نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی:

یکی از پایه های امنیت کشور امنیت غذایی است

مشهد (پانا) - نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد اگر در کشور به دنبال امنیت هستید، یکی از پایه‌های آن امنیت غذایی است. دنیا برای امنیت غذایی برنامه ویژه‌ای دارد.

کد مطلب: ۱۳۹۶۲۸۱
لینک کوتاه کپی شد
یکی از پایه های امنیت کشور امنیت غذایی است

علیرضا عباسی، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در اجلاس مدیران هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش کشاورزی سراسر کشور، اظهار کرد: اگر در کشور به دنبال امنیت هستیم، یکی از پایه‌های آن امنیت غذایی است. دنیا برای امنیت غذایی برنامه ویژه‌ای دارد.

وی تاکید کرد: برای در اختیار گرفتن ملت‌ها باید غذا را در اختیار خود بگیرید. جنگ سال گذشته روسیه و اوکراین که عمده غلات قابل صادرات دنیا در این دو کشور قرار دارد دنیا را با ترس مواجه کرد و بسیاری از کشورها سیاست صادراتی خود را تغییر دادند. غذا بسیار اهمیت دارد.

عباسی با بیان اینکه ما در حوزه غذا در کشور با سه محدودیت مواجه هستیم، عنوان کرد: اول محدودیت منابع آبی، دوم محدودیت منابع خاک و سوم محدودیت منابع نیروی انسانی است که به مورد سوم توجه زیادی نمی‌کنیم. حوزه هنرستان‌ها با نیروی انسانی در ارتباط است. ما برای حوزه کشاورزی نیروی انسانی ماهر نیاز داریم. کشاورزی علم است، اما چندان به عنوان علم به آن توجه نمی‌شود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: متوسط سن کشاورزان ما از ۵۵ سال بالاتر است، جامعه کشاورز ما به سرعت به سمت پیری حرکت می‌کند و جایگزینی هم برای آن پیدا نکردیم. زمانی ۷۰ درصد جمعیت کشور ما روستایی بود و فرزندان کشاورزان آموزش می‌دیدند اما امروز جامعه روستایی ما به ۳۰ درصد رسیده و نسل جوان و نوجوان از روستاها بیرون آمدند و به جایگزینی پدر خود فکر نمی‌کنند. در این حوزه باید کار ویژه‌ای انجام دهیم.

وی ادامه داد: هنرستان‌های کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت علوم باید ماموریت ویژه‌ و نیروی انسانی ویژه برای خود تعریف کنند. متوسط تولید گندم در کشور ۳.۵ تا ۴ تن از کشت آبی است، اما کشاورزان خبره‌ای داریم که ۱۴ تن در هکتار برداشت می‌کنند. ما خلا عملکردی حدود ۴ برابری در حوزه گندم داریم. اگر می‌خواهیم با همین منابع آبی و خاکی به خودکفایی برسیم و حتی صادرکننده شویم باید در حوزه نیروی انسانی و افزایش بهره‌وری از طریق نیروی انسانی برنامه‌ریزی کنیم.

عباسی با اشاره به اینکه اهمیت کاری که هنرستان‌های کشاورزی انجام می‌دهند در زمینه نیروی انسانی است، تصریح کرد: زمانی کشوری در دنیا پیشرفته بود که منابع زمینی و زیرزمینی زیادی داشت، اما امروز کشوری پیشرفته است که نیروی انسانی ماهر داشته باشد و از آن ارزش افزوده به دست بیاورد. ما متاسفانه در کشور در زمینه نیروی انسانی و ماهر بودن نیروی انسانی دچار بحران هستیم.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سال ۶۸ نرخ رشد جمعیت کشور ۶.۴ درصد بود که تصمیم‌گیری شد رشد جمعیت کشور در بازه ۲۰ ساله از ۶.۴ به ۴ درصد برسد اما معمولا ما در کشور دچار افراط و تفریط می‌شویم، بنابراین رشد جمعیت به جای ۲۰ سال در ۵ سال به زیر ۳ درصد رسید و امروز رشد جمعیت ما در کشور ۰.۶ درصد است که در سال ۱۴۱۰ به صفر خواهد رسید و بعد از آن رشد جمعیت ما منفی خواهد شد.

وی اضافه کرد: تا سال ۱۴۳۰ با همین رشد جمعیت، جمعیت ما از ۸۵ به ۶۵ میلیون نفر خواهد رسید که این بحران نیروی انسانی است. کل کشور به سمت پیری پیش می‌رود، بنابراین باید مواظب باشیم مانند ژاپن جمعیت پیری نداشته باشیم و واردکننده جمعیت نباشیم، بنابراین باید برای همین نیروی انسانی که داریم برنامه‌ریزی کنیم تا مهارتی به دست بیاوریم.

عباسی گفت: شورای عالی اشتغال آماری را دو، سه سال گذشته ارائه کرد که تکان‌دهنده است. از افرادی که در رشته کشاورزی در وزارت علوم مشغول تحصیل می‌شوند ۴۵ درصد دنبال هیچ شغلی نمی‌روند و ۴۵ درصد دیگر بعد از فارغ‌التحصیلی به کاری غیر مرتبط با حوزه کشاورزی مشغول هستند. ۹۰ درصد آموزش ما در حوزه کشاورزی وزارت علوم هدر می‌رود. باید نیروی انسانی را هدفمند تربیت کنیم تا بعد دنبال کار خود برود. اینکه ۴۵ درصد دنبال شغلی نمی‌گردند یعنی جامعه هدف را اشتباه آوردیم. ۴۵ درصد دوم نیز ایراد ماست که مهارت یاد ندادیم.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: در هنرستان‌های کشاورزی در ابتدا باید به این قسمت توجه شود و افراد آن هم بهترین آن‌ها را بیاوریم؛ زیرا امنیت کشور ما با این حوزه مواجه است. کمیسیون کشاورزی در مجلس ظرفیتی است که می‌توان برای حوزه کشاورزی استفاده کرد. متاسفانه در برخی موارد غفلت می‌شود.

عباسی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در کشور مسکن است و در قانون نیز مطرح شده اراضی مازاد دستگاه‌های دولتی به وزارت مسکن و شهرسازی انتقال پیدا‌ کند، عنوان کرد: ما همان زمان ماده ۹ تبصره ۲ قانون جهش تولید مسکن را مطرح کردیم که بیان می‌کند اراضی درجه یک و دو و تحقیقاتی استثنا هستند. بعد از مطرح شدن جهش تولید به سراغ اراضی جهاد کشاورزی و دانشگاه‌ها رفتند که من نامه زدم خلاف است. هنرستان‌ها نیز اراضی درجه یک و دو هستند، اگر این اراضی را از دست دهیم امنیت غذایی به مشکل می‌خورد.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مولدسازی خوب است اما باید در مسیر درست استفاده کرد، تصریح کرد: در ابتدای برنامه هفتم مولدسازی مطرح شد، ما تلاش کردیم و سه مرتبه این موضوع را به رای گذاشتیم تا در حوزه کشاورزی مولدسازی با حفظ کاربری انجام شود و نباید تغییر کاربری اتفاق بیفتد.

دانش آموز خبرنگار : فاطمه زرنگ

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار