صبوری در گفتوگو با پانا:
طی دو سال اخیر سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور افزایش یافته است
دولت سیزدهم یکی از راههای اصلی رسیدن به ایران قوی را داشتن مدرسه قوی میداند/ تلاش تصمیمگیران وزارت آموزش و پرورش معطوف به ارتقای سپاه پیشرفت کشور است
تهران (پانا) - مدیرکل امور مجلس وزارت آموزشوپرورش با بیان اینکه در دو سال گذشته با اهتمام دولت و مجلس سهم وزارت آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور افزایش یافته است، گفت امیدواریم در بودجه سال ۱۴۰۳ نیز شاهد رشد بودجه و اعتبارات آموزش و پرورش به ویژه در حوزه فعالیتها و برنامههای پرورشی، آموزشی و ورزشی، کمک سرانه مدارس و همچنین نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس باشیم.
حامد صبوری در گفتوگو با پانا ضمن اشاره به تعامل مجلس شورای اسلامی با وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: «حوزه امور مجلس هر دستگاهی وظیفه ایجاد ارتباط و تعامل با قوه مقننه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را برعهده دارد ، لیکن ما در این دوره توسعه ارتباطات وزارت آموزش و پرورش با مجلس شورای اسلامی و بهرهمندی از ظرفیت قوه مقننه جهت توسعه و بهبود برنامههای وزارت متبوع را به عنوان بیانیه ماموریت خود در نظر گرفتیم و راهبردها را برای تحقق این مهم به وسیله منظومه در هم تنیدهای از سیاستهای ۶ گانه تدوین و دنبال کردیم. این منظومه که به اختصار "پاداشت" نامیده میشود از شش سیاست پاسخگویی، اطلاع رسانی، دانش محوری، اخلاق مداری، شایسته سالاری و تعامل تشکیل شده است.»
وی افزود: «آنچه ما در حوزه امور مجلس وزارت آموزش و پرورش به دنبال آن هستیم پاسخگویی سریع، صحیح و محترمانه ، اطلاع رسانی دقیق و به موقع، مدیریت دانش با رصد، پایش و آینده نگری اطلاعات و داده ها، حفظ اخلاق فردی، حرفه ای و سازمانی در کارها و تمرکز بر شایسته سالاری با توجه واقعی به دو رکن اساسی تعهد و تخصص و در نهایت ایجاد تعامل فعال، اثربخش و هدفمند است که تحقق این منظومه، نقطه عطفی است برای انجام ماموریت مان و بهره مندی از ظرفیت قوه مقننه برای بستر سازی مناسب برنامهها و سیاست های دستگاه تعلیم و تربیت کشور، که خوشبختانه امروز این نگاه در حوزه امور مجلس وزارت آموزش و پرورش جاری و ساری شده است.»
صبوری بیان کرد: «یکی از چالشهای حوزه امور مجلس شاید کم توجهی به کار کارشناسی و تخصصی در این دفتر بوده باشد، بنابراین سعی ما بر این بوده است که هر کدام از همکارانمان با برعهده گرفتن مسئولیت یکی از حوزههای تخصصی مجلس که کمیسیونهای مجلس است ضمن رصد کلیه موارد مطروحه، از بررسی طرحها و لوایح گرفته تا ارائه موضوعات تخصصی، با حضور فعال و به هنگام خود توام با استدلال کارشناسانه و پیگیری مداوم، در آنجا که لازم است از منافع دستگاه و جامعه معلمان و دانش آموزان دفاع و اگر در حوزهای منافعی از دستگاه سلب و یا نادیده انگاشته شده است آن را دنبال و در جهت رفع آن اقدام کنیم.»
در دولت سیزدهم، وزیر آموزش و پرورش قریب به ۶۰۰ جلسه ملاقات با نمایندگان مجلس داشته است
وی اضافه کرد: «نمایندگان مجلس شورای اسلامی به جهت ارتباط و تعامل مستمر و نزدیک با مردم، برای دستگاه ها و وزارتخانهها فرصت بینظیری هستند که علاوه بر انتقال مسائل و مشکلات و درخواستهای عمومی مردم، به جهت آشنایی با منطقه و آگاهی از ظرفیت ها و چالش ها به مثابه مشاوران امینی برای مدیران اجرایی کشور عمل نمایند و در سایه تعامل و پیگیری بتوانند گره ای از مشکلات و مسائل مردم عزیزمان بردارند. لذا تعامل مستمر، تنظیم و برگزاری جلسات و ملاقات های مختلف چه به صورت فردی، مجمع استانی، کمیسیونی و یا فراکسیونی از جمله فرصتهایی است که از آن برای طرح مسائل مناطق و استانها و پیگیری آنها و ارائه درخواست های دستگاه و موضوعاتی که با کمک نمایندگان و ایجاد بستر قانونگذاری مناسب و نگارش احکام موثر مرتبط با آنها می توانند به ما کمک کنند، بهره می گیریم.»
مدیرکل امور مجلس وزارت آموزشوپرورش خاطرنشان کرد: «در دولت سیزدهم مقام عالی وزارت قریب به ۶۰۰ جلسه ملاقات با نمایندگان جهت پیگیری موضوعات و مسائل ملی، استانی و منطقهای آموزش و پرورش داشتهاند، شاید ذکر این آمار بتواند بیانگر نگاه مجموعه وزارتخانه به اهمیت قوه مقننه و بهرهمندی از ظرفیت نمایندگان مردم در خانه ملت جهت تدوین و تصویب قوانین موثر و نیز تعامل دوسویه با آنان در طرح و پیگیری مسائل و موضوعات باشد.»
اطلاعرسانی دقیق به نمایندگان ملت، سیاست اصلی وزارت آموزش و پرورش است
وی ادامه داد: «یکی از سیاستهای ما اطلاعرسانی دقیق و به موقع به نمایندگان ملت شریف ایران اسلامی است، لذا علاوه بر ارائه گزارشات مستمر از اقدامات صورت گرفته به مجلس شورای اسلامی و نماینگان عزیز، با طرح موضوعات و مسائل ضمن گفتمانسازی صریح از روایتهای صحیح، تلاش ما برآن بوده است که اهمیت آموزش و پرورش به عنوان مهمترین وزارتخانه ای که وظیفه ساختن آینده کشور و نیروی انسانی متعهد و کارآمد آن را برعهده دارد را به عنوان یک گفتمان غالب مطرح کنیم.»
صبوری تاکید کرد: «رهبری حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار سال گذشته با معلمان از آنان به عنوان افسران سپاه پیشرفت کشور نام بردند که این عبارت، مدال درخشان پرافتخاری است که از سوی رهبر عزیزمان بر سینه تک تک ما معلمان نقش بسته است، لذا همه تصمیم گیران و مدیران بویژه نمایندگان عزیز باید با این نگاه که میخواهند سپاه پیشرفت کشور را چه در حال حاضر و چه در آینده ارتقا بخشند، به دستگاه آموزش و پرورش کشور بنگرند. حال اگر اینگونه به این دستگاه بیاندیشیم که منشا پیشرفت کشور است و نقطه آغاز توسعه کشور و تربیت نسل آینده کشور است آنگاه عدسی عینکمان را برای تصمیم گیری و تصمیم سازی برای این دستگاه عظیم و مهم، دقیق تر انتخاب می کنیم.
قانون رتبهبندی معلمان پس از ده سال چشم انتظاری، تصویب و اجرا شد
وی با بیان اینکه دولت سیزدهم شعار ایران قوی را برای توسعه همه جانبه ایران اسلامی برگزیده است، افزود: «دولت مردمی، یکی از راههای اصلی رسیدن به ایران قوی را داشتن مدرسه قوی میداند در این دولت و با کمک مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم اتفاقات بزرگی در حوزه تعلیم و تربیت رقم خورده است که نمونه بارز آن تصویب و اجرای لایحه رتبه بندی معلمان، آن هم پس از ده سال چشم انتظاری که از زمان طرح آن در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می گذشت، کلید خورد و بحمدالله اجرا شد و امروز ما شاهد صدور احکام معلمان عزیزمان و رتبه بندی آنها که از درخواستهای به حق جامعه نخبگانی فرهنگیان کشورمان بود، هستیم و یا تصویب احکام متعدد برنامه هفتم پیشرفت کشور در حوزه آموزش و پرورش، که نشان از توجه ویژه دولت و مجلس به این دستگاه عظیم آینده ساز دارد.»
افزایش سرانه فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی و بازسازی کلاسهای فرسوده از مصوبات برنامه هفتم توسعه
مدیرکل امور مجلس وزارت آموزشوپرورش ادامه داد: «به عنوان مثال آنچه در ماده ۸۷ برنامه هفتم در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است و در صورت تایید شورای محترم نگهبان به قانون مبدل میشود، یک افق مناسب از ارتقا شاخصهای متعدد از قبیل فراهم کردن امکانات پوشش تحصیلی دانش آموزان، افزایش معدل دانش آموزان دوره متوسطه، افزایش سرانه فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی، نسبت دانش آموز به مربی امورتربیتی و معلم تربیت بدنی و همچنین نسبت دانشجو معلم به هیئت علمی، توسعه فضا و تجهیزات مدارس به ویژه کلاسهای هوشمند و فناورپایه ، مقاوم سازی و باز سازی کلاسهای فرسوده و غیر استاندارد ، استاندارد سازی سامانههای گرمایش و سرمایش مدارس، پوشش آموزشهای فنی، حرفه ای و مهارتی در دوره متوسطه دوم و نیز توسعه برنامهها و فعالیت های تربیتی و پرورشی و مشارکت سالانه دانش آموزان در برنامه های علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی در قالب یک جدول و با جزئیات کامل، در پیش روی ما قرار میدهد که امیدواریم با تحقق این برنامه ها یک گام بزرگ به سمت رسالت خطیرمان در تربیت دانشآموزان در تراز انقلاب اسلامی برداریم.»
صبوری در پایان تاکید کرد: «نکته دیگری که این روزها در مجلس دنبال میشود و ما نیز مشغول پیگیری آن هستیم بودجه سنواتی کشور است که همواره نگاه به بودجه سالیانه در حوزه آموزش و پرورش از اهمیت ویژهای برخوردار بوده است که در دو سال گذشته با اهتمام دولت و مجلس سهم این وزارتخانه از بودجه عمومی کشور افزایش یافته است که امیدواریم در بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور نیز شاهد رشد بودجه و اعتبارات آموزش و پرورش بویژه در حوزه فعالیت ها و برنامه های پرورشی، آموزشی و ورزشی، کمک سرانه مدارس و همچنین نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس باشیم.»
ارسال دیدگاه