اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

سایه آلودگی هوا بر سر 7 کلان‌شهر کشور

تهران (پانا) - آلودگی هوا در چند روز گذشته دست از سر پایتخت و 6 کلان‌شهر دیگر برنداشت و موجب شد فعالیت مدارس در استان‌های آلوده نیز غیرحضوری شود. در حالی که سازمان هواشناسی از سکون هوا و افزایش غلظت آلاینده‌ها طی روزهای آتی خبر داده است.

کد مطلب: ۱۳۲۶۳۷۳
لینک کوتاه کپی شد
سایه آلودگی هوا بر سر 7 کلان‌شهر کشور

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۵۵۹ هزار و ۴۴۶ نفر به این بیماری مبتلا شدند و ۱۴۴ هزار و ۶۳۲ نفر نیز جان خود را بر اثر این بیماری از دست دادند. تاکنون ۷ میلیون ۳۳۴ هزار و ۹۲۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

آمار واکسیناسیون کرونا

بر این اساس، تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۲۶۶ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۵۴۵ هزار و ۸۵۰ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۳۷۰ هزار و ۸۹۴ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۵۴ هزار و ۱۰ دُز رسید.

آخرین نقشه کرونایی در کشور

بنابر اعلام وزارت بهداشت تعداد شهرهای با وضعیت قرمز صفر بوده و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی نیز از ۷ به ۴ شهر کاهش یافت. براساس آخرین به روز رسانی‌ها از نقشه شیوع کرونا در استان‌های کشور، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز همانند هفته گذشته صفر بوده و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی نیز از ۷ به ۴ شهر کاهش یافت. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۱۸۰ به ۱۳۸ و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۲۶۱ به ۳۰۶ شهر رسید.

سیطره آلودگی هوا در کلان‌شهرهای کشور

در هفته‌ای که سپری شد، آسمان کلان‌شهرهای کشور نیز درگیر وارونگی دما بودند و شاخص آلودگی هوا در برخی استان‌ها فراتر از حد مجاز بود. به‌طوری که در کلان‌شهر تهران میزان آلودگی هوا فقط در یک روز در 16 ایستگاه کیفیت هوا به وضعیت قرمز رسید و تداوم این وضعیت موجب شد مدارس فعالیت خود را به‌صورت غیرحضوری ادامه دهند.

بررسی مرگ طنزپرداز لرستانی

در هفته‌ای که گذشت، فوت یک طنزپرداز خبرساز شد. داریوش شاهونوند، دادستان مرکز استان لرستان در رابطه با جزئیات فوت حسین زرین جویی از طنز پردازان استان لرستان گفت: طبق اعلام خانواده متوفی، این فرد روز گذشته برای خواب به طبقه دوم منزل رفته که بعد از گذشته چند ساعت متوجه فوت وی می‌شوند. این فرد در آخرین استوری در صفحه شخصی خود متنی با مضمون «آخرین لبخند من» منتشر کرده است که شواهد احتمال خودکشی وی را تقویت می‌کند. وی افزود: جسد این فرد برای بررسی احتمال خودکشی به پزشکی قانونی منتقل می‌شود.

توقیف روزنامه جهان صنعت

در پی انتشار یادداشتی در شماره ۲۸ آبان ماه روزنامه جهان صنعت که در آن اتهاماتی به نیروهای انتظامی و حافظان امنیت کشور وارد شده بود، هیات نظارت با اکثریت آرا و مستند به تبصره ماده ۱۲ قانون مطبوعات رای به توقیف این روزنامه صادر کرد و مقرر کرد پرونده تخلف جهت رسیدگی به مرجع قضایی ارجاع شود. درپی توقیف روزنامه جهان صنعت از سوی هیات نظارت بر مطبوعات و ارجاع پرونده به مرجع قضایی، صبح امروز مدیر مسئول این روزنامه جهت ارائه توضیحات به دادسرای تهران احضار و تفهیم اتهام شد. نویسنده مطلب فوق الذکر نیز به دادسرا احضار شد که امروز در محل دادسرا حاضر شد.

پلمب یک رستوران به‌دلیل حمایت از حریف تیم ملی فوتبال

در هفته‌ای که گذشت، یکی از رستوران‌های زنجیره‌ای واقع در خیابان شریعتی تهران که در صفحه مجازی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام اقدام به درج مطالب ضد ملی کرده بود، با دستور قضایی پلمب شد. طبق اعلام قوه قضاییه یکی از رستوران‌های زنجیره‌ای واقع در خیابان شریعتی تهران که در صفحه مجازی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام با درج مطالب ضد ملی، از تیم فوتبال انگلیس حمایت و آرزوی ناکامی برای تیم ملی فوتبال کشورمان در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، کرده بود، پس از بررسی جوانب ماجرا و صحت سنجی اقدامات انجام شده منتسب به آن در فضای مجازی، با دستور قضایی پلمب شد.

تعلیق ۱۰ دانشجوی دانشگاه شریف

احکام صادر شده برای دانشجویان متخلف دانشگاه صنعتی شریف در اعتراضات اخیر منتشر شد. شورای انضباطی دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرد با توجه به وقایع هفته‌های اخیر در این دانشگاه و لزوم ایفای وظایف قانونی شورای انضباطی دانشجویی، در چند هفته اخیر، این شورا در حمایت از حقوق عموم دانشجویان و کمک به حفظ انضباط دانشگاه، جلسات متعددی برگزار کرده است. آمار کلی از احکامی که ابلاغ شد، به این شرح است: ۲ مورد تعلیق از تحصیل به مدت دو نیم‌سال؛ ۴ مورد تعلیق به مدت یک نیم‌سال با احتساب سنوات؛ ۴ مورد تعلیق از تحصیل به مدت یک نیم‌سال بدون احتساب سنوات؛ و بقیه موارد توبیخ کتبی با درج در پرونده؛ و ۱ مورد تذکر شفاهی.

بازداشت ۴۰ نفر از اتباع خارجی دخیل در اغتشاشات اخیر

در هفته‌ای که سپری شد یکی دیگر از جلسات سخنگوی قوه قضاییه برگزار شد. تشکیل قرارگاه پیگیری و اجرای سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبری، تمهیدات قوه قضاییه برای کنترل دارو، آخرین وضعیت پرونده‌های ارز فردایی، توضیح درباره جرم الهام افکاری، نتایج سفر نماینده رهبر انقلاب به سیستان و بلوچستان، احضار برخی مسئولان اجرایی در راستای عدم اجرای قانون هوای پاک، بازداشت ۴۰ نفر از اتباع خارجی دخیل در اغتشاشات اخیر، صدور ۱۱۱۸ کیفرخواست در ناآرامی‌های اخیر و آخرین وضعیت پرونده حریق در زندان اوین بخشی از مهم‌ترین محورهایی بود که مسعود ستایشی آنها را تشریح کرد.

کتایون ریاحی با حکم بازپرس جلب شد

در هفته‌ای که گذشت، قوه قضاییه از جلب کتایون ریاحی خبر داد. بنابر این گزارش اتهامات ریاحی دایر بر اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام است.

هنگامه قاضیانی تفهیم اتهام و بازداشت شد

همچنین در همین هفته، هنگامه قاضیانی بازیگر سینما با دستور مقام قضایی بازداشت شد. اتهامات قاضیانی دایر بر اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام است. با حضور قاضیانی در دادسرا، بازپرس نسبت به تفهیم اتهام وی اقدام کرده است.

حکم اعدام برای اغتشاشگر خیابان ستارخان

در راستای دستورات رئیس دستگاه قضائی مبنی بر لزوم تسریعِ همراه با دقت و عدالت در رسیدگی به پرونده‌ متهمان اغتشاشات اخیر و در ادامه رسیدگی به اتهامات این افراد در دادگاه انقلاب تهران، حکم اولیه پرونده یکی دیگر از اغتشاشگران صادر شد. فردی که در جریان اغتشاشات اخیر در خیابان ستارخان تهران با در دست داشتن سلاح سرد، اقدام به بستن خیابان، متوقف کردن خودروها و ایجاد ناامنی برای مردم، سپس درگیری با مامورین بسیج، جرح یکی از مامورین و ایجاد رعب و وحشت در رهگذران و شهروندان کرده بود، به اعدام محکوم شد. حکم صادر شده برای تمامی این متهمین، بدوی و قابل تجدید نظر خواهی در دیوان عالی کشور است.

«فخاری» استاندار تهران شد

پس از انتصاب محسن منصوری استاندار سابق تهران به عنوان معاون اجرایی رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهور، احمد وحیدی وزیر کشور، علیرضا فخاری را به عنوان استاندار جدید به هیأت دولت معرفی کرد تا استانداری تهران بدون سکاندار نماند. این پیشنهاد وزیر کشور در جلسه هیأت وزیران بررسی و با آن موافقت شد. جمله سوابق مدیریتی و اجرایی علیرضا فخاری می‌توان به مسئولیت‌هایی چون معاون استاندار تهران، فرماندار شهرستان دماوند، رئیس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران و نماینده وزارت کشور در کمیسیون ماده (۹۹) قانون شهرداری‌ها و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن اشاره کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار