اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

از دیدار حسین رونقی با خانواده‌ خود تا صدور احکام بدوی اغتشاشگران

تهران (پانا) - کاهش آمار مبتلایان به کرونا، افزایش تعداد روزهای بدون فوتی کرونا، صدور احکام بدوی تعدادی از متهمان اغتشاشات، دیدار حسین رونقی با خانواده‌اش و تمدید اعتبار برخی کارت‌های هوشمند ملی بخشی از خبرهای اجتماعی بود در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۳۲۴۴۲۴
لینک کوتاه کپی شد
از دیدار حسین رونقی با خانواده‌ خود تا صدور احکام بدوی اغتشاشگران

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۵۵۹ هزار و ۱۲۹ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۴۴ هزار و ۶۱۵ نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند و تاکنون ۷ میلیون و ۳۳۴ هزار و ۳۶۴ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. در عین حال ۸۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. این در حالی است که طی هفته‌ای که گذشت دو روز بدون فوتی کرونا در کشور ثبت شد.

آمار واکسیناسیون کرونا

تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۳۳ هزار و ۱۱۷ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۵۴۰ هزار و ۸۷۳ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۳۶۲ هزار و ۱۰۸ نفر نیز دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند. به این ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۳۶ هزار و ۹۸ دُز رسید.

پاک شدن رنگ قرمز از نقشه کرونایی کشور

همچنین آخرین نقشه وضعیت کرونایی شهرهای کشور از سوی وزارت بهداشت منتشر شد و طبق آن هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز قرار نگرفت، هفت شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۸۰ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۶۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار گرفتند.

صدور احکام بدوی تعدادی از متهمان اغتشاشات در تهران

پس از برگزاری دادگاه تعدادی از متهمان اغتشاشات در استان تهران، احکام بدوی این پرونده‌ها از سوی دادگاه انقلاب صادر شد. براساس احکام صادره، فردی که یک مرکز دولتی را به آتش کشیده بود، به اتهام اخلال در نظم و آسایش عمومی ، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت ملی ، محاربه و افساد فی الارض - محاربه از طریق به آتش کشیدن (تحریق و تخریب عمدی) به مجازات اعدام محکوم شد. همچنین احکام ۵ متهم اغتشاشات اخیر نیز توسط شعبه پانزدهم و بیست و هشتم دادگاه انقلاب صادر شده است. این متهمان براساس اتهاماتی از قبیل اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم برضد امنیت ملی و اخلال در نظم و آسایش عمومی، به مجازات‌های حبس از ۵ تا ۱۰ سال محکوم شده‌اند. همچنین در هفته‌ای که گذشت، در ادامه رسیدگی به پرونده اغتشاشگران و برهم‌زنندگان امنیت در دادگاه انقلاب تهران و در پی تشکیل جلسات دادگاه متهمان در حضور وکلای آ‌ن‌ها، حکم بدوی سه نفر دیگر از اغتشاشگران صادر شد و این سه نفر به اعدام محکوم شدند. قابل ذکر است، احکام صادر شده اولیه و بدوی بوده و قابل تجدیدنظرخواهی می‌باشد.

حکم اعدام برای عامل اصلی تعرض به نوجوان زرین دشتی

اواخر شهریور ماه امسال بود که یک نوجوان ۱۶ ساله اهل زرین دشت استان فارس مورد تعرض سه نفر از جمله کارفرمای خود قرار گرفت که پس از این واقعه بزه دیده اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد. این پرونده به صورت ویژه و خارج از نوبت در دستور رسیدگی دادگستری فارس قرار گرفت و پس از کمتر از دو ماه احکام قاطع در خصوص این متهمین توسط محاکم کیفری یک استان صادر شد. در هفته‌ای که گذشت حجت الاسلام و المسلمین سید کاظم موسوی، رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: عاملین تعرض به نوجوان زرین دشتی در شهریور ماه امسال پس از شناسایی و دستگیری در شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان فارس مستقر در شهرستان داراب محاکمه و پس از رسیدگی دقیق به این پرونده مهم، عاملین تعرض به اشد مجازات محکوم شدند. یک نفر از سه متهم این پرونده که عامل اصلی تعرض به این نوجوان ۱۶ ساله بود در دادگاه از باب آدم ربایی به ۱۰ سال حبس و به لحاظ تعرض به اعدام محکوم شد و دو متهم دیگر نیز هر کدام به ۱۰ سال حبس تعزیری، صد ضربه شلاق و همچنین دو سال تبعید محکوم شدند. وی تصریح کرد: رای صادره قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.

دستگیری فردی که قصد آتش‌زدن واگن مترو را داشت

پلیس تهران در هفته‌ای که گذشت از دستگیری فردی که با آتش‌زدن صندلی یکی از واگن‌های متروی صادقیه قصد به آتش کشیدن واگن مترو را داشت خبر داد. مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: « با توجه به التهابات چند ماهه اخیر در کشور و سوءاستفاده دشمنان از فضای اغتشاشات داخلی و جوسازی رسانه‌های بیگانه، فردی با به آتش کشیدن صندلی یکی از واگن‌های متروی صادقیه قصد برهم زدن نظم و امنیت حاکم بر این شهر زیرزمینی را داشت، که با تلاش عوامل پلیس مترو دستگیر شد.»

دیدار حسین رونقی با خانواده‌اش

حسین رونقی که با تشخیص پزشک زندان و با هدف کنترل کامل و دقیق وضعیت جسمانی‌اش از دیروز به بیمارستان منتقل شده است، در هفته‌ای که سپری شد با خانواده خود ملاقات کرد. بر اساس اعلام رسانه قوه قضاییه، رونقی طی هفته‌های گذشته نیز هیچ محدودیتی برای ملاقات با خانواده نداشته اما شخصا به این موضوع تمایلی نشان نداده و در حالی که پدرش برای ملاقات با او به زندان اوین مراجعه کرده بود، از این ملاقات سرباز می زند. حسین رونقی در هفته‌ای که گذشت از بیمارستان ترخیص شد.

تمدید اعتبار برخی کارت‌های هوشمند ملی

در بخشنامه‌ای از سوی سازمان ثبت احوال کشور که در هفته‌ای که گذشت منتشر شد، اعتبار آن دسته از کارت‌های هوشمند ملی که اعتبار آن‌ها تا اخر سال 1403 و قبل از آن است تا پایان سال 1405 تمدید شد. هاشم کارگر، معاون وزیر و رئیس سازمان ثبت احوال کشور درخصوص اعتبار کارت هوشمند ملی، اظهار کرد: با توجه به اینکه صدور کارت‌های هوشمند ملی به صورت فراگیر از سال 1393 آغاز و تاریخ اعتبار آن 7 سال در نظر گرفته شده بود. اکنون تاریخ انقضا و پایان اعتبار برخی از آنها فرا رسیده است. بنا به بررسی‌های صورت گرفته و در نظر گرفتن جمیع جهات تصمیم به تمدید اعتبار کارت‌های مذکور گرفته شد. بنابراین اعتبار کارت‌های هوشمند ملی که تاریخ اعتبار آنها تا پایان 1403 و قبل از آن بوده است تا پایان سال 1405 تمدید می‌شود.

کاهش 90 درصدی بارش‌ها

بارش‌ها در کشور از اوایل آبان‌‌ در دامنه زاگرس تا نیمه مرکزی ایران آغاز شده‌ است، بارش‌هایی که به گفته رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی، تا حدودی مؤثر خواهند بود اما باز هم به بارش میانگین در آبان‌‌ نمی‌رسند. احد وظیفه اظهار کرد: حتی با این بارش‌ها هم کشور از خشکسالی بیرون نخواهد آمد زیرا بیشتر ذخایر آبی مصرف شده‌اند. خشکسالی فقط به میزان بارش یک سال آبی مربوط نیست و این روندی است که باید در طول سال‌های متمادی آن را بررسی کرد. رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با بیان اینکه بارش‌ها در مهرماه نسبت به بلندمدت 90 درصد کاهش یافته است، گفت: درآبان‌‌ که بارش‌ها آغاز شده است، بارش‌ها نرمال و در برخی مناطق کمتر از نرمال هستند اما این بارش‌ها جبران‌کننده کم‌بارشی ایام گذشته نیستند.

بسته شدن روند زباله‌گردی تا 3 ماه آینده

معضل زباله‌گردی یکی از معضلات اجتماعی در شهر تهران است که در سال‌های اخیر فرایند زباله‌گردی کودکان به یکی از آسیب‌های اجتماعی تبدیل شده است. حالا مدیریت شهری فرایند مدیریت پسماند را مورد بازنگری قرار داده و علیرضا زاکانی، شهردار تهران در هفته‌ای که گذشت اعلام کرد:‌با توجه به تغییر نحوه جمع‌آوری پسماند تا دو یا سه ماه آینده زباله گردی نیز به پایان خواهد رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار