اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

از تدوین لایحه فرونشست زمین تا اعلام اسامی ساختمان‌های پرخطر در مرکز پایتخت

تهران (پانا) - تدوین لایحه فرونشست زمین ویژه شهرداری تهران، اعلام اسامی ساختمان‌های پرخطر در مرکز تهران، کاهش تعداد بیماران مبتلا به کرونا، درگذشت عماد افروغ و اعلام رأی پرونده هواپیمای اوکراینی بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۱۳۶۴۹۲۷
لینک کوتاه کپی شد
از تدوین لایحه فرونشست زمین تا اعلام اسامی ساختمان‌های پرخطر در مرکز پایتخت

در آخرین هفته از فروردین ماه سال جاری اخبار متعددی در حوزه اجتماعی خبرگزاری پانا منتشر شد که در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

بر اساس آمار رسمی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۶۰۵ هزار و ۱۰۵ نفر به این بیماری مبتلا شدند که از این تعداد ۱۴۵ هزار و ۹۱۴ بیمار جان خود را از دست دادند. تاکنون ۷ میلیون و ۳۵۳ هزار و ۸۲۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۷۴۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا

تاکنون ۶۵ میلیون و ۲۱۵ هزار و ۸۹۳ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۶۱۱ هزار و ۵۴۱ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۶۹۳ هزار و ۲۲ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۵۲۰ هزار و ۴۵۶ دُز رسید.

آخرین رنگ‌بندی شهرهای کشور

بر اساس آخرین به روز رسانی ها، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز از ۱۸ به ۱۲ شهر و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۷۶ به ۶۱ شهر کاهش یافت. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۲۲۷ به ۲۷۰ و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۱۲۷ به ۱۰۵ شهر رسید.

اعلام اسامی برخی ساختمان‌های پرخطر در مرکز تهران

توجه به ایمنی ساختمان‌های پرخطر پس از ریزش ساختمان پلاسکو در سال 95 مورد توجه مسئولان مدیریت شهری قرار گرفت و از آن پس قرار شد تا اسامی ساختمان‌های پرخطر در پایتخت اعلام شود. در هفته‌ای که گذشت مهدی بابایی، عضو شورای شهر تهران برخی از این اماکن پرخطر در مرکز تهران را اعلام کرد. او اماکنی از جمله سرای وحید، سرای حاج ملاعلی، پاساژ حمام قبله، پاساژ رضوی، پاساژ و سینما اروپا، پاساژ گراند هتل، سرای مشیر خلوت، سرای سید ولی، سرای اتفاق، پاساژ کمپانی، سرای میرزا اسماعیل، پاساژ شناسا، پاساژ زورخانه، پاساژ وحدت، پاساژ بلور، سرای باغچه، سرای رشتی، پاساژ طلا زاد، پاساژ صفوی، پاساژ امین، پاساژ علمی، ببمارستان طرفه و بیمارستان سینا را از جمله ساختمان‌های بسیار پرخطر منطقه ۱۲ شهرتهران برشمرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، در برنامه چهارساله چهارم شهر تهران، باید نرخ رشد حوادث داخل ساختمان متوقف شود، گفت: بر اساس این برنامه ریزی در سال ۱۴۰۴ نیز باید شاهد کاهش حوادث باشیم که این موضوع مستلزم فعالیت های فرهنگی و آموزشی است.

تدوین لایحه فرونشست مختص شهرداری تهران

همچنین در راستای توجه به مخاطرات در پایتخت، قرار است لایحه فرونشست زمین ویژه شهرداری تهران تدوین شود و در هفته‌ای که گذشت سید محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران از ارائه لایحه فرونشست مختص شهرداری تهران در آینده نزدیک خبر داد و اظهار کرد: این موضوع در شورای عالی استانها به تصویب رسید و به مجلس شورای اسلامی ارسال شد و مجلس نیز اعلام وصول کرده است. عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه تلاش ما این است که سال به سال بتوانیم پیشرفت فرونشست‌ها را کاهش دهیم، خاطرنشان کرد: اقدامات در این راستا از همین امسال آغاز می‌شود.

دستگیری عامل اسیدپاشی

در هفته‌ای که سپری شد، مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت از دستگیری عامل اسیدپاشی درخیابان دامپزشکی تهران خبر داد. بر این اساس، وقوع یک فقره اسیدپاشی در محدوده خیابان دامپزشکی به کلانتری ۱۱۹ مهرآباد جنوبی اعلام شد که با حضور ماموران و تایید خبر اولیه، رسیدگی به موضوع در دستور کار عملیاتی تیم مشترک کلانتری ۱۱۹ مهرآباد جنوبی و کارآگاهان اداره ۱۶ پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت. در همان تحقیقات اولیه مشخص شد خانمی حدودا ۳۰ ساله، توسط یکی از بستگان نزدیک همسر خود مورد اسیدپاشی قرار گرفته است. با توجه به حساسیت موضوع، تحقیقات و اقدامات پلیسی در دستور کار ماموران پلیس تهران بزرگ قرار گرفت و با وجود متواری شدن متهم از محل ارتکاب جرم، مخفیگاه وی در منطقه جنت آباد تهران شناسایی شد. در ادامه تنها با گذشت چند ساعت از اقدام به اسیدپاشی این فرد که حدود ۲۲ سال سن داشت، دستگیر و به مقر انتظامی منتقل شد.

اعلام رأی پرونده هواپیمای اوکراینی

رأی پرونده سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی پس از حدود سه سال بررسی‌های همه‌جانبه و برگزاری 20 جلسه دادگاه صادر شد. پس از واقعه تلخ سقوط پرواز شماره پی اس 752 به مقصد کشور اوکراین در حوالی تهران و در تاریخ 18 دی ماه 1398 و در گذشت 176 نفر از سرنشینان این هواپیما، رسیدگی قضائی همه جانبه به این پرونده بر اساس اصول صلاحیت سرزمینی، صلاحیت ذاتی و صلاحیت محلی و شخصی توسط سازمان قضائی نیروهای مسلح ایران آغاز شد. بررسی این پرونده، یکی از مهم‌ترین، حساس‌ترین و پیچیده ترین‌ فرآیندهای قضایی چند سال اخیر کشور بوده است.از ابتدای وقوع حادثه، دادسرای نظامی بررسی های دقیق و همه جانبه را در چندین مرحله آغاز و در نهایت، این پرونده با صدور قرار جلب دادرسی برای ۱۰ نفر و صدور کیفرخواست به شعبه دوم دادگاه نظامی یک تهران ارجاع شد . بعد از تشکیل ۲ جلسه از دادگاه، اولیای دم و وکلای آن ها نسبت به برخی محتویات پرونده و کیفرخواست صادر شده، ایراداتی را مطرح کردند که رئیس دادگاه در جهت حفظ حقوق اولیای دم، پرونده را با قرار رفع نقص به دادسرا اعاده کرد. سپس این پرونده مهم به گروه کارشناسان جدید ارجاع شد و آن‌ها نیز بعد از بررسی‌های دقیق نظر نهایی خود را اعلام کردند و دور جدید جلسات دادگاه مجددا آغاز گردید که در قالب ۱۸ جلسه¬ ( زمان تقریبی هر جلسه به طور متوسط 5 ساعت بوده است) به طول انجامید. سرانجام پس از برگزاری مجموعا 20 جلسه دادگاه که در آن در مجموع 117 شاکی شکایت خود را ثبت نموده، 55 نفر از شاکیان در جلسات دادگاه صحبت و قرائت لایحه داشتند و 20 وکیل نیز به وکالت از شاکیان شکایت و ادله مربوطه را بیان نمودند ، شعبه دوم دادگاه نظامی یک تهران با توجه به تحقیقات مفصل انجام شده در دادسرا و دادگاه، اظهارات و گزارش‌های ضابطان نظامی و دادگستری، گزارش های پزشکی قانونی، نظریات علمی و تخصصی هیات‌های کارشناسی، تحقیقات بین المللی، اظهارات مطلعین و کارشناسان و شاکیان و دفاعیات متهمان اقدام به صدور رای کرد. در شرح اتهامات متهم ردیف اول آمده است: براساس دستور عملیاتی مربوطه، سامانه در حالت آتش‌محدود بوده و شلیک موشک بدون کسب اجازه از سوی پست فرماندهی، مجاز نبوده است و براساس اظهارات مسئول میز پست فرماندهی، طی پیام هشداری به تمام مواضع پدافندی اعلام شده بوده که هیچکس حق ندارد بدون هماهنگی فرماندهی اقدامی بکند.

مجوز استخدام ۲۵۰۰ نفر در وزارت بهداشت

کمبود نیرو در وزارت بهداشت به یکی از چالش‌های این وزارتخانه تبدیل شده است. در هفته‌ای که گذشت بهروز رحیمی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، اخذ مجوز استخدامی ۲ هزار و ۵۰۰ نفر برای سال ۱۴۰۲ و تحویل بیش از ۲ طرح عمرانی را از اقداماتی عنوان کرد که تا پایان سال ۱۴۰۱ انجام شده است. معاون وزیر بهداشت همچنین، تبدیل وضعیت ۷۰ هزار نفر از مشمولین قانون تبدیل وضعیت ایثارگران، اخذ مجوز استخدامی ۲۵۱۰۰ نفر برای سال ۱۴۰۲ و تحویل بیش از ۲۰۰۰ پروژه عمرانی را از اقدامات مهمی عنوان کرد که تا پایان سال ۱۴۰۱ انجام شده است.

آغاز طرح حجاب و عفاف

در هفته‌ای که گذشت، طرح حجاب و عفاف به‌طور سراسری در کشور آغاز شد. مرکز اطلاع‌رسانی پلیس در اطلاعیه‌ای با اشاره به آغاز اجرای طرح عفاف و حجاب در سراسر کشور از مشارکت و همراهی مردم در اجرای این طرح قدردانی کرد. در اطلاعیه‌ای که مرکز اطلاع‌رسانی پلیس در اختیار رسانه‌ها قرار داد، با اشاره به اجرای طرح سراسری عفاف و حجاب در کشور اعلام کرد: «طرح عفاف و حجاب با مشارکت تمامی نهادها و دستگاه‌های مرتبط در سراسر کشور از تاریخ ۲۶فروردین۱۴۰۲ آغاز به کار کرد.» در ادامه این اطلاعیه آمده است:‌ «این طرح به صورت هوشمند و برای تقویت و توسعه‌ی حقوق شهروندی است. پلیس از مشارکت و همراهی مردم در ارتقاء امنیت عمومی قدردانی کرده و از اصحاب رسانه، نخبگان و عموم شهروندان انتظار می‌رود طی روزهای آتی نیز همچنان به همکاری همدلانه خود با پلیس ادامه دهند.»

ادامه کم‌بارشی در تهران

آخرین اطلاعات جدول پهنه‌ای بارش استان‌های کشور نشان می‌دهد که میزان بارش دریافتی تهران از ابتدای مهرماه تا کنون ۱۳۰ میلی متر بوده که ۷۸ میلی متر کمتر از شرایط نرمال است. بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، تاکنون حدود ۴۷ درصد از بارش یک سال زراعی تهران تامین شده و انتظار نمی‌رود در پنج ماه باقی مانده سال زراعی ۵۳ درصد کسری بارش آن تامین شود. میانگین سالانه بارش تهران حدود ۲۸۰ میلی متر است که با وجود عبور از پربارش ترین ماه‌های سال، فقط ۱۳۰میلی متر آن دریافت شده است. اطلاعات پهنه‌ای بارش شهرستان‌های تهران نشان می‌دهد؛ همه ۱۶ شهرستان استان با کم بارشی مواجه هستند به طوری‌که شهرستان ورامین با ۶- میلی متر کمترین کم بارشی و شمیرانات با ۱۶۱- میلی متر بیشترین کم بارشی را دارند. تا نیمه فروردین میزان کم بارشی در شمیرانات حدود ۱۴۴- میلی متر بود. اگرچه در روزهای اخیر میزان بارش نقطه ای در استان تهران به بیش از ۳۰ میلی متر نیز رسید اما میانگین پهنه ای بارش حدود ۵ میلی متر برآورد می شود که تاثیر چندانی در جبران کسری‌های امسال نداشته است.

عماد افروغ درگذشت

عماد افروغ، نویسنده، جامعه‌شناس و همچنین نمایندهٔ اسبق مردم تهران و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت بر اثر بیماری سرطان درگذشت. مراسم تشییع پیکر مرحوم عماد افروغ از مسجد دانشگاه تهران تا در اصلی این دانشگاه برگزار شد. در این مراسم شخصیت‌هایی از جمله محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت و جمعی از مسئولان فرهنگی و دانشگاهی، اساتید و پژوهشگران و دانشجویان حوزه اجتماعی حضور داشتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار