در گفت‌وگو با پانا

روایتی از تغییر نگاه نوجوانان در تمدن اسلامی و نقش آموزش و پرورش

تهران (پانا) - رئیس اندیشکده مطالعاتی راهبردی لقمان با بیان اینکه هدف غایی بیانیه گام دوم انقلاب رسیدن به تمدن نوین اسلامی است از نقش مؤثر آموزش و پرورش و نهادهای دیگر برای رسیدن به این مهم سخن گفت.

کد مطلب: ۱۳۵۷۴۱۷
لینک کوتاه کپی شد
روایتی  از تغییر نگاه نوجوانان در تمدن اسلامی و  نقش آموزش و پرورش

حسین افتخاری، رئیس اندیشکده مطالعاتی راهبردی لقمان در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب مسیر پیشرفت جوانان این مرز و بوم مورد نظر است، اظهار کرد: «تحقق این بیانیه به موضوع هویت برمی‌گردد و مهم‌ترین عنصر این بیانیه دهه هشتادی‌ها هستند و اینکه چه هویتی را می‌پذیرند و ذیل هویت خودشان چه آرمانی را دنبال می‌کنند.»

باید بتوانیم رؤیاهای خرد را در مسیر کلان رؤیا قرار دهیم

افتخاری اظهار کرد:‌ «ما از یک کلان رؤیا صحبت می‌کنیم و غایت آن کلان رؤیا در حقیقت، تمدن نوین اسلامی است. اهمیت کار ما این است که بتوانیم رؤیاهای خرد را در مسیر کلان رؤیا قرار دهیم. اینکه می‌خواهم دندان‌پزشک شوم باید به این سؤال تبدیل شود که آیا تمدن نوین اسلامی دندان‌پزشک می‌خواهد؟ اگر ما بتوانیم در نظام آموز ش و پرورش این خُرد رویاها را در مسیر کلان رویا قرار دهیم، برد کرده‌ایم. در شرایط کنونی کاری که غرب انجام می‌دهد این است که رویای شما را در مسیر رویای خودش تعریف می‌کند. او تو را به سمت سبک زندگی خودش می‌آورد و دنیای این مسیر بر اصالت رفاه است. در این مسیر شما اسارت طمع و حرص را دارید و مهم‌ترین اصلش خودبینی است.»

وی افزود: «درواقع منابع محدود هستند و برای این منابع محدود سبک زندگی ایرانی اسلامی شما مبتنی بر ایثار است اما وقتی موضوع اصالت منفعت مطرح باشد، اصالت خود حرف اول را می‌زند. این مسیری است که آن رؤیا را تعریف می‌کند. شما در چه صورت سعادتمند هستید؟ وقتی در رفاه باشید و لازمه این مهم قواعد و ویژگی‌هایی است که در سبک زندگی غربی تعریف می‌شود.»

نقش آموزش و پرورش در تغییر نگاه نوجوان در تمدن اسلامی

افتخاری درباره نقش آموزش و پرورش در تغییر نگاه نوجوان و جوان در مسیر رؤیایی که جزئی از تمدن اسلامی است، گفت: «فلسفه وجود آموزش و پرورش امروز همین است. این‌ها در عصر فئودالیسم کارگر ساده‌ای را می‌خواستند که بازو داشته باشد اما از یک دوره‌ای به بعد فقط کسی را می‌خواستند که دگمه روشن و خاموش را بزند و مدیریت کند. پس همان نظام سرمایه‌دار در کنار کارخانه‌ها، مدارسی ساختند. در غرب فلسفه وجود مدرسه تربیت کارگر بود تا در عصر جدید به‌عنوان برده جدید کار کند.»

وی افزود: «فلسفه وجودی آموزش و پرورش برای ما چیست؟ این نهاد برای کشوری باشد که خودش رؤیا دارد باید یک فلسفه وجودی متفاوت داشته باشد. اینکه چه کنیم نوجوان ما متفاوت فکر کند و خودش را در یک مسیری ببیند. چرا کسی به جوان ما نمی‌گوید حالا که زحمت می‌کشی دلالی نکن بلکه کار کن و کارخانه بزن و کاری کن تا کشور را به پیشرفت برسانی. داستان تعریف رؤیا همین است.»

باید منطق فهم مردم را از اصالت تجمل دور کرد

رئیس اندیشکده مطالعاتی راهبردی لقمان اظهار کرد: «پیگیری رویای تمدن اسلامی صرفاً بر عهده آموزش و پرورش نیست بلکه بخش دیگر شامل نهادهای دیگری هستند که باید در عرصه عمومی کار کنند، آنها که روی فرهنگ عامه کار می‌کنند مانند صداوسیما باید بتوانند اصول و قواعد را به‌گونه‌ای تغییر دهند که من پدر انتظارم از فرزندم این نباشد که اگر دانشگاه برود به درد می‌خورد. آموزش و پرورش می‌تواند مدام از والدین دعوت کند و بگوید چه مسیری می‌رود و بخواهد در کنار آن‌ها باشد. برای مثال بگوید فرزند تو می‌تواند نویسنده بزرگی باشد.»

وی افزود: «بنابراین باید بگوییم آموزش و پرورش به سهم خودش چه می‌تواند بکند؟ تغییر شاخص نگاه مردم بزرگ‌ترین اقدامی است که خوب است انجام شود ما اسمش را می‌گذاریم منطق فهم. منطق فهم امروز مردم متأسفانه از یک دوره به بعد به اصالت تجمل تغییر کرد و خودمان این موضوع را جا انداختیم، خود دولت و صداوسیما چنین کرد. اینکه شاخص‌های ذهن مردم را چگونه می‌توان تغییر داد برای هرکدام باید فکری بکنیم. به‌طوری کلی در این بخشی که آموزش و پرورش با اولیا ارتباط دارد می‌تواند اثرگذار باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار