مشاور نمونه خوزستانی راه‌یافته به مرحله کشوری:

درصدد تقویت و توانمندسازی همیار مشاوران در مدرسه هستم

اهواز (پانا) - مشاور نمونه استان خوزستان که به مرحله کشوری انتخاب مشاور نمونه راه یافته است، گفت: دانش‌آموزان، احساسات خود را بهتر به همسالان خود بروز می‌دهند و به همین جهت در مدرسه درصدد تقویت و توانمندسازی همیار مشاوران هستم.

کد مطلب: ۱۵۶۰۴۲۸
لینک کوتاه کپی شد
درصدد تقویت و توانمندسازی همیار مشاوران در مدرسه هستم

مشاوران مدارس به دلیل اثرگذاری بالا، نقش مهمی در مدارس ایفا می‌کنند، گویی که باعث دمیده شدن روح نشاط و آرامش در میان دانش‌آموزان هستند. خبرگزاری پانا به بهانه برگزیده شدن یکی از این مشاوران در بخش تخصصی انتخاب «معلم نمونه» در مرحله استانی به سراغ این فرهنگی رفته است.

اسامی منتخبین معلمان نمونه برگزیده مرحله استانی خوزستان راه‌یافته به مرحله کشوری منتشر شده و در میان چند آموزگار و دبیری که خالصانه در کلاس‌های درس خود سال‌ها است الفبای زندگی را به شاگردانشان آموزش می‌دهند، نام یک مشاور به چشم می‌خورد.

مشاوری که خود را محدود به وظایف سازمانی نکرده و در هیاهوی دغدغه‌های خرد و کلان دانش‌آموزان مدارس پسرانه، پا را از مشاوره‌های صرفاً تحصیلی فراتر گذاشته تا گوشی شنوا برای فرزندان این سرزمین باشد.

اشکان عالی‌محمدی، مشاور منتخب خوزستانی، خود روزگاری نه چندان دور پشت نیمکت‌های چوبی مدرسه تحت تأثیر دبیر روانشناسی و مشاور مدرسه، مسیری را انتخاب می‌کند که سال‌ها بعد، راهنما و هدایتگر دانش‌آموزان پشت‌نیمکت‌نشین شهرستان ایذه باشد تا چه بسا این چرخه ادامه یابد و دانش‌آموزانی از امروز را به مشاورانی در فردا مبدل سازد.

این مشاور برگزیده استانی راه‌یافته به مرحله کشوری در گفت‌وگو با خبرنگار پانا خود را اینگونه کرد: «در سال ۱۳۹۴ از طریق دانشگاه فرهنگیان وارد رشته مشاوره شدم و در سال ۱۴۰۰ نیز کارشناسی ارشد خود را دریافت کردم.»

وی ادامه داد: «در سال ۱۴۰۱ پروانه مشاوره را از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و در سال ۱۴۰۳ مدرک تخصصی بین‌المللی را از دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا دریافت کردم.»

عالی‌محمدی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در دبیرستان‌های متوسطه دوم شهید علی اسدپور و آیت‌الله طالقانی و همچنین مدرسه متوسطه اول شهید سیدابراهیم رئیسی شهرستان ایذه مشغول به فعالیت هستم، تصریح کرد: «در دوران تحصیلم در دبیرستان ۲ دبیر به نام‌های آقای چراغی و آقای رمضانی در ایجاد علاقه من به رشته روانشناسی و مشاوره، نقش کلیدی داشتند و نکته جالب آن است که با یکی از آن‌ها در این مرحله از جشنواره انتخاب معلم نمونه به رقابت پرداختم.»

وی ادامه داد: «در تمام کشور‌ها همواره خانم‌ها بیش از آقایان علاقه دارند تا در خصوص مسائل و مشکلاتشان صحبت کنند و به دنبال راهکار باشند. در دانش‌آموزان پسر نیز همین مسأله صدق می‌کند و آن‌ها کمتر تمایل دارند تا در خصوص مشکلاتشان به‌صورت مستقیم صحبت کنند.»

این مشاور مدرسه اظهار کرد: «یکی از اقدامات خوب آموزش و پرورش در این راستا «همیار مشاور» است. دانش‌آموزان، احساسات خود را بهتر به همسالان خود بروز می‌دهند به همین جهت در مدرسه درصدد تقویت و توانمندسازی همیار مشاوران هستم.»

وی گریزی به یکی از خاطرات خود زد و ادامه داد: «به طور معمول، دانش‌آموزان پسر در زمان خداحافظی با دوستان خود دست می‌دهند و در آغوش گرفتن یکدیگر کمتر در بین آن‌ها دیده می‌شود با این وجود دانش‌آموز پایه یازدهم یکی از مدارس، چند روزی بود که در زمان خداحافظی، دوستان خود را در آغوش می‌گرفت یا وسایل ارزشمند خود را به عنوان هدیه به آن‌ها می‌داد.»

عالی‌محمدی گفت: «با کمک یکی از همیاران مشاور، متوجه شدیم که این دانش‌آموز ممکن است در صدد بروز یک رفتار خود آسیب‌رسان باشد با آنکه خود او در این زمینه هیچ صحبتی نکرده بود. با مشاوره و صحبت توانستیم این دانش‌آموز را که حتی وسایل خودآسیب‌رسان را نیز تهیه کرده بود از این کار اشتباه منصرف کنیم.»

وی با اشاره به لزوم احساس نزدیکی میان دانش‌آموزان و مشاور مدرسه خاطرنشان کرد: «دانش‌آموزان باید بدانند که فارغ از هر مسأله‌ای ما گوش شنوایی برای آن‌ها هستیم و هیچگاه آن‌ها را قضاوت نخواهیم کرد.»

این مشاور منتخب یادآور شد: «یکی از باور‌هایی که به اشتباه در جامعه وجود دارد این است که صرفاً دانش‌آموزان قشر ضعیف جامعه در معرض آسیب هستند حال آن که حتی در بین قشر متمول و تحصیلکرده جامعه نیز چنین آسیب‌هایی وجود دارد و تنها جنس آن متفاوت است. به‌طور نمونه، دانش‌آموزان قشر متمول جامعه نیز گاهی تحت فشار‌های شدید خانواده برای تحصیل در شته‌های خاص یا کسب نمره بالاتر هستند.»

وی با بیان اینکه کمبود مشاور مربوط به کل کشور است و صرفاً به استان خوزستان مربوط نمی‌شود، ادامه داد: «در سال‌های گذشته تلاش‌هایی برای جذب مشاور از طریق دانشگاه فرهنگیان و آزمون کیفیت‌بخشی صورت گرفته که تا حدودی این کمبود نیرو را کاهش داده است.»

عالی‌محمدی خاطرنشان کرد: «در کنار کمیت مسأله، کیفیت کار مشاوران نیز مسأله مهمی است که خوشبختانه به دلیل برگزاری جلسات ضمن خدمت حضوری ماهانه و کارگاه‌های مستمر در طول سال در این خصوص نگرانی خاصی وجود ندارد.»

وی ادامه داد: «اگرچه به‌صورت کلی، هزینه مشاوره چندان بالا نیست اما ممکن است برای برخی اقشار جامعه پرداخت همین مبالغ نیز سنگین باشد. اینجا است که نقش مشاوران مدارس پررنگ‌تر می‌شود؛ چراکه مشاوران در کنار دانش‌آموزان به اولیا و همکاران فرهنگی نیز مشاوره‌های لازم را ارائه می‌دهند.»

این مشاور مدرسه اظهار کرد: «چند سال پیش در یکی از مدارس شهرستان ایذه مشغول به کار شدم و در همان روز‌های نخست، یکی از دانش‌آموزان پس از ۲ روز غیبت با اولیای خود به مدرسه آمد اما شرایط جسمی و روحی مساعدی نداشت. دچار گنگی شده بود، صحبت نمی‌کرد و از اضطراب شدید حتی قادر به نگه داشتن لیوان آب نیز نبود.»

وی ادامه داد: «مدرسه، اتاق مشاوره نداشت و از اتاق معاون اجرایی برای صحبت استفاده کردیم که اتفاقاً آن اتاق از آن پس نیز به اتاق مشاوره تغییر پیدا کرد. به‌طور معمول، زمان مشاوره بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت است اما آن روز به دلیل شرایط خاص دانش‌آموز بیش از ۳ ساعت مشاوره زمان برد.»

به گفته عالی‌محمدی، دانش‌آموز به دلیل اضطراب شدید قادر به صحبت نبود و با روش‌های ویژه همچون آرامیدگی بدن توانستیم او را به صحبت تشویق کنیم. پس از آن دانش‌آموز از برخی رفتار‌های خشن همکلاسی‌های خود مانند زورگیری و تهدید صحبت کرد.»

وی اظهار کرد: «در ۲ روزی که شرایط روحی و جسمی دانش‌آموز نامساعد بود، اولیای او با پلیس و اورژانس اجتماعی تماس گرفته بودند اما آنان نیز قادر به صحبت با دانش‌آموز نشدند. اگرچه از دیدن پریشانی دانش‌آموز بسیار متأثر شدم اما از سویی دیگر خوشحال بودم که این دانش‌آموز به مشاور مدرسه اعتماد کرده بود.»

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان ۱۳ فرهنگی این استان شامل ۴ آموزگار، ۴ دبیر و ۵ نفر از کارکنان تخصصی مدارس به مرحله ارزیابی کشوری شناسایی معلمان نمونه راه یافته‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار