افزایش 125 درصدی آمار دستگیری حفاران غیر مجاز در آذربایجان غربی

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگي، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از افزایش 125 درصدی آمار دستگیری حفاران غیر مجاز در 9 ماهه نخست سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

کد مطلب: ۶۹۹۸۷۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا آذربایجان غربی، سرهنگ حسن محمدی با اعلام این مطلب اظهار داشت: با تلاش های شبانه روزی پرسنل یگان حفاظت اداره کل در 9 ماهه اخیر تعداد 90 نفر حفار غیر مجاز و سوداگر فرهنگی آثار و اشیاء تاریخی در سطح استان دستگیر شده اند که این آمار در مدت مشابه سال قبل در حد 40 نفر بوده است.

او تصریح کرد: در همین راستا تعداد 160 نفر از انجمن های فعال مردمی در ارتباط با مشارکت های اجتماعی بکارگیری شده که از این طریق به تعداد 30 مورد تجاوز به حریم آثار تاریخی رسیدگی شده و طی صورتجلسه ای به مقامات قضایی ارسال گردیده است .

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان افزود : با همکاری و گزارش به موقع انجمن های فعال مردمی و هوشیاری یگان حفاظت شهرستانها موضوعات مربوط به حفاری های غیر مجاز یا تجاوز به حریم آثار در اسرع وقت رسیدگی و مراتب به مقامات قضائی منعکس شده و دستورات لازم در ارتباط با شناسائی و دستگیری افراد سوء استفاده گر صادر می شود.

سرهنگ محمدی اضافه کرد: در این مدت 12 دستگاه فلزیاب و چندین دستگاه خودرو متعلق به قاچاقچیان توسط یگان حفاظت از سوداگران فرهنگی کشف و ضبط گردیده که پس از بررسی های لازم جهت طی مراحل قانونی تحویل مقامات قضائی گردیده است.

وی در ادامه از دستگیری 12 نفرحفار غیر مجاز آثار تاریخی در آذر ماه سالجاری خبر داد و گفت: از این تعداد 5 نفر از دستگیر شدگان مربوط به شهرستان میاندوآب و 5 نفر مربوط به شهرستان پلدشت بوده و دو نفر دیگر نیز اخیراً در شهرستان ارومیه دستگیر شده اند .

حسن محمدی در ادامه به فعالیت های سازمان یافته قاچاقچیان فرهنگی اشاره کرد و اعلام داشت: سوداگران فرهنگی جدیداً سعی دارند تا با نفوذ در افراد محلی روستاها و محوطه های تاریخی به اهداف پلید خود ادامه دهند که خوشبختانه با حمایتهای مدیرکل استان ، پشتیبانی فرمانداران ، تشکل ها و انجمن های مردم نهاد ، فعال نمودن مشارکتهای اجتماعی و سایر ارگانهای همیار از جمله نیروی انتظامی، سپاه و مقامات محترم قضائی و ... اقدامات پیشگیرانه خوبی در این راستا صورت گرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار