معاون وزیر آموزش و پرورش:

تقویت نوآوری در دانش‌آموزان از اولویت‌های نظام تعلیم و تربیت است

تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در سومین جشنواره علمی پژوهشی پژوهشسراهای دانش‌آموزی شهرتهران، تقویت نوآوری در دانش‌آموزان را از اولویت‌های نظام تعلیم و تربیت بیان کرد.

کد مطلب: ۱۳۴۱۳۱۱
لینک کوتاه کپی شد
تقویت نوآوری در دانش‌آموزان از اولویت‌های نظام تعلیم و تربیت است

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران، صبح امروز اختتامیه استانی سومین جشنواره علمی پژوهشی پژوهشسراهای دانش‌آموزی شهر تهران (آیین تقدیر و تکریم از دانش‌آموزان برگزیده پژوهشسراهای دانش‌آموزی) با هدف حمایت از دانش‌آموزان پژوهنده و ترویج فرهنگ پژوهندگی در میان دانش‌آموزان با حضور محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران و مدیران مناطق و روسای پژوهشسراها و دانش‌آموزان مناطق نوزده گانه شهر تهران در اداره آموزش و پرورش منطقه ۵ برگزار شد.

در این مراسم مهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ضمن تبریک ایام ماه مبارک رجب و میلاد امام محمد باقر(ع) که شکافنده علم بودند، مصادف شدن این همایش علمی پژوهشی را ارزشمند برشمرد و خطاب به دانش‌آموزان برتر و نخبه شهر تهران گفت: تقویت نوآوری در دانش‌آموزان از اولویت‌های نظام تعلیم و تربیت است و در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز بر موضوع پژوهش‌محوری تاکید فراوان شده است.

کاظمی با بیان اینکه پژوهش‌های بنیادی عموما در ٢٠ تا ۴٠ سالگی اتفاق می‌افتاد، خاطرنشان کرد: زمینه‌سازی برای تحقق پژوهش‌های بنیادی در آموزش و پرورش در زمان دانش‌آموزان محقق می‌شود لذا باید در نظام تعلیم و تربیت با استفاده از ابزارهای مختلف، تفکر الگوریتمی و روحیه پژوهشگری را در دانش‌آموزان تقویت کنیم تا بدین ترتیب، مطالبه مقام معظم رهبری در خصوص تربیت پژوهشگر و دانشمند را نیز محقق کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: اگر اکنون در عرصه‌های مختلف علمی و پژوهشی و... دستاوردهای مهمی داریم در واقع این مهم، نتیجه تلاش جوانان امروز و نوجوانان دیروز است و شما دانش‌آموزان امروز نیز دانشمندان آینده هستید که می‌بایست موقعیت‌های یادگیری متنوعی را برای دانش‌آموزان فراهم کنیم تا دانش‌آموزان با حرکت در مسیر آن یافته‌های خود را به علم تبدیل کنند.

کاظمی، دستیابی به روحیه پژوهشگری را مهم برشمرد و گفت: در این میان پژوهشسراهای دانش‌آموزی نقش مهمی دارند لذا باید به سمت توسعه مراکز پژوهشی و کارآفرینی پیش برویم تا زمینه‌های پژوهشی آینده کشور فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه خبرهای خوبی از جای‌جای کشور به گوش می‌رسد که دانش‌آموزان در دوره‌های مختلف دست به ابتکارات ویژه‌ای زده‌اند و اقدامات متنوعی را در عرصه علم و پژوهش رقم زدند و خلاقیت‌ها و نوآوری‌های فراوانی را ایجاد کردند که باعث خوشحالی مسئولین کشور است، افزود: در سومین دوره این جشنواره در سطح کشور حدود یک میلیون ٧٠٠ هزار دانش‌آموز در ١١ محور شرکت کردند و در یک رقابت سازنده به رقابت پرداختند. به همین منظور، گام بعدی ما توجه به کارآفرینی و توسعه مهارت‌های کارآفرینی است که می‌تواند موجب اشتغال‌آفرینی در جامعه شود.

کاظمی تصریح کرد: امروز عملکرد پژوهشسراهای آموزش و پرورش بسیار خوب بوده و توجه نهادها و پژوهشسراهای متعددی را به خود جلب کرده‌اند که نتیجه زحمات پژوهشی، پژوهشسراها و زحمات پژوهشی دانش‌آموزان است و امیدواریم مسئولان در دولت و مجلس نیز برای تقویت نیروی پژوهشی همکاری و حمایت لازم را داشته باشند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ٢١ پژوهشسرا در مناطق محروم سطح کشور ایجاد شده است افزود: باید زمینه‌سازی ایجاد پژوهشسراهای بیشتر را برای کشف استعدادهای علمی و پژوهشی همه دانش‌آموزان داشته باشیم و تفکر خلاق را نیز با ایجاد خانه‌های خلاق افزایش دهیم.

کاظمی در پایان به دانش‌آموزان توصیه کرد: این جلسه به پاس قدردانی از دانش‌آموزان عزیز به عنوان آینده‌سازان ایران اسلامی برگزار شده و شما عزیزان گام در عرصه پژوهش و نوآوری گذاشته‌اید که باید این مهارت را در خود تقویت کنید چرا که «مهارت پژوهشی» مهم‌ترین عنصر امروز است که باید به واسطه آن به مسایل پیرامون واکنش نشان دهیم و وجود خلأها بستر یک پژوهش علمی را فراهم می‌کند لذا تفکر کردن، یکی از پیش‌زمینه‌های پژوهش و تحقیق است که باید در خود تقویت کنید. شما در ابتدای راه هستید و راه‌های متعددی پیش رو دارید که باید با تلاش بیشتر، زمینه‌های پیشرفت را بیشتر به دست آورید و ما نیز موظفیم امکاناتی را برای بروز و ظهور بیشتر این فعالیت‌ها فراهم کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار