در گفت‌وگو با پانا مطرح شد

روایت هجوم فرهنگی آمریکا به هویت زن ایرانی در «ن مثل نقره»

تهران (پانا) - شاهد مجتهدزاده اردبیلی، کارگردان نمایش «ن مثل نقره» مهم­ترین ویژگی نمایش خود را پرداختن به هجوم فرهنگی جهان غرب به سردمداری آمریکا به هویت زن ایرانی در سال­های دهه چهل خورشیدی می­‌داند.

کد مطلب: ۱۴۴۱۶۳۴
لینک کوتاه کپی شد
روایت هجوم فرهنگی آمریکا به هویت زن ایرانی  در «ن مثل نقره»

بخش رادیوتئاتر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به عنوان آغازگر اجراهای نمایشی این رویداد از 27 تا 30 دی میزبان یازده اثر تولید‌شده توسط هنرمندانی از سراسر کشور است.

یکی از آثار این بخش، نمایش «ن مثل نقره» به نویسندگی سولماز ملکی و کارگردانی شاهد مجتهدزاده اردبیلی از استان اردبیل است. این نمایش، نگاهی تاریخی به موضوع حضور آمریکایی­‌ها در ایران و هجوم فرهنگی آنها به هویت زن ایرانی دارد. با کارگردان این نمایش، درباره درون‌مایه و شیوه کارگردانی آن به گفت‌وگو پرداختیم.

مجتهدزاده در گفت‌و گو با پانا با اشاره به داستان این نمایش گفت: «داستان نمایش در بهار سال 1343 در اردبیل اتفاق می­‌افتد. داستان درباره نقره، دختر جوانی است که سرنوشت خود را در شغل آموزگاری روشن می‌­بیند ولی سرمشق زندگی، دفتر زندگی­‌اش را دستکاری می­‌کند و او به عروسکی در یک بازی مدرن تبدیل می­‌شود.»

وی درباره بازیگران این نمایش اظهار کرد: «همه بازیگران این نمایش، از بازیگران باتجربه رادیو و تئاتر اردبیل هستند.»

این کارگردان یادآور شد: «اجرای نمایش در قالبی ترکیبی از اجرای رادیویی و صحنه­ای طراحی شده­ است. برای لباس نمایش هم، طراحی مناسب برای دهه چهل در نظر گرفته شده­ است.»

مجتهدزاده درباره موزیک نمایش می­‌گوید: «برای اجرای موزیک، گروه عاشیق با سازها و اجرای زنده موسیقی محلی، نمایش را همراهی خواهند کرد.»

مدت زمان اجرای نمایش «ن مثل نقره» حدود 50 دقیقه است و در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر تهران به روی صحنه می‌­رود.

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار