در گفت‌وگو با پانا بررسی شد:

اهمیت آموزش سواد مالی به دانش آموزان

تهران (پانا) - کارشناسان معتقدند آموزش سواد مالی در دوران دانش‌آموزی کمک می‌کند تا نوجوانان در‌آینده هم انتخاب شغل دقیق‌تری داشته باشند و هم با آگاهی حقوقی دچار آسیب‌های چک برگشتی و موارد این‌چنینی نشوند.

کد مطلب: ۱۳۵۷۴۱۲
لینک کوتاه کپی شد
اهمیت آموزش سواد مالی به دانش آموزان

باغانی، کارشناس بورس آموزش سواد مالی به دانش‌آموزان را بر انتخاب شغل آینده آن فرد مؤثر می‌داند. مریدی، استادیار اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی معتقد است آشنایی با ابعاد حقوقی سواد مالی به کاهش ‌آسیب‌های اجتماعی در‌آینده کمک می‌کند. صحرایی، مدیرعامل سابق شرکت بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به اقدامات سازمان بورس برای آموزش سواد مالی دانش‌آموزان عنوان می‌کند که این آموزش‌ها به هدفمند شدن روش های سرمایه‌گذاری در آینده کمک می‌کند.

کارکردهای ‌آموزش سواد مالی به دانش‌آموزان

علیرضا باغانی، کارشناس بورس در گفت‌وگو با پانا بابیان اینکه آموزش سواد مالی از سنین کودکی بسیار اهمیت دارد، عنوان کرد: «آموزش و پرورش باید برای این موضوع برنامه داشته باشد. این نوع آموزش‌ها دو کارکرد مهم دارد. از یک سو آموزش سواد مالی باعث می‌شود این کودک وقتی به سنین بزرگ‌سالی رسید بتواند مدیریت مالی داشته باشد و از سوی دیگر روی انتخاب شغل آن فرد اثر بسیار زیادی دارد.»

این کارشناس اقتصادی گفت: «سواد مالی یکی از مهارت‌های مهمی است که باید در مدارس به دانش‌آموزان آموزش داده شود. وقتی دانش‌آموز بداند چگونه درآمد و هزینه‌اش را مدیریت کند درنتیجه خروجی آن این است که پس‌انداز دارد و همین پس‌انداز فرصت سرمایه‌گذاری به آن فرد می‌دهد.»

آگاهی حقوقی دانش آموزان با آموزش سواد مالی

فاضل مریدی، استادیار اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه آموزش مسایل حقوقی در مسایل مالی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بسیار مهم و اثرگذار است، اظهار کرد: «باید موضوع چک و مسائل حقوقی آن از دوران نوجوانی و در مدارس آموزش داده شود. این نوع آموزش‌ها از بدیهیات ایجاد شغل و یک کسب‌وکار است. به نظر من آموزش بیمه هم باید به این آموزش‌ها اضافه شود. به‌طورکلی آشنایی با بیمه، بانک و مالیات سه مقوله مهم اقتصادی هستند که باید دانش‌آموزان با آن آشنا شوند. این آموزش‌ها می‌تواند ذیل بحث‌های کسب‌وکار در دانشگاه‌ها هم بیاید و در کنار شیوه‌های نوآوری و کارآفرینی قرار بگیرد که جذابیت داشته باشد.»

وی افزود: «آنچه در حوزه کاربردی اقتصاد خوب است که به دانش‌آموزان آموزش داده شود شامل انواع شیوه‌های تأمین مالی است. آشنایی دانش‌آموز با بازار مالی و پولی و تفاوت این دو با هم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. نقش بورس به‌عنوان محور بازار مالی و نقش بانک به‌عنوان محور بازار پول از مواردی است که دانش‌آموزان باید یاد بگیرند و نقشه کلانی از اقتصاد در ذهنشان شکل بگیرد.»

مطالب آموزشی سواد مالی در سازمان بورس آماده شده است

علی صحرایی، مدیرعامل سابق شرکت بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد:‌ «برای آموزش سواد مالی نیاز است از همان کودکی افراد جامعه با مفاهیم ساده آشنا شوند. در سال‌های گذشته مطالب آموزشی سواد مالی در سازمان بورس آماده شده و در همان سال‌ها ما در کمیسیون‌های مختلف به آموزش و پرورش و مجلس ارائه کرده‌ایم.»

وی افزود: «سواد مالی در مفاهیم پایه‌ای تا مفاهیم پیشرفته قابل آموزش است. درواقع اگر این کار به‌صورت حرفه‌ای تدوین شود در زندگی شخصی دانش‌آموز مؤثر است و در مقاطع بالاتر و در دوران دبیرستان مفاهیمی مانند بورس را می‌توان آموزش داد.»

صحرایی گفت: «بنابراین اگر این مسیر در آموزش و پرورش جریان پیدا کند، بسیار مثمر ثمر خواهد بود. از سوی دیگر این پول‌های خرد که در دست مردم است، در هر زمانی که سواد مالی‌شان افزایش داشته باشد به سمت بازارهای مالی هدف می‌رود و از بازارهای کاذب مانند طلا و مسکن و خودرو و موبایل که اثرات مخرب دارد، دور می‌شود. این بازارهای کاذب زمینه‌های سرمایه‌گذاری نیستند ولی متأسفانه در خلا یک بازار سازمان‌یافته‌ای مانند بورس در ایران مردم به سراغ آن نوع سرمایه‌گذاری‌ها می‌روند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار