معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:
«مخاطبمحوری» و «مشارکتمحوری» رویکرد جدید فعالیتهای پرورشی در مدارس است
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی در نشست هماندیشی مدیران و روسا، معاونان پرورشی و تربیتبدنی مناطق پانزدهگانه آموزشی استان مرکزی و اعضای شورای معاونان اداره کل آموزش و پرورش این استان، مخاطبمحوری و مشارکتمحوری را رویکرد جدید فعالیتهای پرورشی در مدارس عنوان کرد.
اصغر باقرزاده در حاشیه اختتامیه طرح معرفت۷ در جمع مدیران، روسای و معاونین پرورشی و تربیت بدنی مناطق آموزشی استان مرکزی در تشریح چالشهای پیش روی معاونت پرورشی در آموزش و پرورش گفت: تشتت آراء، عدم توجه به مخاطب محور بودن برنامهها و فعالیتهای این حوزه، تفکیک و جداسازی موضوع تربیت از آموزش و کمبود نیروی انسانی از جمله چالشهای مهم ما در حوزه پرورشی و فرهنگی است.
وی افزود: در بحث تربیت دو معنای متفاوت وجود دارد، عدهای آن را از بیرون میدانند و گروهی دیگر معتقدند تربیت امری درونی و حاصل جوشش از درون است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، تشتت آراء در باب مفهوم تربیت را منجر به تشتت فعالیتها، برنامهریزیها، ارزیابی، سنجش و اثر بخشی فعالیتها دانست و اظهار داشت: ما به عنوان متولیان امر تربیت، موظف هستیم شرایط را برای تربیت دانشآموزان و جوشش ظرفیتهای درونی آنها فراهم کنیم اما بیشتر به عوامل بیرونی تکیه کردهایم و همین امر منجر شد که دشمن از موقعیت به وجود آمده استفاده کند و ضمن بسترسازی و ایجاد شرایط، تربیت دانشآموزان را دستخوش تغییر کرده و بصیرت آنها را دستکاری کند.
وی ادامه داد: بسیاری از مواردی که ما نسبت به آنها سهلانگاری و سادهانگاری کردیم منجر به سست شدن اراده نوجوانان و جوانان شد که نتیجه تغییر نگرش و سست شدن اراده به صورت اغتشاشات خیابانی و تغییر ارزشها، امروزه جلوه کرده است.
باقرزاده تصریح کرد: خوراک تربیتی دانشآموزان ما از بستر بازیهای رایانهای، انیمیشنها، فیلمها و کتب خارجی و گروه همسالان فراهم میشود و این در حالی است که ما انتظار داریم با روشهای مستقیمی چون گفتگو بتوانیم در ذهن و فکر دانشآموز امروزی که قدرت تحلیل بسیار بالایی دارد اثر بگذاریم.
وی در توضیح فعالیتهای حوزه پرورشی و فرهنگی نیز گفت: هماکنون ۶۴ فعالیت در این حوزه در دست اجرا است که همگی در سطح کلان تنظیم و به سطح مدرسه ابلاغ شدهاند؛ بنابراین دانشآموزان در این برنامه فرصت اظهار نظر ندارند و تصور میکنند نقشی در شکل گیری آن ندارند.
وی افزود: به منظور رفع این چالش در اقدامی نو، تمامی فعالیتهای حوزه پرورشی و فرهنگی در قالب نرم افزار نورینو عرضه خواهد شد و خلاقیت مربی و دانشآموز، افزایش سطح مشارکت دانشآموزان، مخاطبشناسی، مدیریت فرهنگی و تلفیق با برنامه درسی از جمله اصول اصلی ما در تدوین این برنامهها است.
باقرزاده ارتقای توانمندیهای مربیان و معاونین پرورشی را از جمله برنامههای اصلی این حوزه برشمرد و ادامه داد: در همین راستا کارگاه آموزشی مجازی به مدت ۱۶ ساعت تدوین شده است که در این کارگاه مباحث معرفتی و کاربردی نظیر انسانشناسی، خداشناسی، معرفتشناسی، جهانشناسی و نیز روانشناسی تربیتی و ارتقای مهارتهای فردی دانشآموزان توسط اساتید برتر کشور ارائه خواهد شد که در خلال آن شرکتکنندگان مورد ارزیابی قرار میگیرند.
ارسال دیدگاه