دبیر اول کمیسیون کشاورزی در گفت‌وگو با پانا

مجلس حاضر است واسطه‌گری کند تا هنرستان‌های کشاورزی احیا شوند

تهران (پانا) - دبیر اول کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با مهم خواندن توسعه رشته‌های مرتبط با امنیت غذایی اعلام کرد که کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی حاضر است واسطه‌گری کند تا آموزش ‌و پرورش نیازهایش را اعلام کند و هنرستان‌های کشاورزی احیا شود.

کد مطلب: ۱۲۸۸۱۴۱
لینک کوتاه کپی شد
مجلس حاضر است واسطه‌گری کند تا هنرستان‌های کشاورزی احیا شوند

احد آزادی‌خواه، دبیر اول کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفت‌وگو با پانا درباره توسعه رشته کشاورزی در مدارس گفت: «یکی از اقدامات مهمی که وزارت آموزش ‌و پرورش در رابطه با هدایت تحصیلی باید انجام دهد این است که بتواند استعدادها را به سمت نیازمندی‌های کشور سوق دهد و در حوزه مدیریت و ایجاد راهبردهای جدید باید اقدامات مؤثری انجام دهد.»

هنرستان‌های کشاورزی را جدی بگیریم

آزادی‌خواه اظهار کرد: «یکی از حوزه‌هایی که متأسفانه در سال‌های اخیر مغفول مانده است، هنرستان‌های کشاورزی است. اخیراً هم در مجلس شورای اسلامی برای توسعه هنرستان‌های کشاورزی با معاون وزیر آموزش ‌و پرورش جلسه‌ای داشته‌ایم و این نهاد هم بر اهمیت این مهم کاملاً واقف است.»

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه رشته‌های مرتبط با امنیت غذایی مخصوص رشته‌های کشاورزی باید مورد توجه قرار بگیرند، اظهار کرد:‌ «در این موضوع دو نکته مهم وجود دارد. یکی اینکه بسیاری از رشته‌های کشاورزی مورد توجه ماست اما مورد غفلت واقع‌شده که نیاز اصلی کشور ماست. این حوزه‌ها عبارتند از، حوزه زراعت، دامداری، طیور، اصلاح نباتات و گیاه‌شناسی و همه موارد مشابه که متأسفانه غفلت کرده‌ایم و استعدادهای‌مان را از این جریان دور کرده‌ایم و آن‌ها را صرفاً به سمت پزشکی و پیراپزشکی برده‌ایم.»

جای خالی پیوند میان رشته‌های امنیتی - سیاسی و حوزه غذا

آزادی‌خواه درباره اهمیت ایجاد رشته‌های جدید در حوزه امنیت غذایی عنوان کرد:‌«در شرایط کنونی نیازمندی‌های‌مان در این حوزه مورد غفلت واقع شده است، اما نکته دیگر رشته‌های جدید حوزه امنیت غذایی است که باید مورد توجه قرار بگیرند. یعنی پیوند بین رشته‌های امنیتی، سیاسی با حوزه غذا که می‌توان رشته‌های جدید و میان‌رشته‌ای تعریف کرد. در این موضوع آموزش و پرورش و وزارت علوم باید دست‌به‌دست هم دهند و رشته‌های جدیدی تعریف کنند.»

وی افزود: «موضوع دوم این است که این نوع رشته‌ها باید ترویج داده شوند و استعدادهای تازه‌ای به سمت این حوزه‌ها سوق داده شوند تا دانش‌آموزانی که به سمت پزشکی می‌روند به سمت رشته‌های حوزه امنیت غذایی و کشاورزی هدایت شوند. در این روش بجای حوزه درمان به پیشگیری توجه کرده‌ایم. یعنی اگر بهداشت غذایمان تضمین شود حتماً به حوزه درمان نیاز کمتری خواهیم داشت مخصوصاً در موضوع سرطان که به طرز چشمگیری رو به رشد است.»

آموزش و پرورش نیازمندی‌هایش در حوزه کشاورزی را اعلام کند

دبیر اول کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اعلام کرد که مجلس حاضر است واسطه‌گری کند تا آموزش و پرورش نیازمندی‌هایش را در حوزه غذا اعلام کند و جمع‌بندی‌مان احیای هنرستان‌های کشاورزی با نگاه آموزش و پژوهش‌محور باشد.

وی افزود: « اگر آموزش و پرورش در این موضع جدی باشد و پای‌کار بیاید ما هم حتماً کمک خواهیم کرد.»

خانه‌های رشد با رویکرد دانش‌بنیان و رشته‌های کشاورزی در مدارس پیوند بخورند

آزادی‌خواه درباره اهمیت رویکردهای دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی گفت: «با معاونت علمی و فناوری صحبت کرده‌ایم. شرکت‌های بسیار زیاد دانش‌بنیانی با محوریت کشاورزی وجود دارد که در حوزه‌های مختلف نیروهای خوب و خلاقیت‌های خوب را می‌توانند شکوفا کنند. متأسفانه این‌ها در حد خانه‌های رشد و یا خانه‌های خلاق باقی مانده‌اند و اگر آموزش و پرورش ورود کند و بین رشته‌های حوزه کشاورزی و غذا در مدارس و این نوع مراکز پیوندی ایجاد کند، متناسب با نیازی که جامعه دارد قطعاً تحول‌آفرین خواهد بود.»

وی افزود: «در سالی که به نام دانش‌بنیان‌ها نام‌گذاری شده است تعهدی ایجاد کنیم تا آخرین یافته‌های علمی، تجاری‌سازی شوند و همچنین رشته‌های تجاری و آموزشگاهی داشته باشیم تا تحولی در رشته کشاورزی ایجاد شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار