معاون وزیر آموزش و پرورش کشور؛

پوشش 98 درصدی دانش آموزان ابتدایی عدالت آموزشی نیست

قزوین (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به پوشش 98 درصدی دانش آموزان در مقطع ابتدایی، گفت: این آمار در ظاهر خوشایند به معنای واقعی عدالت آموزشی نیست بلکه با ایجاد فرصت های برابر آموزشی است که این مهم تحقق می یابد.

کد مطلب: ۸۱۶۴۴۶
لینک کوتاه کپی شد
پوشش 98 درصدی دانش آموزان ابتدایی عدالت آموزشی نیست

به گزارش اداره کل روابط عمومی آموزش و پرورش استان قزوین ، دکتر رضوان حکیم زاده در شورای آموزش و پرورش استان قزوین که در سالن جلسات استاندار و با حضور مسوولان و‌مدیران استانی برگزار شد افزود: قزوین ویژگی های خاصی دارد و بر اساس تنوع قومیتی می توان قزوین را نمونه کوچکی از ایران دانست که جامعه ای متکثر فرهنگی است.

وی افزود: شورای آموزش و پرورش استان یکی از مهم ترین قانون های امر تعلیم و تربیت است و این قانون به زبان ساده می گوید که آموزش و پرورش به مردم تعلق دارد و اگر قرار است تعلیم و تربیت در جامعه اجرا شود قطعا تعامل و مشارکت دستگاه ها را می طلبد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و‌پرورش اظهار کرد: باید دغدغه همه دستگاه های استان این باشد که برای ۲۳۰ هزار دانش آموز استان باید چه کار کرد و نباید تصور کرد آموزش و پرورش به تنهایی باید به بحث تعلیم و تربیت بپردازد بلکه تعامل و همکاری همه دستگاه ها الزامی است.

حکیم زاده تصریح کرد: با نگاه تخصصی تر به موضوع درمی یابیم کشوری که بخواهد راهی به سوی توسعه پیدا کند، چاره ای جز سرمایه گذاری بر روی آموزش و پرورش ندارد.

وی ادامه داد: در بحث موضوع پیش دبستانی طبق سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و قانون مصوب ۶۹۹، پیش دبستانی به دوشکل دولتی و غیردولتی اداره خواهد شد به همین جهت دولت تمهیداتی برای آموزش در مناطق محروم و دو زبانه اندیشیده که در صورت اداره از هر دو طریق، آموزش های بنیادین برای این گروه سنی وجود داشته باشد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و‌پرورش تصریح کرد: همه ما به دنبال ایجاد حداکثر فرصت برای کودکان پیش دبستانی هستیم و یکسال سرمایه گذاری در پیش دبستانی ۲۰ برابر سرمایه گذاری در مراکز عالی آموزشی است. باید آموزش و فرصت کلاس رفتن برای کودکان را ایجاد کنیم.

حکیم زاده با اشاره به بحث کیفی آموزش اضافه کرد: در بحث کیفی مسلما باید فرصت های یاددهی فراهم کنیم که این امر همراه با عدالت باشد. عدالت یعنی اینکه دانش آموز در محروم ترین مناطق کشور، همان قدر آموزش ببیند که دانش آموز پایتخت با بهترین شرایط در حال یادگیری همان آموزش ها می باشد.

وی مطرح کرد: اینکه ۹۸ درصد دانش آموزان ما به مدرسه می روند مهم نیست مهم آموزش و کیفیتی آموزشی است که به دانش آموز داده می شود اما متاسفانه مافیای قدرت، با تبلیغات گوناگون موجب جداسازی آموزشی در جامعه می شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: امیدواریم که آموزش و پرورش به عنوان یک تخصص شناخته شود و اجازه داده شود تا اصحاب تعلیم و تربیت بدون هیچ دخالتی از سوی دیگران، به امر آموزش بپردازند.

وی اضافه کرد: نظام آموزشی کشور با جداسازی از مفهوم واقعی عدالت آموزشی دور شده است و مانند دوره های گذشته نمی توان کمبودهای خود را در هر زمینه ای با ارایه آمار جبران کرد.
حکیم زاده ادامه داد: در وضعیتی که برخی مافیا در حوزه کنکور و موسسات آموزشی با تبلیغات وسیع در رسانه ها اهداف خود را پیش می برند، آموزش و پرورش نمی تواند برای برقراری عدالت آموزشی آنگونه که باید، کار کند.
وی با بیان اینکه راه صرفه جویی از آموزش و پرورش نمی گذرد، افزود: آموزش با کیفیت در گرو یک عنصر کیفی به نام معلم است که باید با برنامه ریزی درست به جلو حرکت کند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به پوشش 70درصدی مقطع پیش دبستانی در کشور بر اهمیت این دوره در رشد شخصیت دانش آموزان تاکید کرد و افزود: یکی از اقدامات ارزشمند دولت تدبیر و امید اختصاص ردیف بودجه خاص به این مقطع در مناطق مرزی و محروم کشور بوده است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از برقراری نظام آموزشی 3-3-6، این اقدام را کاری غیرکارشناسی دانست و گفت: در کشورهایی که این سیستم اجرا شده است، سن آموزش را از پنج سالگی آغاز کرده اند.
وی افزود: در راستای افزایش پوشش تحصیلی مقطع پیش دبستانی از مشارکت همه دستگاه ها استقبال می کنیم اما این موضوع نباید محوریت تصمیم گیری در آموزش و پرورش را تحت الشعاع قرار دهد.
حکیم زاده خاطرنشان کرد: قزوین با کسب رتبه دوم از استان های موفق و پیشتاز در پوشش پیش دبستانی بوده و با حمایت های دستگاه های مختلف می تواند با افزایش 100درصدی به استان اول کشور از نظر پوشش پیش دبستانی تبدیل شود.

حکیم زاده ضمن تقدیر از قاسمی مدیر کل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: نگاه دقیق، کارشناسی و دانش تربیتی و تدبیر و کاردانی از ویژگی های مدیرکل آموزش و پرورش است که توانسته در رشد شاخص های تربیتی و آموزشی با همکاری فرهنگیان کمک شایانی به امر تعلیم و تربیت در استان نماید.

وی در ادامه اظهار کرد: در پیش دبستانی تولید محتوا نداریم بلکه فقط چارچوب استانداردی در این زمینه تعریف شده و طبق آن پیش می رویم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و‌پرورش خاطرنشان کرد: در بحث آزمون ها، حریم دانش آموزان و معلمان و مدارس ما مورد بی احترامی واقع شد که باید تکریم معلمان و سایر عزیزان را بجا بیاوریم و تلاش کنید تا با پوشش صد درصدی استان قزوین مقام صدر در دوره پیش دبستانی را کسب نماید.‌

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار