پانا از روند خشکسالی در استان‌های کشور گزارش می‌دهد؛

تمام استان‌های کشور درگیر خشکسالی؛ تهران در رتبه دوم خشکسالی قرار گرفت

مساحت ۳ استان به‌طور کامل با خشکسالی مواجه است/ مساحت تحت خشکسالی تهران به ۹۹.۸ درصد رسید

شاخص بارش، تبخیر و تعرق استاندارد شده موسوم به SPEI در دوره ۱۰ ساله نشان می‌دهد که مساحت زیادی از تمام استان‌های کشور درگیر درجات مختلف خشکسالی است.

کد مطلب: ۱۳۷۸۹۹۳
لینک کوتاه کپی شد
تمام استان‌های کشور درگیر خشکسالی؛ تهران در رتبه دوم خشکسالی قرار گرفت

بر این اساس، در این بین ‍۱۰۰ درصد مساحت استان‌های البرز، یزد و سمنان با خشکسالی مواجه‌اند به طوری‌که وضعیت خشکسالی در ۹۷ درصد از مساحت سمنان، ۸۷.۶ درصد از مساحت البرز و ۶۷.۹ درصد از مساحت استان یزد «شدید» تا «بسیار شدید» است. سه استان البرز، سمنان و یزد از نظر مساحت تحت تاثیر خشکسالی در رتبه نخست و استان تهران با ۹۹.۸۴ درصد مساحت درگیر، در رتبه دوم استان های درگیر خشکسالی کشور قرار دارند.

تهران از نظر درصد وسعت تحت تاثیر خشکسالی با ۹۹.۸۴ درصد مساحت درگیر، در رتبه دوم استان‌های درگیر خشکسالی کشور قرار دارد و هم‌اکنون ۸۶ درصد از مساحت تهران با خشکسالی شدید تا بسیار شدید مواجه است.

بررسی مدل‌های بلند مدت جوی نشان می‌دهد که میانگین بارش کشور در دو ماه پیش رو در محدوده نرمال خواهد بود اما این بارش‌ها نمی‌تواند کسری باقیمانده از پاییز را جبران کند.

تغییر در شاخص‌های بزرگ‌مقیاس جوی

همچنین احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور درباره تغییرات در شاخص‌های بزرگ مقیاس جوی به پانا گفت: «سال آبی جاری در جنوب غرب کشور، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، ایلام، کردستان تا جنوب آذربایجان غربی و حتی لرستان بارندگی‌ها بسیار مناسب بوده و از سال گذشته و حتی فراتر از سال گذشته بوده و حتی میانگین ۳۰ سال گذشته و حتی بیشتر از آن را نیز دریافت کرده است. به‌ویژه سدهای خوزستان نیز آبگیری بسیار مناسبی از بارندگی‌ها داشته است و در مقایسه با سال گذشته آبی که پشت سد جمع شده است به دلیل بارندگی‌ها یا سد کرخه در مقایسه با سال گذشته آب تجمیعی پشت سد بیش از سال گذشته است و با وجود داشتن ظرفیت خالی می‌توان عنوان کرد که بارندگی در آن مناطق مناسب بوده است.»

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور افزود: «در خراسان رضوی فقط ۴۶ درصد بارش سال را تاکنون دریافت کرده و ۵۴ درصد کمبود بارش دارد یا استان تهران که حدود ۴۴ درصد بارندگی کمتر از نرمال را تجربه کرده و درگیر خشکسالی است. به‌ طور کلی از شمال غرب، شمال آذربایجان غربی، اردبیل، کل سواحل جنوبی دریای خزر و همین طور استان‌هایی که در دامنه‌های جنوبی استان قرار دارند همچون قزوین، تهران، سمنان تا خراسان، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و جنوب شرق کشور بارندگی‌هایی بین ۲۵ تا ۵۴ درصد کمبود بارش و بارندگی‌هایی کمتر از نرمال را تجربه کرده‌اند.»

وی گفت: «تابستان‌ها بارندگی زیادی در کشور رخ نمی‌دهد و کمتر از ۱۰ درصد بارش یک سال در این فصل می‌بارد. بارش‌های تابستانه عمدتا در دو منطقه «شمال غرب، سواحل شمالی و ارتفاعات البرز» و «جنوب شرق» است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار