مدرس ادبیات آموزش و پرورش شهرستان فیروزکوه:

شیخ صفی اردبیلی، تمدنی را بر مبنای انسانیت، اخلاق و معنویت در جهان پایه‌گذاری کرد

فیروزکوه (پانا) - مدرس ادبیات اداره آموزش و پرورش شهرستان فیروزکوه گفت شیخ صفی‌الدین اردبیلی تمدنی را بر مبنای انسانیت، اخلاق و معنویت، در جهان پایه‌گذاری کرد که اندیشه‌های تمدن‌ساز او سبب شد یک دولت ملیِ مُدرن در کشور شکل بگیرد.

کد مطلب: ۱۳۹۰۵۵۲
لینک کوتاه کپی شد
شیخ صفی  اردبیلی، تمدنی را بر مبنای انسانیت، اخلاق و معنویت در جهان پایه‌گذاری کرد

منیرالسادات حسینی، شاعر، نویسنده، پژوهشگر و مدرس ادبیات اداره آموزش و پرورش شهرستان فیروزکوه به مناسبت بزرگداشت شیخ‌صفی‌الدین‌اردبیلی، همزمان با ۴ مرداد در گفت‌و‌گو با پانا گفت: «صَفی‌الدّین اَردبیلی معروف به شیخ‌صفی‌اردبیلی، عارف و شاعر قرن هشتم هجری‌قمری، مرید و داماد شیخ زاهد گیلانی بوده‌است که درباره سیادت و تشیع صفی‌الدین، بین مورخان و محققان اختلافاتی وجود دارد و پادشاهان صفوی، بر سر قبر او بنای بسیار باشکوهی ساختند که اکنون به بقعه شیخ‌صفی‌الدین‌اردبیلی معروف است و از بناهای باشکوه تاریخی ایران به‌شمار می‌رود.»

وی افزود: «نسب صفی‌الدین را با ۱۹ واسطه به امام موسی کاظم(ع)، امام هفتم شیعیان امامیه رسانده‌اند. در ریحانة‌الادب، صفاتی چون «برهان الاصفیاء»، «قطب ‌الاقطاب» و «شیخ ‌العارفین» برای او ذکر شده‌است همچنین زاهدی درگذشته در کتاب سلسلة‌النسب‌صفویه، نسب شیخ‌صفی ‌الدین را تا امام کاظم (ع) نام برده است که خواند میر نیز شجره‌نامۀ صفی‌الدین را همانند زاهدی ذکر کرده با این تفاوت که یکی از اجدادش را به جای «محمد‌بن‌حسن»، «محمدبن‌حسین» نام برده است.»

حسینی تصریح کرد: «صفی‌الدین فرزند مردی زارع بود و در سال ۶۵۰قمری در روستای کلخوران، واقع در شمال‌غربی اردبیل، زاده شد. به‌جز مدتی که به فارس و گیلان سفر کرد، تا پایان عمر در همان روستا ساکن بود. شیخ صفی در کودکی توجه خاصی به امور مذهبی نشان می‌داد. در جوانی قرآن را حفظ کرد و ضمن تحصیل علوم مقدماتی به زهد و ریاضت پرداخت و گاهی در مزار شیخ فرج اردبیلی و گاهی در مرقد شیخ ابوسعید اردبیلی به عبادت مشغول می‌شد.»

وی در تکمیل سخنانش، ادامه داد: «همسر اول شیخ صفی‌الدین، بی‌بی فاطمه دختر شیخ زاهد گیلانی است که سه پسرش به‌نام‌های محیی‌الدین، صدرالدین موسی و ابوسعید از او است. بدین ترتیب، نیای مادری صفویان، زاهد گیلانی است که مراد شیخ صفی بوده است. همسر دوم او، دختر اخی‌سلیمان کلخورانه بوده و دو پسر به نام‌های علاءالدین و شرف‌الدین از او داشته است. نسل پادشاهان صفوی از شیخ صدرالدین، پسر دوم شیخ صفی است.»

حسینی اذعان کرد: «شیخ صفی در پایان زندگی به حج رفت و پیش از رفتن، پسرش، صدرالدین، را به جای خود گماشت. وی در بازگشت از این سفر بیمار شد و پس از دوازده روز بیماری، در صبح روز دوشنبه ۱۲ محرم ۷۳۵ق در ۸۵ سالگی، در اردبیل، زندگی را بدرود گفت. فرزندان او، به‌ویژه پادشاهان صفوی، بر سر قبر او بنای بسیار باشکوهی ساختند که اکنون به بقعه شیخ صفی‌الدین‌اردبیلی معروف است و از بناهای باشکوه تاریخی ایران به‌شمار می‌رود.»

این شاعر و مدرس ادبیات همچنین اظهار کرد: «شیخ صفی چندی در حلقه مریدان مشایخ معروف آن دوران، شیخ رکن‌الدین بیضاوی و امیرعبدالله، درآمد و امیرعبدالله او را به شیخ تاج‌الدین ابراهیم، معروف به دیدار با شیخ زاهد گیلانی، عارف مشهور آن زمان که در گیلان می‌زیست، تشویق کرد و شیخ صفی چهار سال در پی شیخ زاهد می‌گشت تا اینکه در روستایی، در منطقه گیلان، به او رسید و تا زمان مرگ شیخ زاهد، مدت ۲۵ سال، در حلقه مریدان او بود و از او اخذ انابت و فنون طریقت کرد و دست ارادت به او داد و داماد او شد و پس از مرگ او، در همان طریقت، جانشین وی شد. شیخ صفی در این زمان گاهی در لاهیجان و گاهی در اردبیل زندگی می‌کرد. او همچنین معاصر شیخ علاءالدوله سمنانی بود و منابع از ارتباط معنوی ایشان سخن گفته ‌اند. وی بیش از ۳۰ سال به هدایت و ارشاد طالبان اشتغال داشت و گفته ‌اند که بیش از ۱۰۰ هزار نفر را تربیت کرد. نیز آورده‌اند که تعداد مریدان و توسعه نفوذ او در آسیای صغیر نیز بسیار بوده است.»

وی عنوان کرد: «شیخ صفی از عارفان نامی عهد اولجایتو و پسرش، ابوسعید بهادرخان ایلخانی، بود که با مریدان خود در آن ایام در کلخوران، در اطراف مقبره پدر خود، می‌زیست. شیخ صفی، به سبب مقام بلند عرفانی خود، همواره از توجه ایلخانان مغول برخوردار بود.»

مدرس ادبیات در خصوص شخصیت شیخ صفی‌الدین اظهار کرد: «اکنون از شخصیتی صحبت می‌شود که بخش قابل توجهی از عشق و علاقه ما به اهل بیت ثمره تلاش‌های این خاندان است. صفی‌الدین اردبیلی مبانی فکری یک تمدن بزرگ بر مبنای اخلاق و معنویت را در ایران و برای نخستین‌بار در جهان پایه‌گذاری کرد همچنین این عارف بزرگ چون چراغی شعاع اندیشه‌هایش راه‌گشای نه تنها شیعیان و مسلمانان بلکه همه‌ی اقشار جهانی است که تشنه‌ی رسیدن به مقام والای انسانیت هستند.»

حسینی با بیان اینکه ایران دارای شخصیت‌های متعدد فکری و فرهنگی و علمی است، اما برخی از این شخصیت‌ها ویژگی‌های برتر دارند بیان کرد:«شیخ‌صفی‌الدین و فرزندان او همه اهل عرفان و مجاهدت بودند و می‌طلبد مردم از مجاهدت و تلاش آنها آگاه باشند. امروز بشریت نیازمند آموزه‌های فکری شیخ صفی‌الدین است.»

مدرس ادبیات آموزش و پرورش فیروزکوه در پایان اضافه کرد: «ما قصد داریم این اندیشه‌های تمدن‌ساز را مشخص و احصا کنیم و از آن‌ها استفاده کنیم که در واقع برای اولین‌بار مبانی فکری او سبب شد یک دولت ملی مدرن در کشور شکل بگیرد و ایشان بود که ایران متحد را شکل داد.»

دانش‌آموز خبرنگار: فاطیما ایلکا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار