در گفتوگو با پانا مطرح شد؛
شرکتهای دانشبنیان از فعالیتهای پژوهشی دانشآموزان حمایت کنند
تهران (پانا) - یک عضو انجمن علمی پارکهای علم و فناوری میگوید شرکتهای دانشبنیان باید از فعالیتهای برتر پژوهشی دانشآموزان بیشتر حمایت کنند تا طرحهای برتر دانشآموزی به تجاریسازی برسد.
علی طاهرخانی با اشاره به اهمیت تربیت پژوهشی دانشآموزان اظهار کرد: «ظرفیتهای بسیار خوبی در مدارس برای توسعه توانمندیهای پژوهشی دانش آموزان همچون برگزاری نشستها، کارگاهها، دورههای آموزشی، کلاسها و آزمایشگاهها به منظور تربیت پژوهشی دانشآموزان وجود دارد که باید از آن حمایت شود.»
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه دانشآموزان باید پیشگام در امور پژوهشی و تولید محتوای پژوهش و فناوری در کشور باشند، گفت: «دانشآموزان در دوران تحصیل خود پیشگام در مطالعه هستند و این مطالعه میتواند کتب درسی باشد یا مطالعه غیر درسی اما از آنجا که پژوهش در کشور موضوع مهمی است بنابراین باید دانشآموزان را به سمت مطالعات پژوهشی هدایت کرد تا در امر پژوهش نیز پیشگام شوند.»
وی تاکید کرد: «لازم است که شرکتهای دانشبنیان نیز از فعالیتهای برتر پژوهشی دانشآموزان بیشتر حمایت کنند تا طرحهای برتر دانشآموزی به تجاریسازی برسد. از طرفی باید به مواردی همچون اختصاص سرانه پژوهشی به دانشآموزان و حمایت از فرصتهای مطالعاتی معلمان پژوهنده توجه شود.»
این عضو انجمن علمی پارکهای فناوری خاطرنشان کرد: «یادگیری پژوهش محور، از رویکردهایی است که باید مورد توجه نظام آموزشی قرار بگیرد. در همین راستا بها دادن به مقوله پژوهش برای علمی کردن آموزش و پرورش، نکتهای است که میتواند دیدگاهها را به سمت کاربردی شدن پژوهش سوق دهد زیرا معتقدیم آموزش و پرورش بهعنوان خاستگاه تولید علم نقش مهمی در بسترسازی مناسب و بهرهگیری از پتانسیل بالای نیروی انسانی دارد.»
طاهرخانی گفت: «موانع و چالشهایی برای حرکت به سمت تولید علم پیش روی آموزش و پرورش وجود دارد که با اصلاح آن میتوان به نظام آموزشی پژوهش محور دست یافت که مهمترین این چالش کمبود اعتبارات است و عملیاتی شدن توسعه نظام پژوهش دانشآموزی نیز مستلزم تزریق بوجه لازم است.»
ارسال دیدگاه