مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان خبر داد:
تحول نظام آموزشی استان همدان با اجرای طرح عدالت آموزشی و مشارکت مردمی
همدان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان از تحول در نظام آموزشی این استان با اجرای طرح عدالت آموزشی و مشارکت مردمی خبر داد.

طرحی جامع در حوزه نوسازی مدارس با هدف تحقق عدالت آموزشی و بهبود وضعیت مدارس استان همدان با تأکید بر نقش مشارکت مردمی آغاز شده است. طرح جامع نوسازی مدارس، برگرفته از تجربیات موفق دولت در حوزه بهداشت بوده و با دستور مستقیم رئیسجمهور و پیگیریهای مسئولان وزارت آموزش و پرورش به مرحله اجرا رسیده است.
برگزاری جلسات تخصصی برای تدوین برنامه نوسازی مدارس
رسول شیدایی، مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اهمیت ارتقای سطح آموزشی در این استان به پانا گفت: «در راستای سیاستهای کلان کشور، جلسات متعددی با مسئولان استان، مدیران مدارس و چهرههای تأثیرگذار محلی برگزار شده تا نقشه راه دقیقی برای توسعه فضای آموزشی، تأمین تجهیزات هوشمند و بهبود کیفیت آموزش تدوین شود.»
وی افزود: «یکی از اهداف اصلی این طرح، مردمیسازی روند نوسازی مدارس است. در همین راستا، طی بررسیهایی که انجام دادهایم، ۱۰۶ پروژه را بهعنوان اولویت اصلی استان تعیین کردهایم که انشاءالله ظرف مدت یک سال تکمیل خواهد شد.»
تمرکز بر پروژههای اولویتدار و تعیین مسئولان محلی
بر اساس گفتههای مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان، این پروژهها شامل بازسازی مدارس کانکسی، تکمیل مدارس نیمهساز و بهسازی مدارس با تراکم بالای دانشآموزی هستند. بهمنظور مدیریت بهتر و تسریع در روند اجرایی پروژهها برای هر یک از این ۱۰۶ مدرسه، یک مسئول مردمی تعیین شده که از میان گروههای مختلف اجتماعی مانند کشاورزان، دهیاران، اعضای شوراها و امامان جمعه انتخاب شدهاند.
شیدایی در این زمینه توضیح داد: «این افراد بهعنوان مسئولان محلی بر روند پیشرفت پروژه نظارت دارند، موانع اجرایی را بررسی و حل میکنند، منابع مالی را پیگیری کرده و زمینه اجرای سریعتر طرح را فراهم میکنند. با وجود این ساختار، اجرای پروژهها بهشکلی مردمی، جهادی و با سرعت بالا پیش میرود.»
نقش مدیران مدارس در حمایت از طرح نوسازی
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اهمیت حضور مدیران مدارس در این روند، تأکید کرد: «مدیران مدارس باید ارتباط نزدیکی با مسئولان پروژههای مردمی داشته باشند. این افراد نقش کلیدی در هدایت، حمایت و تشویق فعالان مردمی دارند تا انگیزه و فعالیتهای آنان پایدار بماند.»
وی افزود: «یکی دیگر از مسائل مهم، بحث نگهداری و حفظ این امکانات است. مسئولان مدارس باید سازوکارهای لازم را برای حمایت از این طرح تدوین کنند و بتوانند در کنار مسئولان محلی، بر پیشرفت امور نظارت داشته باشند.»
هوشمندسازی کلاسهای درس و تأمین تجهیزات آموزشی
شیدایی با بیان اینکه یکی از اهداف مهم این طرح، هوشمندسازی کلاسهای درس و تجهیز مدارس به امکانات مدرن آموزشی است، گفت: «عدالت آموزشی نباید فقط به فراهمسازی فضای فیزیکی محدود باشد، بلکه تجهیزات و امکانات کلاسهای درس نیز باید مدرن و استاندارد باشند.»
وی افزود: «پس از آمادهسازی فضاهای آموزشی، برنامهای تدوین شده تا کلاسهایی که توسط مردم ساخته میشوند به بهترین تجهیزات هوشمند مجهز شوند. همچنین یکی از مسائل کلیدی این طرح، ارتقای کیفیت نیروی انسانی است تا دانشآموزان در مناطق محروم بتوانند سطح آموزشی برابر با مدارس پیشرفته کشور داشته باشند.»
مشارکت مردم در تامین تجهیزات هوشمند آموزشی
شیدایی درباره نحوه تامین تجهیزات مدارس خاطرنشان کرد: «مردم برای تامین وسایل هوشمند مدارس، نقش ویژهای خواهند داشت. بهعنوان مثال؛ اگر یک مدرسه توسط مردم تجهیز شود، آموزش و پرورش نیز سهم خود را در تأمین سایر امکانات ایفا خواهد کرد. این همکاری هدفمند باعث میشود تا علاوه بر ارتقای سطح تجهیزات آموزشی، حس مسئولیتپذیری دانشآموزان در استفاده از این امکانات افزایش یابد.»
وی ادامه داد: «مردم هر چقدر که در فرآیند تجهیز مدارس مشارکت داشته باشند، نهتنها به ارتقای سطح کیفی آموزش کمک میکنند بلکه در حفظ و نگهداری این وسایل نیز تلاش بیشتری خواهند کرد. این یک حرکت جمعی است که نتایج مثبت آن در آینده نمایان خواهد شد.»
گام بزرگ برای تحقق عدالت آموزشی در استان همدان
این طرح با حمایت گسترده مردم و مسئولان استان همدان اجرا میشود و گامی مؤثر در جهت ارتقای سطح آموزشی، توسعه فضاهای آموزشی و تحقق عدالت در نظام آموزشی کشور خواهد بود. مسئولان آموزش و پرورش همدان امیدوارند که با اجرای این پروژهها، دانشآموزان استان بتوانند از محیطهای آموزشی استاندارد و مجهز بهرهمند شوند و مسیر پیشرفت تحصیلی آنان شود.
ارسال دیدگاه