پانا از اهداف و برنامههای پژوهشسراهای دانشآموزی گزارش میدهد؛
فرصت طلایی شکوفایی
تهران (پانا) - ارتقای کیفیت برنامهها و برنامهریزی برای حضور بیشتر و موثرتر دانشآموزان در پژوهشسراها با حضور نیروی انسانی متخصص و آموزشدیده از جمله مهمترین اقداماتی است که در سال تحصیلی جاری صورت خواهد گرفت.
پژوهشسراهای دانشآموزی بهمنظور شناسایی، هدایت و شکوفایی استعدادها، ارتقای شایستگیهای دانشآموزان، پرورش خلاقیتهای فردی و گروهی و ایجاد شرایط و امکاناتی جهت رشد و پرورش خلاقیتها و ارتقای دانایی و توانایی دانشآموزان تشکیل شدهاند.
گسترش فرهنگ مطالعه، تحقیق و پژوهش در بین دانشآموزان، تقویت و تعمیق فرهنگ مطالعه، تحقیق و پژوهشهای فردی و گروهی در بین دانشآموزان؛ شناسایی، جذب و هدایت دانشآموزان مستعد و علاقهمند متناسب با نیازهای کشور؛ تلفیق دانش نظری و فعالیتهای عملی و کاربردی؛ تسهیل دستیابی دانشآموزان به یافتههای جدید علمی، پژوهشی و فناوری؛ پرورش خلاقیت و تقویت بنیه علمی و پژوهشی دانشآموزان و معلمان؛ حمایت از دانشآموزان و هنرجویان پژوهشگر برتر و کارآفرین و ایجاد زمینه و تقویت انگیزه حضور موثر دانشآموزان مستعد در عرصههای علمی، فرهنگی، هنری و فناوری در سطح ملی و بینالمللی از جمله مهمترین اهداف این مراکز است.
پژوهشسراها مهمترین عرصه پرورش دانشآموزان خلاق و کارآفرین هستند
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه پرورش دانشآموزان خلاق، نوآور، پژوهشگر و کارآفرین در بستر پژوهشسراهای دانشآموزی ممکن میشود، میگوید: طراحی موقعیتهای جدید و خلاقانه یادگیری بهمنظور آموزش باکیفیتتر در بستری مناسب با هدف تربیت دانشآموزانی خلاق و پژوهشگر از اهداف مهم تقویت و گسترش پژوهشسراهای دانشآموزی در سطح کشور است.
محمدمهدی کاظمی با اشاره به سیاست توسعه و تجهیز پژوهشسراهای دانشآموزی در سطح کشور خاطرنشان کرد: با در نظر داشتن ضروت توسعه این بستر مهم یادگیری و پرورش دانشآموزان پژوهشگر با اولویت مناطق کمتربرخوردار اقدام به تاسیس و تجهیز پژوهشسراهای جدید در سطح کشور شده و هماکنون ۶۹۵ پژوهشسرا در حال فعالیت هستند.
کاظمی با اشاره به استقبال میلیونی دانشآموزان مقاطع مختلف از جشنواره علمی - پژوهشی پژوهشسراها اظهار کرد: استقبال دانشآموزان از پژوهشسراها نشان از رویکرد موفق وزارت آموزش و پرورش در ایجاد، توسعه، تجهیز و حمایت از این مجموعهها در سطح کشور دارد. ارتقای کیفیت برنامهها و برنامهریزی بهمنظور حضور بیشتر و موثرتر دانشآموزان با حضور نیروی انسانی متخصص و آموزشدیده از جمله مهمترین اقداماتی است که در سال تحصیلی جدید صورت خواهد گرفت.
برنامهریزی دقیق برای پژوهشسراهای دانشآموزی همزمان با بازگشایی مدارس
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ظرفیت پژوهشسراها در سال تحصیلی جدید میگوید: یکی از بخشهای مهم در بازگشایی مدارس که برنامهریزی دقیقی برای آن صورت گرفت، پژوهشسراهای دانشآموزی است. انتخاب نیروی انسانی ماهر، ارائه تجهیزات، بازسازی، بهسازی و شادابسازی محیط آنها در دستورکار دبیرخانه کشوری، استانها و مناطق بود. قطعا پرورش دانشآموزان خلاق، نوآور، پژوهشگر و کارآفرین برای حضور در عرصه زندگی واقعی و آموزش با رویکرد تربیتی نیازمند بسترهای واقعی و کاربردی دارد که پژوهشسراها از جمله مهمترین و موثرترین آنها هستند.
ایدههای خلاقانه دانشآموزان در پژوهشسراها پشتیبانی و حمایت میشوند
رحیم آصفی املشی، مشاورِ معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با پانا با بیان اینکه هماکنون حدود ۷۰۰ پژوهشسرای دانشآموزی در سطح کشور داریم، اظهار کرد: «پژوهشسراها از دانشآموزانی که معمولا دارای طرحها و ایدههای خلاقانه هستند، پشتیبانی پژوهشی و تحقیقاتی میکنند. این دانشآموزان از طریق مدرسه و آموزش و پرورش مناطق به پژوهشسراها معرفی میشوند و به شکلهای مختلف مورد حمایت قرار میگیرند.»
وی افزود: «تاکنون ایدهها، طرحها و خلاقیتهای قابل توجهی از سوی دانشآموزان به جامعه معرفی شده و حتی به خط تولید انبوه نیز رسیده و از ایدههای دانشآموزی در سطح کشور استفاده میشود.»
آصفی املشی درباره برنامههای پیشبینیشده برای پژوهشسراهای دانشآموزی گفت: «برنامههای متنوعی در سطح پژوهشسراهای دانشآموزی در نظر گرفته شده که از جمله آنها قطبیشدن پژوهشسراها و تخصصیشدن آنها در کشور است به این شکل که بعضی از پژوهشسراها به جهت شرایطی که دارند در موضوعات خاصی به دلیل نیازها و درخواستهایی که در آن پژوهشسرا وجود دارد، تبحر پیدا میکنند و کارهای علمی اتفاق میافتد.»
مشاور معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: «بنابراین پژوهشسراها شناسایی میشوند و بهعنوان قطب موضوع مد نظر در سطح کشور معرفی میشوند و سایر پژوهشسراها و دانشآموزان با استفاده از افکار و برنامههای آنها مورد مشاوره قرار میگیرند.»
۱۱ قطب پژوهشسرای دانشآموزی در کشور فعال است
وی با بیان اینکه هماکنون ۱۱ قطب پژوهشسرا در موضوعات مختلف مثل نانو، رباتیک و سایر زمینههای مورد نیاز دانشآموزان در کشور وجود دارد، اظهار کرد: «این قطبها معرفی شده و دانشآموزان با مراجعه به سایت آنها از اطلاعات پژوهشسراهای قطبی استفاده میکنند و ایدههای خود را به نتیجه میرسانند.»
آصفی املشی با اشاره به برگزاری جشنوارههای علمی - پژوهشی در پژوهشسراهای دانشآموزی گفت: «این جشنوارهها از داخل مدارس شروع میشود و سپس به ترتیب در پژوهشسراهای مناطق، استان و کشور سازماندهی میشوند و دانشآموزان، تفکرات و ایدههای خود را جهت معرفی به منصه ظهور میگذارند و ایدههای برتر مورد تشویق هم قرار میگیرد.»
مشاور معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: «برنامههای جدیدی برای پژوهشسراهای دانشآموزی وجود دارد که با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید، بر روی آنها برنامهریزی میشود.»
ارسال دیدگاه