مدیر پژوهشسرای شهدای هستهای فیروزکوه:
شناسایی استعدادهای دانشآموزان، یکی از اهداف پژوهشسرا است
فیروزکوه (پانا) - مدیر پژوهشسرای شهدای هستهای فیروزکوه یکی از اهداف ایجاد پژوهشسرا و برگزاری دورههای اوقات فراغت را شناسایی استعدادهای دانشآموزان دانست تا دانشآموزان بتوانند استعدادهای خود را کشف کنند و انتخاب درستی در رابطه با شغل آینده خود داشته باشند.
مهدیه اسفندیار، مدیر پژوهشسرای شهدای هستهای شهرستان فیروزکوه دارای مدرک کارشناسی دبیری شیمی از دانشگاه فرهنگیان، با بیان اینکه کلاسها و برنامههای متنوعی برای فصل تابستان و اوقات فراغت در پژوهسسرا در حال انجام است، در گفتوگو با پانا گفت: «ما در پژوهشسرای شهدای هستهای به عنوان یک مکان علمی _ پژوهشی تلاش کردیم دانشآموزان بتوانند استعدادهای خود را کشف کنند و در راستای کشف استعدادها بتوانند، انتخاب درستی در رابطه با شغل آینده خود داشته باشند، همچنین سعیشد تا دانشآموزان بتوانند هر آنچه که تئوری در کلاسها آموختند، عملی و کاربردی بیاموزند.»
وی از آغاز ثبتنام این دورههای آموزشی در پژوهشسرای شهدای هستهای خبر داد و بیان کرد: «برگزاری این دورههای آموزشی فرصت خوبی برای غنیسازی اوقات فراغت دانشآموزان در فصل تابستان است که در سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۲ تلاش شد تا با انواع مسابقات علمی _ پژوهشی منطقهای و استانی، نشاط و انگیزه درس خواندن که در سالهای اخیر به دلیل کرونا و دوری از مدرسه کمرنگ شدهبود، دوباره برانگیخته شود.»
اسفندیار در ادامه از مزیت فعالیت دانشآموزان در پژوهشسراها گفت: «پژوهش، عامل اصلی توسعه و پیشرفت هر جامعهای است. به نوعی پژوهشسرا محلی برای فعالیتهای علمی پژوهشی دانشآموزان با راهنمایی اساتید و کارشناسان تخصصی است و مکانی برای شناسایی استعدادهای علمی، پژوهشی آنها، از طریق شرکت در جشنوارههای مختلف است. پژوهشسراها مکانی برای آزمایش و تجربه ایدههای پژوهشی دانشآموزان است و پژوهشسراها تعامل اثربخش با مدارس در ارائه خدمات به آنها در زمینههای علمی پژوهشی دارند.»
وی در تکمیل سخنانش، افزود: «از جمله مسابقات جذابی که در پژوهشسرای شهدای هستهای برگزار شد میتوان از مسابقه سازههای ماکارونی، موشک آبی، نقاشی آب، سودوکو،انشانویسی و... نام برد که با استقبال دانش آموزان همراه شد.»
این مدیر پژوهشسرا، همچنین بیان کرد: «در پژوهشسرای دانشآموزی شهدای هستهای تلاش شد تا علاوه بر توجه به مسابقات، کلاسهای آموزشی و دورههای آموزشی نیز برگزار شود. این کلاسهای مختلف با آزمایشهای متنوع شیمی، زیست شناسی و فیزیک همراه بود. همچنین در برخی مدارس ابتدایی شهرستان، برنامه آسماننما(آموزش نجوم) برگزار شد که مورد استقبال بسیاری از دانشآموزان ابتدایی قرار گرفت.»
وی ضمن معرفی کارگاههای تابستانه، خاطرنشان کرد: «علاوه بر این، در تابستان ۱۴۰۲ کلاسها و کارگاههای آموزشی کامپیوتر، برنامهنویسی (پایتون)، کارگاه رصد و کارگاه (STEM)، کارگاه تشریح و کار با میکروسکوپ ویژه دانشآموزان ابتدایی، متوسطه اول و دوم برگزار میشود تا دانشآموزان مهارتهای جدید و نو را کسب کنند.»
اسفندیار، در پایان به دانشآموزان توصیه کرد: «به دانشآموزان عزیز که آیندهسازان جامعه ما هستند توصیه میشود با پژوهشسراها در ارتباط باشند و از امکانات خوبی که در این مکانها وجود دارد، برای فعالیتهای علمی، پژوهشی خودشان در تکمیل فرآیند آموزش استفاده کنند.»
دانشآموز خبرنگار: فاطیما ایلکا
ارسال دیدگاه