کارشناس نماز، قرآن و عترت ناحیه یک شهرری:

برقراری ارتباط قلبی و پاسخ‌گویی صحیح به شبهات دانش‌آموزان در کاهش انحرافات فکری آنان موثر است

شهرری یک (پانا) - کارشناس نماز، قرآن و عترت ناحیه یک شهرری برخورداری جوانان از نگرش نو و انعطاف‌پذیری در مسائل مختلف را، عامل موثر برای هدف‌گذاری فرهنگی افسران جنگ‌نرم دانست و بهره‌مندی دبیران دینی از سوادرسانه‌ای را، امری ضروری در راستای رفع شبهات دانش‌آموزان برشمرد.

کد مطلب: ۱۳۵۵۱۹۴
لینک کوتاه کپی شد
برقراری ارتباط قلبی و پاسخ‌گویی صحیح به شبهات دانش‌آموزان در کاهش انحرافات فکری آنان موثر است

محبوبه قزل‌سفلی، کارشناس نماز، قرآن و عترت آموزش و پرورش ناحیه یک شهرری در خصوص اهمیت وجود نسل جوان در پیشرفت همه‌جانبه کشور و نقش دبیران دینی در تربیت ساحت اعتقادی دانش‌آموزان، در گفت‌و‌گو با پانا اظهار کرد: «با توجه به اینکه دانش‌آموزان، آینده‌سازان این مرز و بوم به‌شمار رفته و اصلی‌ترین سرمایه‌های کشور محسوب می‌شوند، دارای بعد نگرشی نو در مسائل گوناگون و انعطاف‌پذیر در مواجه با مطالب شبهه‌ناک هستند؛ از این رو این موضوع سبب شده تا نگاه افسران جنگ‌نرم به این قشر از جامعه، بیش از دیگر اقشار معطوف شود.»

وی در همین راستا افزود: «با عنایت به این مهم، می‌بایست دبیران دینی با تلاش مداوم و در جهت ارتقای معنویت وجودی خویش از طریق ارتباط با خداوند اقدام کرده و با مجهز نمودن خود به مولفه‌های صبر، بصیرت‌ دینی، سیاسی و رسانه‌ای، خلاقیت، جدیت، اعتماد به نفس، احترام، محبت و انعطاف‌پذیری پاسخ‌گوی دقیق و هوشمندانه شبهات دانش‌آموزان باشند تا با بیدار کردن فطرت درونیشان، آنان را در جهت رسیدن به اصول تربیتی، دینی و بصیرتی هدایت کنند.»

این مقام مسئول، انگیزه‌بخشی به دبیران را، عاملی مهمی در راستای عملکرد بهینه آنان دانست و تصریح کرد: «با توجه به اینکه، یکی از ساحت‌های مهم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ساحت تربیت اعتقادی و عبادی است، آموزش و پرورش می‌بایست در قدم نخست، توانمندسازی دبیران را مدنظر قرار دهد و این مهم تنها زمانی محقق خواهد شد که با بهره‌مندی از برنامه‌ریزی بهینه، انگیزه‌بخشی برای این قشر آینده‌ساز صورت گیرد؛ چرا که عنصری همچون انگیزه قوی، موفقیت را به دنبال خواهد داشت.»

وی ادامه داد: «تشویق دبیران دینی موفق و اجرای برنامه‌های انگیزشی برای سایر دبیران، امری ضروری است؛ لذا می‌بایست این مهم را مدنظر قرار داد که مهم‌ترین انگیزه برای دبیران دینی، ادامه‌دهی راه پیامبران و امامان است که با عملکرد بهینه می‌توانند موجبات رضایت خداوند متعال و اولیای عظیم‌الشان را، فراهم سازند؛ زین روی با در نظر داشتن این مهم آموزش و پرورش می‌بایست در گام بعد، با برگزاری کارگاه‌های بصیرت‌افزایی دینی، اعتقادی، سیاسی، اخلاقی و رسانه‌ای تحت عنوان دوره‌های ضمن خدمت برای دبیران دینی، در جهت ارتقای بصیرت همه‌جانبه آنان پیش رود.»

کارشناس نماز، قرآن و عترت ناحیه یک شهرری، برخورداری دبیران دینی از اخلاق و رفتار شایسته را، امری ضروری در راستای تاثیرگذاری رهنمودهایشان دانست و عنوان کرد: «دبیری در حرفه‌اش موفق است که دارای اخلاق و رفتار شایسته یک دبیر باشد؛ از این رو باید ارزش‌های اخلاقی در رفتار و گفتار او نمایان بوده و با کردار خود، ارزش‌های اسلامی را به دانش‌آموزان آموزش دهد؛ از سوی دیگر سطح علمی دبیران دینی نیز، حائز اهمیت است، چرا که مقبولیت رابطه مستقیم با این مهم داشته و در میان همکاران و دانش‌آموزان دارای جایگاه بهتری خواهند بود.»

وی مورد اعتماد بودن و انعطاف‌پذیری معقول را، دو ویژگی مهم دبیر دینی برای ارتباط‌گیری با دانش‌آموزان دانست و بیان کرد: «هنگامی که یک دبیر دینی با رفتاری شایسته حس امین بودن را به دانش‌آموزان انتقال دهد، آنان نیز برای همفکری و حل مسائل به او رجوع خواهند کرد؛ از این رو دبیر دینی، می‌بایست دارای شخصیتی قابل احترام بوده و در عین رعایت اصول اعتقادی، به آراستگی ظاهر، بیان و رفتار مقید باشد؛ لذا یک دبیر دینی موفق کسی که بتواند دارای انعطاف‌پذیری معقول بوده و ارتباط قلبی دانش‌آموزان برقرار سازد و همدل و هم‌زبان آنان باشد؛ زین روی می‌تواند با بهره‌گیری از این ویژگی، آنان را به مسائل دینی جذب نموده و شبهات را برایشان تبیین کند‌.»

این بانوی فرهنگی، تحصیلات دانشگاهی را، تنها عامل موفقیت دبیران دینی ندانست و اذعان کرد: «تحصیلات دانشگاهی به تنهایی نمی‌تواند عنصر موفقیت دبیران دینی در ارتباط‌گیری با دانش‌آموزان و پاسخ‌گویی به شبهات آنان باشد؛ لذا برای تحقق این مهم، می‌بایست مولفه‌های دیگر همچون توانمندی در برقراری ارتباط با دانش‌آموزان، برخورداری از وضعیت ظاهری و رفتاری شایسته، تجربه‌دار بودن، بهره‌مندی از سواد رسانه‌ای و آشنایی با مسائل روز جامعه در کنار تحصیلات دانشگاهی قرار گیرد تا بتوان در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان موفق بود.»

قزل‌سفلی، عدم پاسخ‌گویی جامع و صحیح به شبهات دانش‌آموزان را، سبب کم‌رنگ شدن مقبولیت دبیران دینی میان دانش‌آموزان دانست و ابراز کرد: «عدم پاسخ‌گویی صحیح و جامع به شبهات دانش‌آموزان توسط دبیران دینی یا ناتوانی آنان در پاسخ‌گویی صحیح، در ذهن دانش‌آموزان نمادی از ناتوانی علمی دبیر خواهد بود و این امر، موجبات عدم مقبولیت دبیر و کم‌رنگ شدن ارتباط دانش‌آموزان با ایشان را فراهم خواهد آورد؛ زین سبب با قطع این ارتباط دوسویه، زمینه برای رجوع دانش‌آموزان به منابع نامعتبر و گاها انحرافی همچون فضای مجازی و اطرافیان ناآگاه هموار شده و گمراهی دانش‌آموزان را، در پی خواهد داشت.»

این مقام آگاه به مسائل اعتقادی، عدم توانمندی دبیران دینی را در حوزه رسانه، سبب به گمراهی کشیده شدن دانش‌آموزان دانست و تشریح کرد: «هنگامی که دبیران دینی آشنایی و توانمندی لازم را در خصوص سواد رسانه‌ای نداشته باشند، به حتم نخواهند توانست مسائل روز جامعه را در دست داشته باشند، چرا که بیشتر مسائل و شبهات، از طریق فضای مجازی و رسانه میان افراد به تبادل می‌رسند؛ از این رو برای اینکه بتواند از انحرافات فکری دانش‌آموزان جلوگیری نمود، می‌بایست در گام نخست دبیران دینی را به سلاح سواد رسانه‌ای تجهیز کرد‌.»

عدم پاسخ‌گویی صحیح یا ناتوانی در پاسخ‌گویی دبیران دینی به شبهات دانش‌آموزان، سبب کم‌رنگ شدن مقبولیت دبیر و مراجعه نسل جوان به منابع نامعتبر خواهد شد

وی با اشاره بر میزان صبر دبیران دینی در مواجه با انحرافات فکری دانش‌آموزان خاطرنشان کرد: «در صورت برخورد نامناسب و غیرمنطقی با سوالات و شبهات دانش‌آموزان، نه تنها آنان را متوجه اشتباه و نگرش‌های نادرست نکرده، بلکه موجبات لج‌بازی و پافشاری آن‌ها را، بر رفتار و عقاید نادرست، فراهم خواهیم آورد؛ زین روی برخورد نامناسب دبیران دینی، تنها به قطع ارتباط قلبی و عاطفی دانش‌آموزان با دبیر و در نتیجه، سبب عدم مراجعه دانش‌آموزان، در هنگام مواجه با مشکلات خواهد شد.»

دانش‌آموز خبرنگار: فاطمه بختیاری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار