رییس آموزش و پرورش استثنایی مازندران:

نهضت آموزش زبان اشاره، حقوقی مربوط به دانش‌آموزان آسیب‌دیده شنوایی است

ساری (پانا) - رییس آموزش و پرورش استثنایی استان مازندران بیان کرد نهضت آموزش زبان اشاره، حقوقی مربوط به دانش‌آموزان آسیب‌دیده شنوایی و در راستای اصل برابری اجتماعی است و با هدف گسترش عدالت آموزشی و همسان‌سازی زبان اشاره برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۵۶۸۲۷
لینک کوتاه کپی شد
نهضت آموزش زبان اشاره، حقوقی مربوط به دانش‌آموزان آسیب‌دیده شنوایی است

سید سروش ساداتی جمالی از پایان دوره سطح تکمیلی نهضت زبان اشاره در سطح استان مازندران خبر داد و گفت: در راستای توجه به حقوق شهروندی و ملی افراد با آسیب شنوایی، دوره سطح تکمیلی نهضت زبان اشاره مبتنی بر بسته تحولی مدرسه انطباقی، در بستر مجازی برگزار شد.

ساداتی عنوان کرد: در برنامه‌های جاری سازمان استثنایی کشور سه بسته تحولی در نظر گرفته شده که شامل مدرسه انطباقی، مداخله به هنگام و بسته مشارکت و کاهش تداخل است که نهضت آموزش زبان اشاره مبتنی بر بسته تحولی مدرسه انطباقی یکی از برنامه‌های این بسته‌ها است.

وی ادامه داد: نهضت آموزش زبان اشاره، حقوقی مربوط به دانش‌آموزان آسیب‌دیده شنوایی و در راستای اصل برابری اجتماعی است و با هدف گسترش عدالت آموزشی، همسان‌سازی زبان اشاره، کمک به ارتباط و آموزش افراد دارای آسیب شنوایی، تامین نیروهای متخصص و آموزش دیده و هماهنگی روش آموزش زبان با بکارگیری یک الگوی واحد برگزار شد.

وی با بیان اینکه آسیب شنوایی پس از نیاز ویژه ذهنی و مشکلات جسمی - حرکتی در دانش آموزان بیشترین آمار معلولیت را به خود اختصاص داده است، افزود: این اختلال آثار ظاهری چندان مشخصی ندارد و مبتلایان به آن در سازگاری‌های اجتماعی با چالش‌های فراوانی روبه رو هستند.

ساداتی با تاکید بر اینکه یکی از سخت‌ترین معلولیت‌ها ناشنوایی است، گفت: خانواده و جامعه با پذیرش واقع بینانه محدودیت فرد ناشنوا باید در راه پرورش استعدادها و توانایی‌های او یاری رسان باشند، چرا که شیوه رفتار با فرد دارای آسیب شنوایی در رشد عاطفی، سازگاری‌های اجتماعی و فراگیری مهارت‌های زبانی و تحصیلی او بسیار مهم و تعیین کننده است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی مازندران اضافه کرد: اجرای فعالیت‌های بسته تحولی مدرسه انطباقی نویدبخش گامی مؤثر در آموزش کودکان با نیازهای ویژه است.

ساداتی جمالی ادامه داد: نهضت آموزش زبان اشاره نقش مهمی در یادگیری و گسترش این زبان در جامعه و در نهایت ایفای حقوق افراد ناشنوا خواهد داشت.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان مازندران در پایان خاطرنشان کرد: نهضت آموزش زبان اشاره، نهضت آموزش خط بریل، تربیت معلمان چند مهارتی، مناسب‌سازی مدارس ویژه دانش‌آموزان طیف اتیسم و نیز مدارس پذیرای دانش‌آموزان تلفیقی فراگیر، نهضت مشارکتی توان افزایی و دیگر طرح‌های مؤثر موجود در این بسته تحولی باعث ارتقا و تحول در آموزش و پرورش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه خواهد شد.

دانش آموز خبرنگار: پریا کشیری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار