یک روانشناس، شاخص‌های موفقیت در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان را در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد؛

تحصیل دانش‌آموزان؛ از هدایت تا موفقیت

تهران (پانا) - یک روانشناس حوزه کودک و نوجوان با تاکید بر اهمیت نقش والدین در به‌کارگیری روش‌های صحیح هدایت تحصیلی دانش‌آموزان گفت هر چند موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان به عملکرد ذهنی و درونی آنها وابسته است اما والدین بیشتر از هر شاخص دیگری امکانات پرورش و شکوفایی او را در اختیار دارند و می‌توانند با نوع تربیت صحیح، هدایت تحصیلی آنها را به سمت موفقیت در دست بگیرند.

کد مطلب: ۱۳۴۴۹۹۳
لینک کوتاه کپی شد
تحصیل دانش‌آموزان؛ از هدایت تا موفقیت

فاطمه قاسم‌زاده در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت هدایت تحصیلی صحیح در دانش‌آموزان اظهار کرد: «بسیاری از والدین در تحصیل فرزند خود با مشکلاتی مواجه هستند و برخی نیز در هدایت تحصیلی فرزندشان ناتوان هستند به این دلایل که روش‌های آموزشی بی‌اطلاع هستند یا وقت کافی برای مطالعه و تحصیل فرزند در خانه ندارند. بسیاری از والدین نیز این وظیفه را به مربیان خصوصی واگذار کرده‌اند و هیچ نقشی در هدایت تحصیلی دانش‌آموزشان ایفا نمی‌کنند.»

این روانشناس حوزه کودک و نوجوان با تاکید بر اینکه فرزندان در زندگی تحصیلی خود به والدین وابسته هستند، گفت: «نقش فعال والدین در دوران تحصیل دانش‌آموز، یادگیری را برای او دل‌پذیرتر می‌کند و موجب افزایش اعتماد به نفس بیشتر در او می‌شود. در مقابل اگر والدین در برابر تحصیل فرزند بی‌تفاوت باشند تبعات منفی در آینده تحصیلی او خواهد داشت. در صورتی که والدین باید بدانند اگر چه شرکت در تحصیل و کمک به فرزندشان نیاز به وقت و انرژی دارد اما زندگی خانوادگی آنها پُربارتر خواهد شد.»

وی تاکید کرد: «هر چند موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان به عملکرد ذهنی و درونی آنها وابسته است اما والدین بیشتر از هر شاخص دیگری امکانات پرورش و شکوفایی او را در اختیار دارند و می‌توانند با نوع تربیت صحیح، هدایت تحصیلی آنها را به سمت موفقیت در دست بگیرند.»

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: «والدین باید با فرزندشان مکالمه و گفت‌وگوی آموزشی برقرار کنند البته قبل از این که پدر و مادر باشند، باید دوست صمیمی برای او باشند زیرا اگر فرزند با آنها نتواند حرف بزند، حتما مشکل خود را به دیگران بازگو می‌کند. بنابراین بهتر است والدین حتما از برنامه‌های روزانه در مدرسه فرزندشان باخبر باشند. در عین حال باید محیط خانه نیز برای یادگیری، مناسب باشد و زمان مناسب برای تمرین و مطالعه در نظر گرفته شود.»

وی تاکید کرد: «والدین حتما باید تمرین‌ها و تکالیف فرزندشان را مرور کنند و به او کمک کنند تا روز بعد با آمادگی کامل به مدرسه برود. باید به او یاد بدهند که تکالیف سنگین را به بخش‌های کوچکتری تقسیم کند و از انجام دادن تکالیف او جدا خودداری کنند. ضمن اینکه والدین باید درخصوص شیوه‌های مختلف مطالعه و یادگیری مطالبی بیاموزید و در این مسیر حتما از معلمان نیز راهنمایی بخواهند.»

این روانشناس حوزه کودک و نوجوان با اشاره به نقش والدین در ایام امتحانات گفت: «در فصل امتحانات، افراد خانواده از طرح نکات متفرقه مورد علاقه دانش‌آموز خودداری کنند یعنی شب‌های قبل از امتحان باید از دیدن فیلم‌های سینمایی مورد علاقه فرزندشان چشم‌پوشی کنند تا او بتواند تمرکز بهتری در مطالب درسی داشته باشد. والدین بدانند که هرگز از جملات «درس بخوان»، «چرا درس نمی‌خوانی؟»، «به فکر امتحان فردا نیستی»، «فردا تجدید می‌شوی» استفاده نکنند زیرا این توصیه‌ها در شب امتحان کارساز نخواهد بود و جز به استرس و از بین رفتن اعتماد به‌نفس او منجر نخواهد شد.»

وی خاطرنشان کرد: «بدون تردید تشویق از مهمترین عوامل موثر در یادگیری دانش‌آموز است و والدین باید بدانند که تشویق و تنبیه دو اهرم بسیار مهم برای کنترل و تقویت رفتار فرزندشان است اما آنچه اهمیت دارد بهره‌گیری از نقش موثر تشویق و تنبیه در فرآیند یادگیری و کنترل است و استفاده نادرست از این دو اهرم نه تنها نمی‌تواند موثر باشد بلکه ممکن است اثرات نامطلوبی هم داشته باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار