مردم شناس و تور لیدر بینالمللی:
بهرهگیری از فضاهای تاریخی، سبب جذابیت تدریس است
شهرری یک (پانا) - مردمشناس و تور لیدر فرهنگی و بینالمللی استان مرکزی، بهرهگیری از فضاهای تاریخی را، امری ضروری در راستای جذاب ساختن و کیفیت بخشیدن به تدریس دروس مطالعات و علوم دانست و آن را، گامی مهم در جهت تحقق یافتن تربیت تمام ساحتی برشمرد.
پیمانه پژوهشفر، مردم شناس و تور لیدر فرهنگی و بینالمللی استان مرکزی در خصوص اهمیت بهرهگیری از فضاهای تاریخی در تعلیم و تربیت آیندهسازان ایران اسلامی، در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «تجربه نشان داده که دانشآموزان دروس مفهومی را، تنها برای موفقیت در امتحانات حفظ کرده و پس از آن، مطالب را از یاد میبرند و این موضوع بیانگر نقص در شیوه آموزشی اتخاذ شده است؛ زین روی برای اینکه بتوان این معضل را هرچه زودتر و بهینهتر از گذشته رفع نمود، میبایست بهرهمندی از فضاهای آموزشی خارج از فضای مدرسه را، مدنظر قرار داد.»
وی، در همین راستا افزود: «یکی از مهمترین فضاهای آموزشی خارج از مدرسه، مکانهای تاریخی هستند؛ از این رو دبیران میتوانند برای کاربردی ساختن و لذتبخش بودن تدریس دروسی همچون مطالعات و علوم، گوشه چشمی به این گنجینههای ارزشمند داشته باشند؛ لذا برای اجرایی شدن این مهم، میبایست آموزش و پرورش مشارکت با گردشگری و میراثفرهنگی را، مورد توجه قرار دهد.»
این بانوی فرهنگی، تدریس تاریخ در موزه را، تجربه جذاب تدریس خود دانست و ابراز کرد: «برای اینکه بتوان دانشآموزان را با پیشینه تاریخی خود مانوس کرده و آنان را برای پاسداشت از فرهنگ و تمدن گذشته و ساخت آیندهای روشن آماده کرد، میبایست به موزهها و مکانهای تاریخی توجهی ویژه داشت و من نیز به شخصه، در تدریس خود این شیوه را به کار بستم و نتایج بهینه آن را شاهد بودم.»
وی خاطرنشان کرد: «دانشآموزان با حضور در موزهها، با استفاده از قوه شهودی خود میتوانند اجسام و بقایای بهجا مانده از تاریخ را، مشاهده و درس را بهتر درک کنند؛ در این صورت دانستههای آنان دیگر در حد حفظیات نمانده و در حافظه بلند مدتشان ذخیره میشود؛ بنابراین بهرهگیری از فضاهای متنوع آموزشی علاوه بر بهبود آموزش، تربیت را نیز، به دنبال خواهد داشت.»
دانشآموز خبرنگار: فاطمه بختیاری
ارسال دیدگاه