عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با پانا:

بیش از ۹۰ درصد بودجه هزینه‌های جاری و دستمزد است

امکان توسعه ظرفیت‌ها و فعالیت‌های بخش خصوصی فراهم شود

تهران (پانا) - یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با شاره به محدودیت‌ها و سهم 90 درصدی هزینه‌ها ی جاری و دستمزد در منابع بودجه اظهار کرد زمانی که سقف درآمدها مشخص است، باید متناسب با درآمدها هزینه‌ها را تنظیم کنیم.

کد مطلب: ۱۴۳۴۵۳۲
لینک کوتاه کپی شد
بیش از ۹۰ درصد بودجه هزینه‌های جاری و دستمزد است

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با پانا ضمن اشاره به محدودیت‌ها در زمینه منابع بودجه، اظهار کرد: «میزان تولید و فروش نفت برای ما محدود است و اگر بخواهیم، بیش از ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه نفت که دولت اعلام کرده را در بودجه اضافه کنیم، واقعی نیست. همچنین اگر قیمت‌ها را بالاتر از ۶۵ دلار در نظر بگیریم، قیمت‌های واقعی نیست. زمانی که درآمدهای نقدی محدود است و از طرفی رشد درآمدهای مالیاتی ۴۹ درصد پیش‌بینی شده و بیش از این، امکان پذیر نیست.»

وی با تاکید بر منطقی نبودن برخی تغیبرات در تامین منابع بودجه گفت: «همچنین ما نمی‌توانیم بیش از اندازه اوراق منتشر کنیم، البته که این موضوع منطقی هم نیست. اکثر درآمدها نیز همچون مولدسازی و فروش سهام سهم آنچنانی در بودجه دولت ندارد.»

تنظیم هزینه بر اساس درآمدها

قادری با بیان اینکه هزینه‌ها باید متناسب با درآمد تعیین شود، افزود: «زمانی که سقف درآمدها مشخص است، باید متناسب با درآمدها هزینه‌ها را تنظیم کنیم. بدون اینکه افزایش چندانی نسبت به سال گذشته در بحث بودجه مصرفی داشته باشیم بیش از ۹۰ درصد بودجه هزینه‌های جاری و دستمزد است. بنابراین ما باید انتظارات و توقعات خود را با همین محدودیت‌ها جبران کنیم.»

وی با اشاره به دنبال شدن مباحث عمرانی از سوی مجلس، گفت: «ما در حال دنبال کردن مباحث عمرانی هستیم و معتقدیم دولت باید تحرکی عمرانی داشته باشد. این تحرک بیشتر از طریق ایجاد ظرفیت در بخش‌های دولتی، تسهیل فضای کسب و کار، به کار گرفتن ظرفیت‌های بخش غیر دولتی و شرکت‌های بزرگ غیر دولتی و استفاده از منابع وابسته به بانک‌ها امکان پذیر است.»

نمایند مردم شیراز در مجلس از نیاز استفاده ازمنابع مردمی و جذب سرمایه خبرداد و اذعان کرد:«اگر ما مدل‌های تامین مالی خود را اگر تغییر و اصلاح کنیم، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. امید به خدا هر چه زودتر قانون تامین مالی و تولید زیرساخت‌ها تصویب شود تا بتوانیم از ظرفیت شرکت پروژه استفاده کنیم و منابع مردمی را پای کار بیاوریم. به این شیوه راه را برای جذب سرمایه‌گذاری سریع فراهم کنیم.مجموع این کارها می‌تواند تحرک عمرانی را ایجاد کند.»

قادری تاکید کرد: «بار مالی دولت در هزینه‌های جاری باید کاهش یابد. از طرفی در تقسیم اختیار استان‌ها قدرت مالی استان‌ها باید بیشتر شود.»

وی ادامه داد: «در بحث باقی‌مانده اموال دارایی در شرکت‌ها دولت باید جدیت بیشتری داشته باشد و تلاش کند بخش‌های واگذار نشده را واگذار کند. در بحث مولدسازی باید کارهای جدی‌تری انجام شود. این مسائل نیز با مقاومت‌هایی که در بخش دولتی وجود دارد بسیار سخت است.»

بخش قابل توجهی از منابع صندوق توسعه ملی در توسعه قسمت‌های بالا دست مصرف شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در زمینه موضوعات مبتکرانه و نوآورانه اظهار کرد: «در بحث‌ها و موضوعات مبتکرانه و نوآورانه که امکان گره گشایی در زمینه‌های نفت، گاز، پتروشیمی و برق داشته باشد، دولت باید سریع‌تر شرکت‌های توزیعی را به بخش غیر دولتی و شهرداری‌ها واگذار کند. از طرفی ظرفیت واحدهای تولیدی را پای کار بیاورد تا بتواند موانع و مشکلات را که برای شرکت‌ها وجود دارد، برطرف کند. ما نیاز داریم که بخش قابل توجهی از منابع صندوق توسعه ملی در توسعه قسمت‌های بالا دست مصرف شود.»

قادری بر رفع محدودیت‌های صندوق توسعه ملی تاکید کرد و افزود: «با موانعی همچون مغایرت با سیاست‌های ابلاغی معمولا این کارها امکان پذیر نمی‌شود در صورتی که اگر مغایرت‌های سیاست‌های ابلاغی نیز موجود باشد باید این مساله را در نظر داشته‌ باشیم که محلی همچون صندوق توسعه ملی باید روی‌کار بیایند تا زمینه‌ها را برای فعالیت و توسعه بخش غیر دولتی فراهم کنند.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «در بحث کلیات بودجه بخشی که مربوط به دولت بود، اعلام شد و بخش دیگر که با دولت نبوده باید حتما به صورت پیشنهادات الحاقی و اصلاحات در بودجه دیده شود. ما باید مشارکت بخش خصوصی را در فرصت باقی مانده تا امر کاری مجلس تعیین و تکلیف کنیم و کمک کنیم تا بخش‌های غیردولتی، داخلی و خارجی در حوزه‌های مختلف ورود پیدا کنند. امکان توسعه ظرفیت‌ها و فعالیت‌های جدید را فراهم کنند. این که بخواهیم با روش‌های سنتی کار خود را پیش ببریم، نمی‌تواند انتظارات ما را فراهم کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار