معاون اجرایی شورای شهر تهران: برای ۱۵۰ ملک واگذارشده حکم قضایی گرفتیم

تهران (پانا) - معاون اجرایی شورای شهر تهران گفته است که برای 150ملک از 1600ملک واگذار شده که حق بهره‌برداری آن به دیگران سپرده شده بود، حکم قضایی صادر شد.

کد مطلب: ۸۵۱۱۹۰
لینک کوتاه کپی شد
معاون اجرایی شورای شهر تهران: برای  ۱۵۰ ملک واگذارشده  حکم قضایی گرفتیم

محمود میرلوحی در نشست خبری کمیسیون برنامه بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه در تلاش هستیم که سهم شهرداری از منابع درآمدی پایدار را به ۵۰ درصد برسانیم گفت: یکی از مباحث مطرح شده در این روزها موضوع واگذاری ۱۶۰۰ ملک است که حق بهره‌برداری از آنها به دیگران سپرده شده بود که خوشبختانه با همراهی مقام قضایی توانستیم ۱۵۰ حکم قضایی برای بازپس‌گیری این املاک صادر شود.

وی در پاسخ به سوالی که چرا اسامی دریافت کنندگان این املاک منتشر نمی‌شود؟ گفت: برای ما بازگرداندن اموال شهرداری از اهمیت بیشتری در مقایسه با انتشار اسامی وجود دارد هرچند که اگر لازم باشد این اسامی را هم اعلام می‌کنیم اما اولویت ما استرداد اموال است.

وی همچنین درخصوص شائبه بازگشت هولوگرام به شهرداری گفت: در بخش تخفیفات و مطالبات شهرداری در این خصوص بحث شد و اصلاحیه‌ای نیز در صحن صورت گرفت تا از ابزارهای بانکی به درستی استفاده شود.

میرلوحی با بیان اینکه هولوگرام منابع شهری را تلف کرد و حتی منابع را به باد داد ولی باید از ابزارهای بانکی استفاده کنیم افزود: روندی که هولوگرام در گذشته داشته است متوقف شده و ادامه نخواهد یافت اما می‌توانیم از نظام بانکی در راستای تسهیل کار استفاده کنیم.

معاون اجرایی شورای شهر تهران با بیان اینکه کمیته اقتصادی یک به یک راه‌های کسب منابع پایدار را بررسی کرده است و به فکر اصلاح ساختار درآمدی شهر است گفت: ۱۴ هزار متر فضای سبز داریم که ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه نگهداری آن می‌شود و یا سالانه ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه پسماند می‌شود در حالی که باید به صورت جدی برای کاهش این هزینه‌ها فکر کرد و جالب است که برای اداره شهر در پنج ماهه اول سال ۹۶، ۲۷۵۰ میلیارد تومان استقراض کردند که با شیوه‌هایی باید تنوع شیوه‌های کسب درآمد پایدار را ایجاد کرد.

وی درمورد وضع بانک شهر و صحبت‌های یکی از نمایندگان مجلس درخصوص تحقیق و تفحص از این بانک گفت: وضع بانک شهر خوب است و استدعا می‌کنم به این موضوع دامن زده نشود چراکه همگان دیدیم که بر همین دامن زدن‌ها چه گرفتاری‌هایی شروع شد.

مرتضی الویری در ادامه با بیان اینکه اصلی‌ترین وظیفه این کمیسیون برنامه ونویسی بودجه‌ریزی و نظارت است از برگزاری ۱۱۱ جلسه و ۱۲۴ مصوبه خروجی کمیسیون خبر داد و افزود: اولویت اول کمیسیون برنامه و بودجه تهیه و تدیون برنامه عملیاتی ۵ ساله سوم شهرداری تهران بود که طبق زمان‌بندی قرار بر این است پایان شهریور برنامه سوم ۵ ساله ارجاع به شورا شود.

وی دومین اولویت کمیسیون را تسهیل و تصویب نظام کارآمد انضباط مالی برشمرد و افزود: مقابله با فساد برای ما بسیار جدی است.

الویری تنوع بخشی به درآمد ها با کاهش سهم درآمدهای ناپایدار و افزایش درآمد های پایدار را سومین اولویت برنامه های کمیسیون بودجه دانست و گفت: در آمد های ناپایدار سال‌های سال شهرداری به آن خو گرفته و آثار سو زیست محیطی هم دارد لذا باید کاهش پیدا می‌کرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا متناسب سازی ساختار تشکیلاتی و نیروی انسانی، برقراری امکان دسترسی عمومی به اطلاعات در راستای شفاف‌سازی را از دیگر برنامه های الویت دار معرفی کرد و ادامه داد: چهار کمیته از جمله کمیته شهر هوشمند به ریاست بهاره آروین، کمیته تشکیلات و منابع انسانی است به ریاست سید حسن رسولی، کمیته نظارت و بودجه ریزی به ریاست مجیدفراهانی، کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شهری به ریاست سید محمود میر لوحی موضوعات برنامه و بودجه را رصد می کنند.

الویری در ادامه نشست و در پاسخ به سوالی در خصوص کسری ۵۱ درصدی بودجه شهرداری در سال گذشته گفت: دو مورد تحقق پیدا نکرد؛ درآمد حاصل از طرح ترافیک است به گونه ای که در سال گذشته افراد جلوتر هزینه را پرداخت می‌کردند. موضوع دیگر که تحقق پیدا نکرد بحث پارک حاشیه‌ای است که در حدود ۹۵۰ میلیارد تومان ما پیش‌بینی کرده بودیم که کارشناسان به ما گفتند عملیاتی است. اما هنوز از سوی معاونت مربوطه عملیاتی نشده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در ادامه گفت: نگرانی ما در خصوص مالیات ارزش افزوده است. پیشنهاد خطرناکی از سوی دولت در حال مطرح شدن است که در ۶ ماهه دوم این مالیات را دریافت نکنند تا واحدهای تولید از رکود در بیایند. این پیشنهاد خطرناک است که اگر محقق شود ما ۲ هزار میلیارد تومان را از منابع درآمدی از دست خواهیم داد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در پاسخ به سوال خبرنگاری در باره ترک تشریفات در قرارداد شهرداری تهران با مسعود نیلی تاکید کرد: این فرد به عنوان رئیس موسسهای دولتی و زیر مجموعه ریاست جمهوری اقدام به امضای این قرار داد کرده است و در واقع این قرارداد با شخص آقای نیلی منعقد نشده است و وی به نمایندگی از آن موسسه دولتی این قرارداد را امضا کرده است.

الویری در پاسخ به سوالی در خصوص ادامه اقدامات شهرداری در حوزه کمک به هیئتها در محرم و صفر گفت: در بودجه شهرداری تهران ردیف بودجه‌ای برای استفاده در مراسم آئینی و مذهبی با رقم حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده است و اگر قرار باشد که شهرداری کاری در این خصوص انجام دهد تنها می تواند به همین اندازه برای آن برنامه ریزی کند.

وی همچنین افزوده شدن ۳ هزار نفر به پرسنل شهرداری از زمان تشکیل شورای پنجم شهر تهران را قویا تکذیب و تصریح کرد: در این دوره افراد محدودی به شهرداری آمده اند که اسامی و ترکیب آنها کاملا مشخص و موجود است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه درباره احتمال ادامه فروش هولوگرام در شهرداری گفت: شورا در مصوبه‌ای شهرداری را ملزم به ارائه شیوه کسب درآمدهای غیرنقدی خود کرده است و هم اکنون منتظر دریافت این لایحه هستیم.

وی همچنین اظهار داشت: یکی از گلوگاه‌های هولوگرام بحث عملکرد بر اساس طرح تفصیلی است که امروز حرکت خارج از طرح تفصیلی کاملا بسته شده است و ادامه ندارد و اگر گزارشی در این خصوص به شورا برسد، به سرعت مورد پیگیری قرار می گیرد.

الویری همچنین در خصوص سیاست‌های درآمدی کمیسیون برنامه و بودجه گفت: سیاست این کمیسیون افزایش سطح درآمدهای پایدار شهرداری و کاهش درآمدهای ناپایدار شهرداری است.

وی تاکید کرد: آنچه در بودجه شهرداری دیده شده است نیز سیر نزولی استفاده از درآمدهای ناپایدار و افزایش درآمدهای پایدار است.

مرتضی الویری همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال تغییر شهرداری تهران گفت: تمایل شورا به تثبیت مدیریتی است چرا که تغییرات در این سطح لطماتی را به همراه دارد.

وی تاکید کرد: مرجع انطباق با قانون در این حوزه وزیر کشور است و شورای شهر تهران نیز تسلیم به اجرای قانون است.

در ادامه بهاره آروین، رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران در این نشست با اشاره به استقبال مردم و مدیریت شهری از موضوعات شفاف‌سازی همچون شهر هوشمند و سامانه شفافیت به دستاوردهای این حوزه پرداخت و گفت: ایجاد سامانه شفافیت یکی از دستاوردهای شورای پنجم در حوزه شفافیت است.

وی با تاکید بر اینکه این سامانه در حال ارتقا یافتن است تصریح کرد: هم اکنون اطلاعات هزینه‌ای و مقایسه‌ای در این سامانه قابل مشاهده است که به زودی قراردادهای درآمدی همچون مزایده ها و تهاترها نیز بر روی آن بارگزاری خواهد شد و در قالب سامانه جامع معاملات قابل مشاهده خواهد بود.

رئیس کمیته شفافیت به تشریح این سامانه پرداخت و گفت: با ایجاد امکان انجام الکترونیکی معاملات و اعلان عمومی درباره این موضوع تخلفات در این حوزه از بین رفته و هزینه‌های شهرداری به میزان قابل توجهی پایین می‌آید.

وی با اعلام اینکه پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال مصوبه مربوط به سامانه شفافیت عملیاتی خواهد شد گفت: اثرات این مصوبه در سال‌های آینده ملموس خواهد بود.

آروین همچنین از تلاش کمیته شفافیت به انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی و طرح تفصیلی به صورت ساده و قابل فهم عموم اشاره و تاکید کرد: با ارتقای سامانه های نظارت همگانی میزان تخلفات در شهرداری به شدت کاهش خواهد یافت.

رئیس کمیته شفافیت در پاسخ به سوالی مبنی بر اعلام اسامی افرادی که طرح ترافیک خبرنگاری دریافت کرده اند ولی اقدام خاصی در خصوص آنها صورت نگرفته است نیز اظهار داشت: ایجاد شفافیت در این حوزه ضروری است و با شکل گیری آئین‌نامه مرتبط به طور حتم در سال آینده اسامی افرادی که طرح ترافیک دریافت می کنند در شفافیت کامل منتشر خواهد شد.

آروین در خصوص سوال دیگری مبنی بر ترک تشریفات در قرارداد میان شهرداری تهران و یکی از موسسات دولتی تاکید کرد: نباید به گونه ای عمل شود که شفافیت به ضد شفافیت بدل شود؛ اطلاعات قراردادها در سامانه به صورت کامل منتشر می‌شود و رسانه ها و افراد نیز نباید به صورت گزینشی در این خصوص عمل کنند.

وی همچنین اظهار داشت: معنی شفافیت با مفهوم نظارت دو مقوله متفاوت است و شفافیت این امکان را از پیش ایجاد می کند تا در آینده تخلفی صورت نگیرد.

رئیس کمیته شفافیت شورا در پاسخ به سوالی مبنی بر انجام اقداماتی برای عدم درج قراردادها در سامانه شفافیت گفت: برنامه‌ریزی لازم در موضوع کوچک کردن قراردادها برای عدم درج در سامانه شفافیت انجام شده است و در به زودی سطح قراردادهایی که باید در سامانه درج شوند پایین‌تر می آید.

وی ادامه داد: در خصوص قراردادهای واحدهای تابعه نیز تدابیر لازم برای پیوستن این واحدها به سامانه اندیشیده شده است که به دلیل متفاوت بودن برخی شیوه‌های مالی این واحدها اتصال آنها به سامانه کمی زمان‌بر است اما انجام می‌شود.

آروین همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص مبحث فروش هولوگرام‌ها و ضرورت توقف آن گفت: شورای معماری بخش‌نامه‌ای برای انتشار اسناد شهرسازی داشته است و این موضوع کارآمدی بیشتری از موضوع هولوگرام دارد.

وی تاکید کرد: با شکل گیری نظارت اجتماعی در حوزه شهرسازی از به انحراف کشیده شدن موضوعات مرتبط جلوگیری می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار