مراقب سلامت آموزشگاه شهید همت ملارد عنوان کرد:

درمان‌ بیماری فشارخون با توجه‌ به‌ ویژگی‌های‌ هر فرد تعیین‌ خواهد شد

ملارد (پانا) - مراقب سلامت دبیرستان دخترانه شهید همت ملارد در مورد راه درمان بیماری فشار خون بیان کرد درمان‌ بیماری فشارخون با توجه‌ به‌ ویژگی‌های‌ هر فرد تعیین‌ خواهد شد.

کد مطلب: ۱۳۷۶۳۶۸
لینک کوتاه کپی شد
درمان‌ بیماری فشارخون با توجه‌ به‌ ویژگی‌های‌ هر فرد تعیین‌ خواهد شد

مریم حسینی، دبیر بهداشت دبیرستان شهید همت ملارد علائم اصلی حیات انسان را برخورداری از فشارخون نرمال عنوان کرد و در گفت‌وگو با پانا گفت:«هنگامی که سرخرگ‌های بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست بدهند و عروق کوچک نیز باریکتر شوند، فشارخون بالا می‌رود. فشارخون‌ بالا گاهی‌ کشنده‌ بی‌سر و صدا نامیده‌ می‌شود زیرا تا مراحل‌ انتهایی‌ اکثرا هیچ‌ علائمی ندارد و به طور طبیعی‌ در اثر استرس و فعالیت بدنی بالا می‌رود، ولی فردی‌ که‌ دچار بیماری‌ فشارخون‌ بالا است‌، به‌ هنگام‌ استراحت‌ نیز فشارخونش‌ بالاتر از حد طبیعی‌ است.»

وی ادامه داد:«فشارخون بالا عوارض متعددی دارد اما اصلی‌ترین آنها سکته مغزی، حمله قلبی، نارسایی احتقانی قلب و ورم‌ ریه، نارسایی‌ کلیه و آسیب چشمی و مشکل بینایی می‌باشد. این نکته نباید فراموش شود که هرچه فشار خون بالاتر باشد، میزان امید به زندگی پایین‌تر خواهد بود.»

حسینی افزود: «ما می‌توانیم فشارخون در افراد را کنترل و اندازه‌گیری کنیم. اصولا اندازه‌گیری فشارخون در بخش‌های مختلف سیستم بدن به دو نوع فشارخون سیستولی و دیاستولی مجزا می‌شود. فشارخون سیستولی معمولاً به فشارخونی که در سرخرگ‌های بدن است، گفته می‌شود و فشارخون دیاستولی به فشارخون وریدی گفته می‌شود.»

وی گفت: «معمول‌ترین روش اندازه‌گیری فشارخون به‌ وسیله فشارسنج است که با استفاده از ارتفاع جیوه برای اندازه‌گیری فشارخون در حال چرخش در رگ‌ها استفاده می‌کند. فشارخون طبیعی براساس قرارداد برای فشارخون سیستولی پائین تراز ۱۲۰ میلی‌متر جیوه و برای فشارخون دیاستولی پائین‌تراز ۸۰ میلی‌متر جیوه است. شیوع فشارخون بالا در جوامع گوناگون متفاوت است.»

این مراقب سلامت در خصوص علل ایجاد فشارخون بالا در افراد گفت: «علل بروز این بیماری هنوز به طور کامل شناخته نشده است ولی برخی عوامل فرد را مستعد ابتلا به فشارخون می کنند، سن‌ بالای‌ ۶۰ سال، اضافه وزن، سیگار کشیدن، مصرف الکل، رژیم‌ غذایی‌ حاوی‌ نمک‌ زیاد یا چربی‌ اشباع‌ شده‌ و عدم مصرف میوه و سبزی، کم‌تحرکی، عوامل‌ ژنتیکی‌، درصد ابتلا را افزایش می‌دهد و همچنین مصرف‌ قرص‌های ضدحاملگی، استروییدها و بعضی‌ از انواع‌ داروهای‌ مهارکننده‌ اشتها، پشت میزنشینی، نژاد سفید‌پوستان و نژاد هند و اروپایی بیشتر دچار افزایش فشار خون می شوند.»

وی تشریح کرد: «فشار خون بالا خصوصا در افراد مسن بسیار شایع است. تقریبا در حدود یک نفر از هر چهار نفر از فشارخون بالا رنج می‌برند. در بیماران جوان‌تر در مردان شایع‌تر است ولی در سنین بالاتر در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود. به طور کلی با افزایش سن خطر ابتلا افزایش می‌یابد.»

حسینی در مورد کنترل این بیماری عنوان کرد: «ما برای کنترل و پیشگیری از ابتلا به بیماری فشارخون می‌توانیم فعالیت‌های بسیاری انجام دهیم، کنترل وزن، کم کردن حتی یک کیلوگرم از وزن برای کنترل فشارخون مفید است، انجام ورزش مرتب، ۳۰ دقیقه ورزش در هر روز بهترین راه مبارزه با پرفشاری خون است، کم کردن مصرف نمک و غذاهای پرچرب، داشتن رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات، لبنیات کم‌چرب و غذاهای حاوی پتاسیم نظیر دانه‌های سبوس‌دار و خشکبار استفاده کنید، عدم مصرف سیگار و مشروبات الکلی را در برنامه خود لحاظ کنید.»

مراقب سلامت مدرسه شهید همت تصریح کرد:«پرهیز از مصرف سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، برگرها و سایر فرآورده‌های گوشتی به علت دارا بودن مقادیر بالای سدیم و همچنین پرهیز از سبزی‌های کنسروشده در آب نمک، زیتون شور، چیپس و سایر تنقلات شور ، مواد حاوی کافئین از قبیل قهوه، چای، نوشابه‌های کولا و شکلات، سبب افزایش فشارخون می‌شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند، اجتناب از مصرف غذاهای سرخ کرده یا غذاهایی که در درجه حرارت‌های بسیار بالا و یا با مدت زمان طولانی تهیه می‌شوند، عدم استفاده چندباره از روغن‌های آشپزی، استفاده از گوشت سفید به جای گوشت‌های قرمز، باعث کنترل فشارخون می‌شود.»

حسینی در مورد راه‌های روانی کنترل فشارخون تشریح کرد: «کنترل استرس از راه‌های درمان است، زیرا یکی از عوامل بالا بردن فشارخون که بسیار سریع هم عمل می‌‌کند، استرس و عصبانیت است ، استراحت به میزان کافی هر در روز لازم است، زیرا کار کردن بی‌وقفه بیشترین فشار را بر سلامتی فرد وارد خواهد کرد، انجام ورزش‌هایی مثل پیاده‌روی، شنا، دوچرخه‌سواری برای پایین آوردن فشارخون مفید هستند بنابراین حداقل ۳ بار در هفته و هر بار حداقل ۳۰ دقیقه باید ورزش کرد.»

وی در پایان صحبت‌های خود تأکید کرد: « بیماری فشارخون درمان دارد. در واقع اهداف‌ درمان‌ بیماری فشارخون با توجه‌ به‌ ویژگی‌های هر فرد تعیین‌ خواهد شد و ممکن‌ است‌ شامل‌ کم ‌کردن‌ وزن‌، ترک‌ دخانیات‌، کنترل فشارخون‌ ‌ بصورت روزانه‌، استفاده‌ از داروهای‌ ضد فشار خون‌ تحت نظر پزشک، کاستن از استرس، برنامه‌ ورزش‌ مناسب‌ و تغییر شیوه‌ زندگی‌ برای‌ کاهش‌ استرس باشند.»

دانش‌آموز خبرنگار: نیلوفر شاه آبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار