دبیر کارگروه مردمی سازی قرارگاه جهادی آموزش و پرورش:
مردم استان همدان در پرژه های مدرسه سازی حضور فعال دارند
همدان (پانا) - دبیر کارگروه قرارگاه جهادی وزارت آموزش و پرورش و نماینده معین استان همدان در دوره آموزشی مسئولین پروژههای مردمی در چارچوب نهضت توسعه عدالت فضاهای آموزشی گفت: مردم همدان در پروژه های مدرسه سازی حضور فعال دارند.

محمدرضا مهدلو، دبیر کارگروه مردمیسازی قرارگاه جهادی آموزش و پرورش و دبیر کارگروه توسعه و تحول اجتماعمحور ۲۰۲۰ محله، در حاشیه جلسه قرارگاه جهادی استان همدان به خبرنگار پانا گفت: «این جلسه با هدف توسعه عدالت آموزشی و نهضت سوادآموزی برگزار شده است و ما در استان همدان ۱۰۶ پروژه داریم که مسئولیت اجرایی آنها بر عهده مردم است. خوشبختانه مردم خود را مسئول این پروژهها دانسته و با جدیت پیگیر اجرای آنها هستند.»
نقش مردم در اجرای پروژههای آموزشی و مدرسهسازی
مهدلو با اشاره به مدل مشارکت مردمی در اجرای پروژههای مدرسهسازی افزود: «در این طرح، مردم نهتنها در ساخت مدارس نقش فعال دارند، بلکه از ظرفیت خیرین و اهالی محل نیز برای کمک مالی و مهارتی بهره میبرند. مردم محله علاوه بر تأمین منابع مالی، با تخصصها و مهارتهای خود در امور اجرایی مشارکت میکنند. یکی دیگر از جنبههای مهم این مشارکت، نظارت بر نگهداری پروژههای آموزشی پس از بهرهبرداری است. »
وی تأکید کرد: «که رویکرد مردممحور در اجرای پروژهها سبب میشود که افراد محلی نسبت به مدارس همانند خانههای خود احساس مسئولیت کنند.»
مهدلو ادامه داد و گفت: «وقتی پروژهای از سوی مردم سرمایهگذاری میشود، پس از افتتاح مدرسه، آنها نظارت و محافظت از محیط آموزشی را به عنوان وظیفهای اجتماعی بر عهده میگیرند. این مدل، علاوه بر ساخت فیزیکی مدارس، به ایجاد حس تعلق خاطر مردم به مراکز آموزشی کمک میکند. »
مدت زمان اجرای پروژهها و همکاری نهادهای دولتی
مهدلو در ادامه درباره مدت زمان اجرای طرحها توضیح داد: «این پروژهها از چند ماه گذشته آغاز شدهاند و برخی از مدارس تا ابتدای مهرماه به بهرهبرداری میرسند. در مقابل، پروژههای بزرگمقیاس ممکن است تا سال آینده تکمیل شوند. »
دبیر کارگروه مردمیسازی قرارگاه جهادی اموزش و پرورش اذعان کرد: «این طرحها در سراسر کشور در حال اجرا هستند و استان همدان نیز همگام با سایر استانها کار را آغاز کرده است. برخی از مدارس کوچکتر در مدت زمان کوتاهتری تکمیل میشوند، اما پروژههای بزرگتر نیازمند زمان بیشتری هستند. »
وی از همکاری گسترده نهادهای دولتی برای تحقق این هدف سخن گفت و افزود: «وزارت کشور و وزارت آموزش و پرورش، بهعنوان دو بازوی اصلی این پروژه، از آغاز طرح حمایت کردهاند. علاوه بر آن، استانداریها، فرمانداریها، بخشداریها و شوراهای آموزش و پرورش در کنار مدیران مردمی، مسئولیت پیگیری روند اجرایی را بر عهده دارند. »
وی خاطر نشان کرد: «در کنار نهادهای دولتی، مدیران کل آموزش و پرورش و نوسازی استان نیز در تسهیل روند اجرایی نقش مؤثری داشتهاند. افرادی نظیر دکتر شیدایی، مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان، و مهندس شهلایی، مدیرکل نوسازی مدارس، همراه با تیمهای اجرایی در مناطق مختلف استان، همواره پیگیر امور بودهاند تا این پروژهها به نتیجه برسند. »
تأثیرات مثبت مدرسهسازی مردمی بر کیفیت آموزش
یکی از پیامدهای مهم این جنبش، بهبود کیفیت آموزشی در مناطق مختلف استان است. مدرسهسازی مردمی علاوه بر تأمین فضای آموزشی مناسب، موجب کاهش تراکم دانشآموزان در کلاسها و افزایش کیفیت تدریس میشود. مهدلو در این خصوص تأکید کرد: «بهبود کیفیت آموزشی تنها محدود به ساخت مدارس نیست، بلکه تجهیز مدارس به امکانات مناسب، بهکارگیری معلمان متخصص و فراهم کردن فضای استاندارد آموزشی از اهداف اصلی این طرح است. »
وی همچنین اظهار داشت: «که اجرای چنین طرحهایی موجب تحقق عدالت آموزشی در سطح استان خواهد شد. وقتی مدارس جدید ساخته شوند و کلاسهای درس خلوتتر باشند، فرصت یادگیری برای دانشآموزان بیشتر میشود. همچنین تجهیز مدارس به فناوریهای آموزشی و تقویت نیروی انسانی در بخش آموزش میتواند سطح علمی دانشآموزان را ارتقا دهد. »
ارزیابی موفقیت و مسیر پیشرو
وی در پایان افزود:«برای نظارت بر موفقیت این پروژهها، نهادهای دولتی و محلی اقدامات متعددی را در دستور کار قرار دادهاند. ادارات آموزش و پرورش، اداره کل نوسازی مدارس، استانداریها و فرمانداریها روند پیشرفت فیزیکی طرحها را رصد میکنند. اگر موانعی در مسیر اجرای طرح وجود داشته باشد، این نهادها مسئولیت حل مشکلات را بر عهده دارند تا پروژهها در کوتاهترین زمان ممکن به بهرهبرداری برسند. »
ارسال دیدگاه