مسئول فنی میراث فرهنگی فارس :

25 میلیارد ریال به مرمت آثار تاریخی فارس اختصاص می یابد

خبرگزاری پانا: مسئول فنی میراث فرهنگی فارس گفت : مرمت دیوانخانه مدرسه خان و مسجد جامع عتیق درشیراز همچنین مرمت کاخ اردشیر ، قلعه دختر در شهرستان فیروزآباد از شاخص ترین پروژه های مرمتی این اداره کل در سال 93 بوده است .

کد مطلب: ۳۳۷۱۳۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، سیامک بصیری در حاشیه بازدید خبرنگاران از پروژه های مرمتی دراستان فارس گفت : طبق پیش بینی های صورت گرفته 34 پروژه مرمت در سال جاری فعال خواهد شد.

به گفته بصیری یکی از مهمترین پروژه های مرمت در سال 93 مدرسه خان در شیراز بوده است که بزرگترین مدرسه علمیه کشور به شمار می رود برای مرمت این مدرسه تاریخی که متعلق به دوره صفویه است 200 میلیون تومان اعتبار صرف شده است .

وی درادامه اضافه کرد: برای مرمت کاخ اردشیر بابکان در فیروزآباد بالغ بر60 میلیون تومان وقلعه دختر دراین شهرستان نیز70 میلیون تومان همچنین برای مرمت مسجد جامع عتیق 60میلیون تومان و عمارت دیوانخانه 130 میلیون تومان اختصاص یافته است .

این کارشناس اداره کل میراث فرهنگی فارس در ادامه اضافه کرد : درحال حاضر بیش از 2 هزار اثر تاریخی دارای ارزش در بافت تاریخی شیراز شناسی شده که 380 خانه در این بافت در فهرست ملی به ثبت رسید است .

بصیری همچین با بیان اینکه تعداد آثار ثبتی استان فارس به 2 هزار و 866 اثر می رسد افزود: هم اکنون 10 پرونده جدید از آثار تاریخی نیز تهیه شده و درنوبت ثبت ملی قراردارد .

بصیری گفت: این آثار درشهرستانهای درجهرم - شیراز -سروستان - سوریان ، فیروزآباد می باشند.

وی درادامه خاطر نشان کرد: امسال 25 میلیارد ریال اعتبار برای مرمت آثار تاریخی میراث فرهنگی مصوب شده است . اما هنوز این رقم تخصیص نیافته است .

بصیری درادامه به اجرای طرح مشارکت درمرمت خانه ای تاریخ اشاره کردو گفت : تا امروز رضایت 69 مالک خانه های تاریخ را کسب کرده ایم که براین اساس در سال جاری بخشی از این خانه ها در قالب طرح مشارکت مرمت می شوند وی ادامه داد طبق ابلاغیه دولت مبنی بر قانون حمایت از مالکان و متضرفان خانه های تاریخی در قالب مشارکت 50 درصد از هزینه های مرمتی این بناها از سوی میراث فرهنگی تأمین می شود .

وی با اشاره به اینکه درسال گذشته 29 خانه درقالب این طرح در استان مرمت شد افرودبا توجه به اینکه برخی از مالکان خانه های تاریخی قادر به تأمین هزینه های مرمتی نیستند از این رو میراث فرهنگی در قالب طرح مشارکت 50 درصدد از هزنیه هارا تقبل می نماید .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار