رییس آموزش و پرورش استثنایی مازندران:
نهضت آموزش زبان اشاره، حقوقی مربوط به دانشآموزان آسیبدیده شنوایی است
ساری (پانا) - رییس آموزش و پرورش استثنایی استان مازندران بیان کرد نهضت آموزش زبان اشاره، حقوقی مربوط به دانشآموزان آسیبدیده شنوایی و در راستای اصل برابری اجتماعی است و با هدف گسترش عدالت آموزشی و همسانسازی زبان اشاره برگزار شد.
سید سروش ساداتی جمالی از پایان دوره سطح تکمیلی نهضت زبان اشاره در سطح استان مازندران خبر داد و گفت: در راستای توجه به حقوق شهروندی و ملی افراد با آسیب شنوایی، دوره سطح تکمیلی نهضت زبان اشاره مبتنی بر بسته تحولی مدرسه انطباقی، در بستر مجازی برگزار شد.
ساداتی عنوان کرد: در برنامههای جاری سازمان استثنایی کشور سه بسته تحولی در نظر گرفته شده که شامل مدرسه انطباقی، مداخله به هنگام و بسته مشارکت و کاهش تداخل است که نهضت آموزش زبان اشاره مبتنی بر بسته تحولی مدرسه انطباقی یکی از برنامههای این بستهها است.
وی ادامه داد: نهضت آموزش زبان اشاره، حقوقی مربوط به دانشآموزان آسیبدیده شنوایی و در راستای اصل برابری اجتماعی است و با هدف گسترش عدالت آموزشی، همسانسازی زبان اشاره، کمک به ارتباط و آموزش افراد دارای آسیب شنوایی، تامین نیروهای متخصص و آموزش دیده و هماهنگی روش آموزش زبان با بکارگیری یک الگوی واحد برگزار شد.
وی با بیان اینکه آسیب شنوایی پس از نیاز ویژه ذهنی و مشکلات جسمی - حرکتی در دانش آموزان بیشترین آمار معلولیت را به خود اختصاص داده است، افزود: این اختلال آثار ظاهری چندان مشخصی ندارد و مبتلایان به آن در سازگاریهای اجتماعی با چالشهای فراوانی روبه رو هستند.
ساداتی با تاکید بر اینکه یکی از سختترین معلولیتها ناشنوایی است، گفت: خانواده و جامعه با پذیرش واقع بینانه محدودیت فرد ناشنوا باید در راه پرورش استعدادها و تواناییهای او یاری رسان باشند، چرا که شیوه رفتار با فرد دارای آسیب شنوایی در رشد عاطفی، سازگاریهای اجتماعی و فراگیری مهارتهای زبانی و تحصیلی او بسیار مهم و تعیین کننده است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی مازندران اضافه کرد: اجرای فعالیتهای بسته تحولی مدرسه انطباقی نویدبخش گامی مؤثر در آموزش کودکان با نیازهای ویژه است.
ساداتی جمالی ادامه داد: نهضت آموزش زبان اشاره نقش مهمی در یادگیری و گسترش این زبان در جامعه و در نهایت ایفای حقوق افراد ناشنوا خواهد داشت.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان مازندران در پایان خاطرنشان کرد: نهضت آموزش زبان اشاره، نهضت آموزش خط بریل، تربیت معلمان چند مهارتی، مناسبسازی مدارس ویژه دانشآموزان طیف اتیسم و نیز مدارس پذیرای دانشآموزان تلفیقی فراگیر، نهضت مشارکتی توان افزایی و دیگر طرحهای مؤثر موجود در این بسته تحولی باعث ارتقا و تحول در آموزش و پرورش دانشآموزان با نیازهای ویژه خواهد شد.
دانش آموز خبرنگار: پریا کشیری
ارسال دیدگاه