‌اند

کارشناسان در گفت‌وگو با پانا درباره چرایی جدا افتادن صنایع و آموزش و پرورش از یکدیگر هرکدام دلایلی را عنوان کردند و راهکاری پیشنهاد کردند.

علی‌اکبر کریمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی می‌گوید که عموماً کارشناسان صنعتی و اقتصادی آشنایی با آموزش و پرورش ندارند درحالی‌که آموزش هم یک نوع صنعت است و می‌توان بررسی کرد در کجا باید زیاد هزینه کرد و در کجا نیاز به منابع بیشتری دارد. همچنین مجید نادری، فعال در حوزه کسب‌وکار با اشاره به اینکه تجهیزات صنایع امروزه به‌روز شده‌اند عنوان کرد که باید مدارس فنی و هنرستان‌ها فرصتی ایجاد کنند تا دانش‌آموز قبل از ورود به بازار کار نحوه کار کردن با این تجهیزات جدید را بیاموزد.

اقبال شاکری، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی معتقد است که برای اقتصاد دانش‌بنیان باید روی دانش و مهارت نیروی انسانی از دوران مدرسه گام برداشت و اگر مدرک تحصیلی مراکز مهمی مانند هنرستان‌ها و کار و دانش یا فنی و حرفه‌ای‌ها ارتقا پیدا کند و حتی فرصت جذب در دستگاه‌های دولتی فراهم شود قطعاً مورد استقبال بیشتر دانش‌آموزان قرار می‌گیرند و به صنایع پیوند می‌خورند.

کارشناسان متخصص صنعتی در آموزش و پرورش حضور ندارند

علی‌اکبر کریمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه با چند برابر کردن حقوق معلمان تحولی در آموزش و پرورش رخ نمی‌دهد، اظهار کرد: «مساله اصلی اینجاست که برای بالا بردن کیفیت آموزش معلم‌های مدارس باید برنامه وجود داشته باشد. هیچ‌کدام از مدیران و نهادهای آموزشی، کارشناسان متخصص حوزه صنعت را دور خود جمع نکرده‌اند درحالی‌که آموزش هم یک نوع صنعتی است که معیار آن سوبسید و یارانه است و می‌توان در آن بهره‌وری را بالا برد و تخصیص منابع بهتری در آن داشت. درواقع می‌توان بررسی کرد در کجا زیاد هزینه کرد و در کجا نیاز به منابع بیشتری است.»

تعداد اقتصاددان‌های آشنا با آموزش و پرورش کم است

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: «مشکل اینجاست که از سوی دیگر تعداد کارشناس‌های اقتصادی که با موضوع آموزش و پرورش آشنا باشند، کم هستند. بودجه کشور و از جمله آموزش و پرورش محدود است و باید نقش مدیران حرفه‌ای در سیستم آموزشی تقویت شود.»

وی اظهار کرد: «وقتی آموزش تبدیل شود به ابزاری برای تربیت انسان‌هایی که اقتصاد را به جلو می‌برند، آموزش در خلق سرمایه انسانی موفق بوده است. مانند آنچه در ژاپن و کره و برخی دیگر از کشورهای آسیای جنوب شرقی روی داده است. این کشورها از طریق انسان‌های توانمند توانسته‌اند فرایند توسعه را تسریع کنند.»

دانش بومی خوبی داریم اما در کاربردی کردنش باید بیشتر کار کنیم

این فعال در حوزه انفورماتیک و شتاب‌دهی کسب‌وکار گفت: «متأسفانه واحدهای تولید مشکلات زیادی دارند و ذهن‌شان از بازار و توزیع علمی دور شده است. در همین صنعت قارچ عموماً به سمت تولید رفته‌اند و همین لطمه به صنعت قارچ بود. حدود چند صد هزار دستگاه برای تولید بار خوب سرمایه‌گذاری کردند اما چون برای بازار سرمایه‌گذاری نکردند، ساماندهی به مشکل خورد.»

وی افزود: «دانش فنی ما در تولید قارچ صادر می‌شود. در ترکیه و عراق همکاران ایرانی ما مشاوره می‌دهند و به لحاظ تأسیسات و تجهیزات، دانش بومی داریم اما در داخل کشور روی بازار کار نشده است.»

باید دانش‌آموز به کارخانه‌ها برود و از نزدیک تجهیزات به‌روز شده صنعت را ببیند

مجید نادری، فعال در حوزه کسب‌وکار در گفت‌وگو با پانا با اشاره به نقش آموزش و پرورش در گسترش صنایع گفت: «واحدهای صنعتی مدرن از دستگاه‌ها و تجهیزات به‌روز استفاده می‌کنند و نحوه آشنایی برای کار با این نوع دستگاه‌ها مهم است. مراکز فنی و حرفه‌ای و کار و دانش می‌توانند هنرآموزان‌شان را به این مراکز ببرند تا از نزدیک با این دستگاه‌ها کار کنند.»

نادری افزود: «بهترین موقعیت است تا آموزش و پرورش دانش‌آموزان را به این مراکز بفرستد و از نزدیک با مراحل تولید آشنا شوند و حتی درباره محصولات جدیدی مانند قارچ از پتانسیل مدارس برای آشنایی کودکان و بالا بردن سطح سرانه مصرف درباره خواص این ماده غذایی توضیح داده شود تا به سمت جامعه غذایی سالم برویم.»

مراکزی که نیروی متخصص پرورش می‌دهند از کارخانه‌ها فاصله گرفته‌اند

اقبال شاکری، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه در گام اول بسیاری از نیروهای متخصص در نهاد آموزش و پرورش رشد می‌کنند، گفت: «هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای ما که نیروی متخصص پرورش می‌دهند از کارخانه‌ها فاصله گرفته‌اند و باید این حلقه گمشده را پیدا کرد تا این مراکز مهم به کارخانه‌ها و شرکت‌ها و صنایع وصل شوند.»

وی افزود: «آنچه این دو را به هم پیوند می‌دهد این است که به مدرک تحصیلی هنرستان‌ها و مراکز کار و دانش یا فنی و حرفه‌ای را اهمیت بدهیم و به‌اندازه لیسانس دانشگاه ارج‌وقرب داشته باشند.»

راهکاری برای استقبال دانش آموزان از هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای

شاکری عنوان کرد: «اگر دستگاه دولتی می‌خواهد نیرویی بگیرد از همین فنی و حرفه‌ای‌ها و هنرستان‌ها بگیرد و برای این‌ها فرصت اشتغال ایجاد شود. البته من معتقدم این اقدام مهم را باید سازمان امور استخدامی بردارد. بهترین کار این است که در مراحل جذب و استخدام، مدارک این مراکز آنقدر ارتقا پیدا کند که این‌ها بتوانند جذب دستگاه‌های دولتی شوند و اگر این پیش‌شرط گذاشته شود ببینید که چگونه از رشته‌های فنی و حرفه‌ای استقبال خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار