فرهنگی و محقق فعال در گفت‌وگو با پانا:

یکی از بزرگترین مشکلات دانش‌آموزان، بی‌هدف بودن است

هرمزگان (پانا) - یکی از فرهنگیان عضو انجمن مخترعین کشور، محقق و فعال حوزه‌های مختلف از جمله خطاطی، فیلم‌سازی و نویسندگی استان هرمزگان گفت یکی از بزرگترین مشکلات دانش‌آموزان، بی‌هدف بودن در زندگی است.

کد مطلب: ۱۴۹۰۴۸۶
لینک کوتاه کپی شد

پرویز شهبازی در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «شما دانش‌آموزان باید تبدیل به یک شخصیتی تأثیرگذار و مثبت شوید برای اینکه مخترع و نویسنده باشید. خود اختراع و نویسندگی، خیلی مهم نیست بلکه تبدیل شدن به آن شخصیت مهم است و اینکه شما چه می‌کارید در حوزه اختیار خودتان است ولی اینکه چه برداشت می‌کنید در اختیار شما نیست. اگر امروز تلاش کنید و در زندگی‌تان به هدف‌هایتان فکر کنید و تلاش کنید برای رسیدن به هدف‌هایتان، فردا مطمئن باشید همین تلاشی که کرده‌اید به آن می‌رسید.»

شهبازی با توجه به اینکه در حوزه‌های مختلفی فعالیت دارد، بیان کرد: «یکی از دلایل عمده‌ام برای اینکه در حوزه‌های مختلف فعالیت کردم این بود که می‌خواستم مرزهای ذهنی و موانع ذهنی خودم را بشکنم و بگویم که آدم‌ها می‌توانند در حوزه‌های مختلف فعالیت کنند و این‌طور هم هست. اگر به گذشته خیلی از بزرگان توجه کنیم و زندگی‌نامه‌هایشان را بخوانیم، می‌بینیم که خیلی از این بزرگواران در حوزه‌های مختلف مثل نجوم، طب، شیمی، ادبیات و... فعالیت داشتند؛ چرا که مرزها و موانع زندگی‌شان را شکسته‌اند، شما نیز می‌توانید در حوزه‌های مختلف فعالیت کنید و این مرزبندی‌ها در ذهن شماست و در خارج ذهن شما چیزی وجود ندارد.» 

وی افزود: «یکی از بزرگترین دغدغه‌های من در سیستم آموزشی این است که متاسفانه متوجه شدم دانش‌آموزان اصلا از درس خواندن یا زندگی، هدف ندارند. وقتی از آنان می‌پرسیم «هدفتان از درس خواندن چیست؟» متاسفانه تازه فکر می‌کنند که هدفشان چیست! و اصلا هدف چه می‌تواند باشد! و این فاجعه است، یکی از فاجعه‌‌های آموزشی که ما نتوانستیم یا خانواده نتوانسته، این است که یک جوان و دانش‌آموز را هدفمند کند.»

شهبازی تاکید کرد: «آدم‌ها 2 بار به دنیا می‌آیند. یک بار از مادرشان متولد می‌شوند و بار دوم، زمانی که متوجه می‌شوند رسالت و هدف‌شان در این زندگی چیست. اگر بی‌هدف زندگی کنیم، مثل رانندگی در جاده‌ بدون مقصد و بدون علایم است که یا ما خسته می‌شویم یا سوخت ماشین تمام می‌شود.»

دبیر آموزش و پرورش و مشاور و عضو انجمن مخترعین کشور گفت: «یکی از سوال‌های اساسی که هر دانش‌آموز و هر جوانی و حتی خیلی از افراد باید از خودشان بپرسند و هر روز به آن جواب دهند این است که «چرا من نه؟ و مشکل من چیست؟ چرا من نمی‌توانم؟ یا اینکه چرا نباید در این جایگاه قرار بگیرم؟» این یکی از سوال‌های اساسی زندگی هر کسی است که اگر بتواند به این سوال جواب دهد و به یک جواب درست برسد، تغییر از همین جا شکل می‌گیرد و شکل این تغییر را در زندگی نشان می‌دهد. بنابراین یکی از سوال‌های مهم زندگی هر دانش‌آموز و جوانی این باید باشد که چرا من نه؟!»

شهبازی، پیشنهاد خود را به نسل جدید و دانش‌آموزان اینگونه بیان کرد: «حتماً هدفمند زندگی کنند و برای اینکه به هدف و آرزوهایشان برسند 3 رکن اساسی مهم در زندگی‌شان را باید رعایت کنند؛ نه تنها دانش‌آموزان بلکه همه‌ انسان‌ها باید رعایت کنند البته می‌توانند ارکان دیگر هم داشته باشند ولی مهمترین رکن، داشتن هدف، تعهد و استمرار و صبر است که باید در کارهایمان تعهد و استمرار داشته باشیم؛ چون وقتی یک دانه را می‌کاریم هر زمان که آبیاری و محافظت آن نهال و دانه را متوقف کنیم آن نهال و دانه از بین می‌رود و تا آخر عمر باید از آن محافظت کنیم و نسل در نسل محافظت شود تا آن درخت نتیجه دهد. پس نمی‌توانیم متوقفش کنیم و در رسیدن به آرزو ها هم باید متعهد باشیم و مستمرانه تلاش کنیم.»

این محقق، پژوهشگر و نویسنده افزود: «داشتن صبر نیز یکی از مهمترین ارکان اساسی برای رسیدن به اهداف است. فرض کنید شما یک دانه را کاشته‌اید، توقع نداشته باشید همین فردا سر از خاک دربیارورد و یک نهال یک‌روزه بتواند به ما میوه و ثمر بدهد. باید صبور باشیم وگرنه مطمئن باشید تلاشمان بیهوده می‌شود یا نیمه‌کاره می‌ماند.»

شهبازی خاطرنشان کرد: «اگر می‌ترسید نجنگید و اگر جنگیدید نترسید. ترس به مراتب رویاهای زیادی را کشته و جنگیدن و شکست خوردن به ترس امروزتان اگر غلبه پیدا نکند، محدودیت فردایتان می‌شود. اگر بجنگید، احتمال این است که شکست بخورید ولی اگر نجنگید قطعا شکست خورده‌اید؛ پس بجنگید حتی اگر پایانش شکست باشد.»

حجم فایل ویدیویی : ۶۰.۹۳M مدت زمان فایل ویدیویی : ۰۰:۰۸:۰۱ دانلود فایل
خبرنگار : دانش آموز ریحانه رکن الدینی, دانش آموز فاطمه زهرا شعبانی, دانش آموز محمد جهانگیری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار