اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

جان دوباره کرونا در پیک هشتم

تهران (پانا) - روند صعودی تعداد مبتلایان و فوتی‌های روزانه کووید۱۹ در کشور سبب شده است تا پیک هشتم کرونا جان دوباره‌ای بگیرد.

کد مطلب: ۱۳۶۰۶۶۳
لینک کوتاه کپی شد
جان دوباره کرونا در پیک هشتم

در اولین هفته بعد از تعطیلات نوروز، در حوزه اجتماعی خبرگزاری پانا اخبار متعددی منتشر شد که در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

طبق آمار رسمی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۲۴ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و تعداد ۱۴۵ هزار و ۴۶۶ نفر نیز جان خود را از دست دادند. بر این اساس، تاکنون ۷ میلیون ۳۴۷ هزار و ۶۷۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. با روند صعودی موارد ابتلا و فوتی روزانه، آمار بیمارانی که در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها هستند نیز افزایش یافت به‌طوری که ۷۷۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا

تاکنون ۶۵ میلیون و ۲۱۲ هزار و ۵۳۳ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۶۰۷ هزار و ۹۵۹ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۶۸۰ هزار و ۱۶۷ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۵۰۰ هزار و ۶۵۹ دُز رسید.

افزایش شهرهای قرمز کرونایی

با افزایش موارد ابتلا و فوتی روزانه، نقشه شهرهای کرونایی نیز قرمزتر شد و در هفته‌ای که سپری شد، ۱۹ شهرستان وضعیت قرمز، ۴۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۳ شهر در وضعیت زرد و ۱۵۱ شهر کشور نیز در وضعیت آبی قرار گرفتند.

بازگشت هوای زمستان به کشور

با ورود سامانه بارشی جدید به کشور در هفته‌ای که گذشت، هوای زمستانه به اکثر استان‌های کشور بازگشت و طبق اعلام سازمان هواشناسی دمای هوا در نواحی شمالی کشور تا 10 درجه کاهش یافت و زنجان و اردبیل سردترین شهرهای کشور نام گرفتند.

سومین سال خشکسالی برای کشور

سال گذشته سال خشکی بود و کشور ما با حدود 27 کم بارشی، سال را به پایان رساند. علاوه بر این دو سال آبی 1399 - 1400 و 1400 - 1401 هم سال‌های خشکی بودند و امسال هم که سومین سال خشکسالی است حداقل برای نیمه شمالی، سال بسیار کم‌بارش و خشکی است. همچنین طبق گفته احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی بارندگی‌های نیمه شمالی و شرق کشور بی‌هنجاری‌های منفی بسیاری داشته است و سدهای اصلی نیمه شمالی کشور از جمله سد سفیدرود در گیلان و سدهای استان تهران و آذربایجان‌ها وضعیت نامطلوبی دارند. وی تاکید کرد: بارندگی‌های نیمه شمالی و شرق کشور بی‌هنجاری‌های منفی بسیاری داشته است و از طرفی سدهای اصلی نیمه شمالی کشور از جمله سد سفیدرود در گیلان و سدهای استان تهران و آذربایجان‌ها وضعیت نامطلوبی دارند و حتی نسبت به پارسال هم 40 تا 50 درصد کمتر هستند ولی سدهای نیمه‌جنوبی کشور به ویژه سدهای کرخه، کارون، سدهای استان فارس و بوشهر و اصفهان وضعیت مطلوبی دارند.

ثبت‌نام نوبت دوم کنکور آغاز شد

ثبت‌نام نوبت دوم آزمون سراسری سال 1402 در هفته‌ای که گذشت آغاز شد. این فرصت به‌منظور شرکت در آزمون سراسری سال 1402 (نوبت دوم) برای پذیرش در رشته‌های با آزمون در دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، نیمه‌حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام‌نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی در نظر گرفته شده است که تا روز 21 فروردین ماه نیز ادامه دارد. این آزمون در روزهای پنج‌شنبه و جمعه ۱۴ و ۱۵ تیر برگزار خواهد شد.

اطلاعیه وزارتخانه‌های بهداشت و علوم درباره پوشش و حجاب دانشجویان

پس از اتمام تعطیلات نوروز و آغاز فعالیت آموزشی دانشگاه‌های کشور، وزارتخانه‌های علوم و بهداشت با صدور اطلاعیه‌‌های جداگانه‌ای اعلام کردند که مراکز آموزشی این وزارتخانه‌ها از ارائه خدمات به معدود دانشجویان فاقد حجاب اسلامی، معذور خواهند بود. در این اطلاعیه آمده است: از دانشجویان عزیز می خواهیم تا پوشش حرفه ای را که با گوهر گرانقدر «عفاف» پیوند خورده و ارزشی انسانی و اخلاقی به شمار می آید، ارج نهند تا دختر دانشجوی مسلمان در محیط تولید علم نه با ظواهر که با دانش و تفکرش شناخته شود و با حجب و حیای ذاتی و حفظ کرامت خود، در مسیر ارتقای علمی خویش گام بردارد.

بازدید 6 هزار دانش‌آموز مددجو از نمایشگاه قرآن

نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که از روز 12 فروردی ماه آغاز به کار کرده است تا 26 فروردین ماه ادامه دارد. یکی از بخش‌های فعال در این دوره از نمایشگاه حضور دانش‌آموزان در فضای نمایشگاه است. حسین زمانیان، معاون امور فرهنگی کمیته امداد استان تهران اعلام کرد که طبق برنامه‌ریزی پیش‌بینی شده، 6 هزار دانش‌آموز مددجو بتوانند از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بازدید کنند. وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه قرآن گفت: برنامه‌ای هم با همکاری معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد، پیش‌بینی شده است که از 13 تا 24 فروردین و در ایام برگزاری نمایشگاه قرآن، روزانه 500 نوجوان مددجو از نمایشگاه قرآن بازدید کنند و پیش‌بینی ما این است که طی 12 روز 6 هزار دانش‌آموز نوجوان بتوانند در ماه مبارک رمضان از این فضای معنوی بهره‌مند شوند و از امکاناتی که در فضای نمایشگاه مستقر بتوانند استفاده کنند.

صدورحکم جلب فردی که به‌شکل نامتعارف نهی از منکر کرده بود

در هفته‌ای که گذشت انتشار فیلمی در فضای مجازی که فردی در آن به شکل نامتعارف نهی از منکر کرده بود، بازتاب گسترده‌ای داشت. در پی انتشار این فیلم، دادستانی طرقبه از صدور حکم جلب فردی که به شکل نامتعارف نهی از منکر کرده بود و‌ همچنین ۲ خانم به اتهام تظاهر به کشف حجاب‌ خبر داد. پس از تظاهر به کشف حجاب توسط دو خانم در ملآعام و برخورد غیرمتعارف یک فرد با این دو خانم، دستورات قضایی لازم در این زمینه صادر و این افراد جلب شدند. همچنین به صاحب واحد صنفی که این اتفاق در آن رقم خورده بود نیز جهت رعایت اصول شرعی و قانونی وفق مقررات تذکرات لازم داده شده است.

حوادث سریالی در اتوبوس‌های فرسوده

هفته گذشته دو حادثه در اتوبوس‌های تندروی تهران رخ داد. یکی منجر به آتش گرفتن اتوبوس شد و اتوبوس دیگر فقط دچار دود گرفتگی شد. عامل هر دو حادثه نقص فنی اتوبوس‌ها بود. سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا درخصوص بحران اتوبوس‌های فرسوده در پایتخت گفت:‌ بارها نسبت به این موضوع تذکر دادم که تجهیزات، عمر مفیدی دارند و اگر در طول بهره‌برداری و حتی در پایان عمر مفیدشان مورد تعمیرات اساسی و زیربنایی قرار نگیرند حتما می‌توانند با حوادث و مشکلاتی مواجه شوند. بازسازی اتوبوس‌ها، چه اتوبوس‌های تندرو و چه اتوبوس‌های معمولی از جمله موضوعاتی بود که سال گذشته بارها و بارها راجع به آن تذکر دادیم. تکرار این حوادث اما وضعیت بحرانی ناوگان اتوبوسرانی تهران که بیش از 80 درصد آن فرسوده است را یادآوری می‌کند. براساس آمارهایی که مدیران شهری از وضعیت اتوبوس‌های پایتخت می‌دهند، سامانه اتوبوسرانی کلان‌شهر تهران اکنون از ۵۰۴۴ دستگاه اتوبوس شامل ۱۶۹۸ دستگاه اتوبوس عمومی و ۳۳۴۶ دستگاه اتوبوس بخش خصوصی برخوردار است که از این تعداد، بالغ بر ۲۴۰۰ دستگاه آن فعال بوده و در خطوط اتوبوسرانی مشغول جابه‌جایی شهروندان هستند. هرچند که شهردار تهران در اسفندماه تعداد اتوبوس‌های فعال در خطوط اتوبوسرانی را هزار و ۶۰۰ تا هزار و ۷۰۰ اتوبوس عنوان کرد که به آمارهایی که رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران بارها اعلام کرده نزدیک‌تر است. از طرفی با توجه به آیین‌نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک مصوب هیات وزیران در سال ۱۴۰۰، از کل ناوگان اتوبوس شهر تهران ۴۲۳۹ دستگاه آن از سقف سنی مصوب عبور کرده و فرسوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار