اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

ورود کشور به سومین خشکسالی متوالی

تهران (پانا) - گسترش تنش آبی در شهرها و روستاهای ایران در شش‌ماه دوم سال آبی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ علی‌رغم بارش‌های دوماه پایانی سال گذشته نشان می‌دهد که دو فصل بهار و تابستان همچون سال‌های خشک گذشته است و طبق گفته مسئولان هواشناسی ایران وارد سومین سال متوالی خشکسالی شده است.

کد مطلب: ۱۳۶۲۵۷۸
لینک کوتاه کپی شد
ورود کشور به سومین خشکسالی متوالی

در سومین هفته از فروردین ماه سال جاری اخبار متعددی در حوزه اجتماعی خبرگزاری پانا منتشر شد که در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

بر اساس آمار رسمی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۶۰۱ هزار و ۵۲۱ نفر به این بیماری مبتلا شدند و از این تعداد ۱۴۵ هزار و ۷۱۹ بیمار جان خود را از دست دادند و ۷ میلیون و ۳۵۰ هزار و ۳۱۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۸۳۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا

همچنین بر اساس آمار رسمی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت تاکنون ۶۵ میلیون و ۲۱۴ هزار و ۵۸۷ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۶۱۰ هزار و ۲۲۱ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۶۸۸ هزار و ۵۲۸ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۵۱۳ هزار و ۳۳۶ دُز رسید.

آخرین رنگ‌بندی کرونایی شهرها

در هفته‌ای که سپری شد آخرین نقشه رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور منتشر شد و بر اساس آخرین به روز‌رسانی‌ها، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز از ۱۹ به ۱۸ شهر کاهش و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۴۵ به ۷۶ شهر افزایش یافت. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۲۳۳ به ۲۲۷ و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۱۵۱ به ۱۲۷ شهر رسید.

هشدار بارش‌های سیل‌آسا در کشور

در هفته‌ای که سپری شد، سازمان هواشناسی با صدور هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۱۰ استان برای برخی استان‌ها هشدار سطح نارنجی و تشدید فعالیت سامانه بارشی صادر کرد. این بارش‌ها منجر شد که استانداری لرستان تعدادی از روستاهای پایین دست سدهای حاشیه رودخانه سیمره را تخلیه کند.

ادامه کم‌بارشی در تمام ۶ حوضه آبریز اصلی

این در حالی است که بارش‌های اخیر در کشور تاثیری در جبران خشکسالی‌ها نداشته و کشور برای سومین سال متوالی وارد خشکسالی شده است و داده‌های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی نشان می‌دهد که 62 درصد از بارش سال آبی کشور در بیش از 6 ماه اخیر دریافت شده است که در شرایط نرمال باید حدود 77 درصد در این بازه تامین می‌شد.ارتفاع بارش کشور از ابتدای مهرماه سال گذشته تا کنون 148 میلی متر بوده که حدود 19 درصد کمتر از شرایط نرمال است اما نسبت به سال گذشته 12 درصد بیشتر است. جدول تغییرات بارش کشور نشان می دهد که در این مدت فقط شش استان اصفهان، بوشهر، ‌چهارمحال و بختیاری، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد و یزد بارش بیشتر از نرمال داشته اند و بارندگی ها در 25 استان کمتر از نرمال بوده است. به طور کلی همچنان شش حوضه آبریز اصلی کشور با کسری بارش مواجه اند که بیشترین کاهش مربوط به «قره قوم» با 90- و «دریای خزر» با 75- میلی متر است. بررسی مدل های بلند مدت جوی نشان می دهد که میانگین بارش کشور در دو ماه آتی در محدوده نرمال و برخی مناطق بیشتر از نرمال است اما این بارش‌ها نمی‌تواند کسری‌های 6 ماه نخست را با توزیع مناسب جبران کند.

تشکیل قرارگاه اضطراری «آب» استان تهران

استان تهران یکی از استان‌هایی است که با کم‌‌آبی روبه‌رو است و طبق گفته علیرضا فخار، استاندار تهران قرارگاه اضطراری آب تشکیل شده و صرفه‌جویی ۲۰ درصدی مصرف آب ضروری است. استاندار تهران عنوان کرد: وضعیت نزولات آسمانی، نگهداشت آب، دبی سرچشمه‌ها، آب پشت سدها و چاه‌ها نشان می‌دهد با کسری آب مواجه هستیم، از اینرو عوامل متعددی از جمله مدیریت مصرف آب و جلوگیری از مصارف غیرضروری اهمیت دارد. آب شرب تصفیه شده با عدم استفاده صحیح به فاضلاب تبدیل می‌شود که در بازگردانی نیز مشکل وجود دارد، از اینرو برای رفع مشکلات آینده در حوزه آب قرارگاه اضطراری برای کنترل و مدیریت مصرف آب در دستور کار قرار گرفته است تا راهکارها کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت ارائه شود.

مرگ حدود هزار مسافر نوروزی در تصادفات جاده‌ای

تعداد سفرهای نوروزی در سال جاری رشد پیدا کرد اما متاسفانه تعداد جان‌باختگان تصادفات نوروزی نیز افزایش یافت و بنا به گفته مسئولان حدود هزار مسافر جان خود را در تصادفات جاده‌ای در تعطیلات نوروز از دست دادند. محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی چند سالی است که در مجلس و به‌ویژه در کمیسیون عمران در تلاش هستم تا آمار فوتی‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای را کاهش دهیم. در این خصوص عوامل متعددی نظیر کیفیت و ایمنی خودروها و جاده‌ها و خطاهای رانندگی اثرگذار هستند. لذا سعی می‌کنیم وضعیت جاده‌های کشور را بهبود بخشیم و برای رفع نقاط حادثه‌خیز و افزایش عرض جاده‌های کشور در برنامه هفتم توسعه که در آستانه تدوین آن هستیم، احکامی را داشته باشیم. در بودجه ۱۴۰۲ نیز به این موضوع ورود و تاکید کردیم و البته منابع خوبی هم پیش‌بینی شده است. بر اساس گزارش‌های ارائه شده، {خودروهای تولیدی} سایپا و سپس ایران‌خودرو بیشترین تصادفات جاده‌ای را داشته‌اند چرا که کیفیت این خودروها نامناسب است. کیفیت و ایمنی خودروها باید به نحوی باشد تا در صورت بروز تخلف و انحراف خودروها از جاده‌ها، جان سرنشینان حفظ شود اما متاسفانه این‌گونه نیست. وی در ادامه تاکید کرد: کمیسیون عمران گزارشی تهیه خواهد کرد تا در آن، هم از دستگاه‌های زحمتکش تجلیل و هم به ایرادات و نواقص موجود از جمله کیفیت خودروها، جاده‌ها و بی‌احتیاطی رانندگان که مهمترین عوامل تصادفات بوده، پرداخته شود. امیدواریم در سال‌های آینده شاهد کاهش تصادفات رانندگی و فوتی‌های ناشی از این تصادفات باشیم.

توقف فعالیت سرویس مدارس استثنایی

فعالیت سرویس مدارس استثنایی در شهر تهران به دلیل پاره‌ای از مشکلات متوقف شده است و خانواده‌های این دانش‌آموزان نگران حضور فرزندانشان در مدارس هستند. مهدی وحدت‌کار، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در توضیح دلیل توقف فعالیت برخی سرویس‌های مدارس استثنایی گفت: در موضوع سرویس مدارس، هیات وزیران مصوبه‌ای داشته که بر اساس آن آیین‌نامه‌ای استخراج شده و دستورالعمل اجرایی آن توسط وزرای آموزش‌وپرورش، کشور و راه‌وشهرسازی ابلاغ شده است. در این آیین‌نامه بیان شده که برای سرویس‌های حمل‌ونقل دانش‌آموزان اعم از دانش‌آموزان عادی و استثنایی باید قرارداد فی مابین ادارات کل آموزش‌ و پرورش از طریق مدارس با شرکت‌های حمل‌ و نقلی بسته شود. وی درخصوص توقف فعالیت‌های سرویس مدارس دانش‌آموزان استثنایی توضیح داد:‌ قرارداد باید بین مدرسه و شرکت بسته می‌شد و به هر دلیلی بسته نشده است و به‌طور مرتب عقب انداختند که کار مدارس یا شرکت‌ها بوده و در حوزه شهرداری نیست و شهرداری اجازه ندارد بر اساس آن آیین‌نامه در این زمینه ورود کند. باید قرارداد بسته می‌شد و بعد از قرارداد صورت وضعیت داده می‌شد. 48 ساعت پس از اینکه قراردادها بسته شود مبالغی را علی‌الحساب پرداخت کردیم؛ یعنی به محض اینکه قراردادها بسته شد و چند ساعت بعد از اینکه قرارداد به ما واصل شد، اعتبار لازم را پرداخت کردیم. با وجود اینکه قانونا مسئولیتی در قبال مدارس استثنایی نداریم، ولی اخلاقا به عنوان مسئول شهر خود را مسئول می‌دانیم و به شدت پیگیریم تا مشکلات را در حوزه اختیارات حل کنیم.

برخورد پلیس با هنجارشکنان حجاب

سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی کشور با بیان اینکه موضوع کشف حجاب یکی از دغدغه‌های مهم مردم متدین و آحاد جامعه است، گفت پلیس از شنبه ۲۶ فروردین ماه جاری با این موضوع در سه حوزه معابر عمومی، خودرو و اماکن برخورد می‌کند. فرمانده کل انتظامی کشور تصریح کرد: موضوع مبارزه با سرقت، جمع آوری معتادان متجاهر و قاچاق کالا از مطالبات مردم و جزو اولویت های پلیس طی دو ماه پایانی سال گذشته بود که امسال نیز با جدیت ادامه خواهد داشت. در سال جاری موضوع کشف حجاب که یکی دیگر از دغدغه های مردم متدین، آحاد جامعه بود و حتی قوه قضائیه و دولت نیز طی ابلاغ هایی پیگیر آن بودند، در دستور کار پلیس قرار گرفت.

ابلاغ رأی پرونده هواپیمای اوکراینی تا پایان فروردین ماه

اولین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه در سال 1402 در هفته‌ای که گذشت برگزار شد. تعقیب کیفری 31 نفر از مسئولان درباره عدم صدور مجوز یا عدم اتصال سامانه‌های تخصصی مجوزها به درگاه‌های ملی، ابلاغ رای پرونده هواپیمای اوکراینی تا پایان فروردین، تکذیب اظهارات عبدالرضا داوری در پرونده محسن شکاری، آخرین وضعیت پرونده سپیده قلیان، زمان ثبت‌نام آزمون تصدی منصب قضا در سال ۱۴۰۲، توضیح درباره احکام پرونده روح‌الله عجمیان، نحوه برخورد قانونی با افراد بی‌حجاب، چرایی صدور مجدد کیفرخواست در برخی پرونده‌های عفو اخیر، ورود سازمان بازرسی به پرداخت پاداش‌های ارزی بعد از جام جهانی، آخرین وضعیت پرونده حمله به حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) و تشریح پرونده حادثه تروریستی ایذه مهم‌ترین مباحثی بود که مسعود ستایشی آنها را تشریح کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار