رئیس سازمان دانش‌آموزی استان سمنان:

طرح 313 به‌خوبی می‌تواند الگوهای تمدن‌ساز و هویت‌بخش را به دانش‌آموزان معرفی کند

سمنان (پانا) - رئیس سازمان دانش‌آموزی استان سمنان ‌گفت هدف از اجرای طرح 313 این است که الگوهای قدیم و معاصر در حوزه‌های تربیتی، علمی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و سایر عرصه‌ها به‌ویژه الگوهای تمدن‌ساز توسط دانش‌آموزان مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته و معرفی شوند.

کد مطلب: ۱۳۲۵۴۸۵
لینک کوتاه کپی شد
طرح 313 به‌خوبی می‌تواند الگوهای تمدن‌ساز و هویت‌بخش را به دانش‌آموزان معرفی کند

اسحاق اکبری در جلسه هماهنگی طرح 313 سازمان دانش آموزی، با حضور نمایندگان اداره کل ارشاد اسلامی استان سمنان، اداره کل کتابخانه های عمومی، نماینده دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان و معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان به منظور بهره گیری از ظرفیت های سایر دستگاه های اجرایی و بررسی راه های همکاری در اجرای مطلوب کنگره 313 ، خاطرنشان کرد: کلیه برنامه های سازمان دانش آموزی، با سبک و سیاق دولت ایران قوی و مطابق با نظرات و فرامین مقام معظم رهبری برنامه ریزی و اجرایی می شود.

وی، هدف از اجرای طرح 313 سازمان دانش آموزی را تلاش براق تقویت هویت ملی - اسلامی و الگوگیری دانش‌آموزان از شخصیت‌ها، مفاخر و الگوهای تمدن‌ساز عنوان کرد و افزود: دانش‌آموز، محور اصلی اجرای این طرح بوده و لازمه اجرای طرح نیز این است که منابع مورد نیاز جهت تسهیل در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد که این مهم نیازمند همکاری و همراهی سایر دستگاه‌ها است.

رئیس سازمان دانش آموزی استان سمنان، با اشاره به دریافت لیست اولیه مفاخر از مناطق مختلف استان، تصریح کرد: طرح 313 در 3 مرحله اجرا می‌شود که مرحله اول به‌صورت مدرسه‌ای بوده و این مفاخر با روش‌های مختلف در سطح مدرسه شناسانده می‌شوند. معرفی شخصیت‌ها با روش‌های مختلف از جمله مراسم صبحگاه، تابلو اعلانات مدرسه، هنرهای نمایشی، ملاقات، زیارت مزار، فضای مجازی و... خواهد بود.

اکبری ادامه داد: مرحله دوم طرح به‌صورت شهری بوده که بهمن سال جاری در قالب نمایشگاه شهری اجرا می‌شود و مرحله سوم نیز به‌صورت کنگره ملی در اسفند امسال یا اردیبهشت سال آینده در تهران برگزار خواهد شد. در مرحله سوم که به‌صورت کنگره ملی در مصلای تهران خواهد بود، برای هر شخصیت، غرفه جداگانه ایجاد شده و یک نفر از دانش‌آموزان در آن غرفه، اقدام به معرفی شخصیت مذکور می‌کند.

وی اظهار کرد: طرح 313 طرحی است برای معرفی شخصیت‌های شاخص ارزشی‌. در هر منطقه‌ افراد ارزشمند و چهره‌های ماندگاری داریم که کارهای شاخصی در منطقه انجام داده یا می‌دهند و می‌توانند به عنوان نماد هویتی منطقه به سایرین معرفی شوند و قرار است بر اساس این طرح، هر استان 313 الگوی هویتی را به‌واسطه دانش‌آموزان به جامعه معرفی کند و در نهایت با نظام انتخاب شایسته، منتخبی از شخصیت‌های 32 استان در قالب 313 الگوی هویت‌بخشی کشوری در نمایشگاه تهران معرفی شوند.

رئیس سازمان دانش آموزی استان سمنان خاطرنشان کرد‌: بینش توحیدی، کرامت انسانی، علم و معرفت، عدالت‌گستری، استقامت، آزادی و پایداری، سبک زندگی و خدماتی که در عرصه‌های مختلف توسط این مفاخر ارائه شده، شاخص‌هایی است که با توجه به دستورالعمل باید مورد توجه قرار گیرد.

اکبری با بیان اینکه اجرای طرح 313 منجر به شناخت دقیق‌تر نوجوانان و جوانان ما از محیط پیرامون می شود، افزود: تقویت فرهنگ‌ و هویت ملی باعث می‌شود تا نوجوان و جوان ما، به وطن، نظام اسلامی و اعتقادات دینی و ملی خود پایبند باشد؛ در واقع هرچقدر تلاش کنیم هویت ملی را برای این قشر آینده‌ساز پررنگ‌ کنیم، به آنها کمک خواهیم کرد تا به شناخت درستی از محیط پیرامون خود دست پیدا کنند.

قابل ذکر است؛ پس از بحث و بررسی پیرامون طرح، ضرورت اجرا، شناختِ اهداف اجرای طرح 313 و الزامات اجرایی آن تصمیمات زیر اتخاذ شد:

1- تنظیم شیوه‌نامه استانی طرح کنگره و ارسال آن به دستگاه های اجرایی حاضر در جلسه است و ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق استان.

2- تشکیل جلسات کمیته شهرستانی متناظر با کمیته استانی.

3- طراحی پوستر کنگره و ارسال آن به تمامی مدارس که در معرض دید دانش آموزان قرار گیرد.

4- تبدیل شدن طرح کنگره ملی 313 به یک جریان تربیتی و رویداد مدرسه محور جهت اثرگذاری بیشتر.

5- استفاده از ظرفیت صداوسیمای منطقه ای و استانی جهت تبلیغ و تبیین طرح و همچنین معرفی مشاهیر و مفاخر به صورت روایت دانش آموزی در صداوسیما.

6- استفاده از ظرفیت تریبون های نماز جمعه و مساجد جهت روایتگری توسط دانش آموزان منتخب طرح.

7- تشکیل جلسات هم اندیشی با حضور مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی در مدارس.

8- استفاده از ظرفیت امام جماعت مساجد و مدارس و همچنین هیئت های مذهبی، کانون های قرآنی و کانون مداحان با حمایت سازمان تبلیغات اسلامی استان و شهرستان ها جهت تبیین و تشریح طرح و همچنین روایتگری دانش آموزی.

9- مقرر گردید از ظرفیت اداره کل ارشاد اسلامی در شهرستان ها و مناطق بویژه از گالری و سالن اجتماعات فرهنگسرای کومش جهت برپایی نمایشگاه و برگزاری همایش استانی بهره گیری شود.

10- بهره گیری از ظرفیت کتاب ها، منابع و پژوهش های انجام شده موضوع در اداره کل ارشاد اسلامی به جهت معرفی مشاهیر و مفاخر استانی.

11- همچنین خبرگزاری پانا استان موظف شد تا در تمامی مراحل اجرای طرح کنگره ملی 313، نسبت به ایجاد پیوست رسانه طرح تبلیغات انجام مصاحبه با اعضای کمیته استانی و سایر شخصیت های استانی و شهرستانی همچنین توزیع پوسترها و آثار دانش آموزی تولید شده در خبرگزاری اقدام کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار