در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

ایام تحصیل زمان مناسبی برای یادگیری مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانش‌آموزان است

تهران (پانا) - یک جامعه‌شناس و پژوهشگر مسایل اجتماعی می‌گوید تقویت حس مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان عاملی برای پیشرفت تحصیلی و جامعه‌پذیری آنان است و ایام تحصیل زمان مناسبی برای یادگیری مسئولیت‌پذیری اجتماعی است.

کد مطلب: ۱۳۴۶۴۱۰
لینک کوتاه کپی شد
ایام تحصیل زمان مناسبی برای یادگیری مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانش‌آموزان است

علی مهاجری، پژوهشگر مسایل اجتماعی درباره اهمیت مسئولیت پذیری دانش‌آموزان به پانا گفت: «برخورداری از حس مسئولیت‌پذیری، سرمایه ارزشمندی است که موجب همدلی افراد به ویژه در سنین نوجوانی است اما این سرمایه ارزشمند باید از سوی اولیای منزل و مدرسه تقویت شود.»

این جامعه‌شناس با بیان اینکه تقویت حس مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان عاملی برای پیشرفت و شکوفایی استعدادها، توانایی‌ها وخلاقیت‌ها می‌شود، گفت: «علاوه بر این مسئولیت‌پذیری اجتماعی عاملی مهم در پیشرفت تحصیلی و جامعه پذیری دانش‌آموزان با گروه همسالان و در آینده با سایر گروه‌های جامعه می‌شود. دانش‌آموزان مسئولیت‌پذیر با انجام به موقع تکالیف خود، نشان می‌دهند که به توانایی‌های خود در پذیرش امور فردی باور دارند و این موضوع راهی برای موفقیت‌های بیشتر است.»

این پژوهشگر مسایل اجتماعی با بیان اینکه ایام تحصیل در مقاطع ابتدایی و متوسطه زمان مناسبی برای یادگیری مسئولیت‌پذیری اجتماعی است، تاکید کرد: «مسئولیت پذیری در روند صحیح رشد دانش‌آموزان اثربخش است. بنابراین اولیای منزل و مدرسه باید به مسئولیت‌پذیزی اجتماعی دانش‌آموزان توجه کنند چون این موضوع در آینده آنها بسیار نقش مهمی دارد. والدین و آموزگاران تنها کاری که باید در دوران تحصیل دانش‌آموز انجام دهند، این است که اجازه دهند بستر مناسب برای مسئولیت‌‌پذیری او شکل بگیرد‌.»

مهاجری با بیان اینکه والدین و آموزگاران برای پرورش مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان باید سعی کنند الگویی مسئولیت‌پذیر برای دانش‌آموز باشند، گفت: «مسئولیت‌ پذیری رابطه‌ای دو سویه است و اگر انتظار داریم دانش‌آموز مسئولیت‌پذیر باشد، والدین باید الگوی مسئولیت‌‌پذیری را به او ارائه دهند و در این مسیر نیز حضور داشته باشند و خواسته یکدیگر را بشنوند و به آن پاسخ بدهند. این مساله در رابطه بین دانش‌آموز و آموزگار نیز همینطور است.»

وی با تاکید بر اینکه مسئولیت‌‌پذیری دانش‌‌آموزان وقتی شکل می‌گیرد که به آن‌ها مسئولیتی واگذار شود، گفت: «اگر قرار است دانش‌آموزان که آینده‌سازان کشور هستند مسئولیت‌پذیر باشند، نباید آن‌ها را از اشتباه کردن ترساند. اگر او در مسیر تحصیل و زندگی از اشتباهات خود درس بگیرد، بهتر می‌تواند فردی مسئولیت‌‌پذیر باشد. بنابراین باید همواره به او یادآوری کرد که در هر شرایطی باید اشتباهاتش را هم بپذیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار