اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

تکرار روزهای صفر فوتی کرونایی؛ پایان پاندمی نزدیک است؟

تهران (پانا) - بروز، شیوع و مرگ ناشی از بیماری کرونا در کشور روندی نزولی دارد و در هفته‌ای که گذشت تعداد روزهای متوالی بدون فوتی کرونایی افزایش یافت در عین حال سازمان جهانی بهداشت نیز اعلام کرده است جهان به پایان مرحله اضطراری همه‌گیری کووید۱۹ بسیار نزدیک‌تر است.

کد مطلب: ۱۳۲۹۷۴۱
لینک کوتاه کپی شد
تکرار روزهای صفر فوتی کرونایی؛ پایان پاندمی نزدیک است؟

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

بر اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت از ابتدای شیوع کرونا در کشور تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۵۵۹ هزار و ۹۹۹ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۴۴ هزار و ۶۴۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تاکنون ۷ میلیون ۳۳۵ هزار و ۳۸۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

آمار واکسیناسیون کرونا

بنابراین گزارش، تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۴۳ هزار و ۵۳۰ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۵۵۳ هزار و ۵۲۳ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۳۸۳ نفر، دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. ‌مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۸۱ هزار و ۴۳۶ دوز رسید.

افزایش شهرهای آبی کرونایی

در هفته‌ای که گذشت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد براساس آخرین به‌ روز رسانی‌، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز همانند هفته‌های گذشته صفر بوده و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۳۳۱ به ۳۵۱ شهر افزایش یافته است. بر این اساس، هیچ شهری در وضعیت قرمز قرار نگرفت و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی در عدد سه ثابت مانده و تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۱۱۴ به ۹۴ شهر کاهش یافت.

آزادی ۱۲۰۰ نفر از بازداشت‌شدگان اخیر

در هفته‌ای که گذشت چهاردهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با اصحاب رسانه برگزار شد. آزادی ۱۲۰۰ نفر از بازداشت‌شدگان اخیر در پی دستور رئیس قوه قضاییه، تشکیل کمیته ویژه برای اتباع بازداشت شده، اعلام نتایج دادگاه جمعی از اغتشاشگران کرج که اقدام به شهادت شهید روح الله عجمیان کرده بودند، آخرین وضعیت پرونده شهید فخری‌زاده، آخرین وضعیت پرونده حبیب‌الله چعب، آخرین وضعیت پرونده سرکرده گروهک تروریستی تندر(جمشید شارمهد) و واکنش به بولتن‌های منتشر شده در خبرگزاری فارس مهم‌ترین محورهای مطرح شده از سوی مسعود ستایشی بود.

ماجرای دو توله یوز توران

پس از پیدا شدن دو توله یوز ماده در توران، حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست آخرین وضعیت دو قلاده توله یوز تازه متولد شده در مجموعه حفاظت شده توران را تشریح کرد و گفت: بر اساس خبر واصله از اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان، دو قلاده توله یوزپلنگ (کمتر از یک ماهه) توسط یک نفر چوپان از طبیعت جدا شده و سپس با اطلاع محیط زیست در روز جمعه به محل زنده گیری برگردانده می‌شود. بلافاصله تیم کارشناسی و فنی از سازمان مرکزی و اداره کل سمنان به محل اعزام شدند و تلاش برای اطلاع از وضعیت مادر و حتی الامکان بازگرداندن توله‌ها به زیستگاه انجام پذیرفت لیکن با توجه به سرد بودن هوا، سن پایین توله‌ها و سایر شرایط موجود، به منظور حفظ جان آنها، حدود نیمه شب گذشته به پاسگاه محیط بانی منتقل شدند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه خاطرنشان کرد: نکته قابل تأمل اینکه در طبیعت توران، زایمان یوزپلنگ غالباً در اوایل بهار انجام می‌شود زیرا دمای هوا و سایر شرایط طبیعی برای رشد و نمو توله‌ها مناسب است اما زایمان یوز در نیمه دوم پاییز در طبیعت توران پدیده‌ای نادر بوده و احتمال بقای توله‌ها را در طبیعت بسیار دشوار می‌کند. بررسی کامل شرایط منطقه برای مشخص شدن ابعاد موضوع و بررسی و تحقیق از علت و انگیزه چوپان از انجام این عمل ادامه دارد. در مورد توله‌ها هم حسب نظر کمیته کارشناسی تصمیم گیری و اقدام خواهد شد.

ضابط جمع‌آوری معتادان متجاهر کیست؟

مدتی پیش احمد وحیدی، وزیر کشور درباره جمع‌آوری معتادان متجاهر و اختلاف شهرداری و فراجا در این زمینه گفته بود که قانون تصریح نکرده است که چه دستگاهی مسئول جمع‌آوری معتادان است بنابراین دستگاه‌ها به اقتضا این مساله ورود می‌کنند اما محمدامین توکلی‌زاده، معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران می‌گوید: فراجا برای جمع‌آوری معتادان متجاهر ضابط اول است ولی مجوزی هم به واحد یگان حفاظت شهرداری تهران داده شده تا به عنوان ضابط فعالیت کنند. وی درخصوص اینکه اعلام شده جمع‌آوری معتادان متجاهر متولی مشخصی ندارد و براساس اقتضای منطقه‌ای، دستگاه‌ها عهده‌دار این مسئولیت می‌شوند، گفت: «کلیت قانون در این حوزه روشن است و ضابط قضایی وظیفه جمع‌آوری را بر عهده دارد و هر ضابطی که مجوز دارد می‌تواند اقدام به جمع‌آوری کند. اکنون فراجا برای جمع‌آوری ضابط اول است ولی مجوزی هم به واحد یگان حفاظت شهرداری تهران داده شده تا ضابط شوند که می‌تواند مجوزی برای جمع‌آوری باشد؛ اما ما به دنبال این هستیم که با تفاهم خود فراجا و با هماهنگی و تعامل دو طرف این اتفاق بیفتد.»

ماجرای بیماری دسته جمعی دانشجویان در ۳ دانشگاه

اخیرا جمعی از دانشجویان ۳ دانشگاه صنعتی اصفهان، صنعتی اراک و خوارزمی پس از استفاده از غذای سلف دانشجویی دچار بیماری گوارشی شده‌اند. در هفته‌ای که گذشت سازمان امور دانشجویان در خصوص بیماری گوارشی دانشجویان در روزهای اخیر اعلام کرد: به دنبال بروز بیماری گوارشی تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، صنعتی اراک و خوارزمی «پردیس کرج» نظر به اهمیت سلامت دانشجویان، سازمان امور دانشجویان به عنوان حامی حقوق مادی و معنوی دانشجویان، از ابتدای بروز این بیماری، اقدامات نظارتی و پیگیری مسائل بوجود آمده را در این دانشگاه‌ها دنبال نموده و تا حصول نتیجه نیز ادامه خواهد داد. با توجه به شیوع بیماری‌های تنفسی و گوارشی در فصل پاییز، با پیگیری‌های انجام شده اقدامات نخستین، اعم از آزمایش‌های مختلف از آب آشامیدنی و غذای دانشجویان و همچنین نمونه برداری‌های انسانی صورت گرفته است که نتایج آن در دست بررسی است، و تحقیقات اولیه پاتولوژیست‌ها در دانشگاه صنعتی اصفهان، حاکی از منشا ویروسی این بیماری گوارشی است و در دانشگاه خوارزمی و صنعتی اراک منتظر دریافت نتیجه آزمایشات انجام شده هستیم.

این سازمان تاکید کرد که با تشکیل کمیته‌ای متشکل از کارشناسان و متخصصان مرتبط ضمن بررسی همه جانبه و بازدید میدانی از دانشگاه‌های مذکور، برنامه ریزی و اقدامات لازم را آغاز کرده است. لذا شرایط دانشگاه‌ها در حالت پایدار بوده و همکاران ما با هماهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی مربوطه بر کلیه فرایندهای تهیه، طبخ و توزیع غذا نظارت دارند.

سیر نزولی آنفلوآنزا در کشور

بیماری آنفلوآنزا که از اواخر مهر ماه سال جاری شروع و در اواسط آبان ماه به اوج موج اولیه خود رسید، به گفته شهنام عرشی، سرپرست اداره بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت هم اکنون در سیر نزولی پیک بروز اولیه قرار دارد. عرشی گفت: با توجه به گذر از پیک بزرگ موج اولیه و روند کاهشی فعلی آن، از هم اکنون باید آمادگی جهت بروز موج دوم در بهمن ماه سال جاری داشته باشیم. در این راستا آموزش های بهداشت فردی و اجتماعی با تاکید بر استفاده از ماسک خصوصاً در اماکن بسته و بدون تهویه، شستشوی مرتب دست ها، تهویه مناسب اماکن بالاخص اماکن تجمعی و انجام واکسیناسیون آنفلوانزا در گروه های هدف و اولویت‌دار بسیار ضروری است.

اعدام ۴ نفر از مرتبطین با سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی

خرداد ماه سال جاری بود که روابط عمومی کل سپاه، از دستگیری شبکه‌ا‌ی از اراذل و اوباش مرتبط با سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی خبر داد. این شبکه با هدایت سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، اقدام به سرقت و تخریب اموال شخصی و عمومی، آدم‌ربایی و اخذ اعترافات ساختگی از طریق شبکه اراذل و اوباش می‌کرد که در نهایت اعضای آن با همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت اطلاعات دستگیر شدند. اعضای این باند، با هدایت افسران اطلاعاتی رژیم صهیونیستی با تهیه سلاح جنگی اقدام به آدم ربایی کرده و دستمزد خود را بصورت ارز دیجیتال دریافت می‌کردند. پس از دستگیری متهمان و طی روال قانونی پرونده و صدور احکام اولیه متهمان، پرونده جهت فرجام‌خواهی به دیوان عالی کشور ارجاع شد. پرونده در شعبه نهم دیوان عالی کشور بررسی و در نهایت رای نهایی برای ۷ نفر از متهمان صادر شد. براساس رای نهایی صادره از سوی دیوان عالی کشور، متهمان ردیف اول تا چهارم پرونده، به نام‌های حسین اردوخانزاده، شاهین ایمانی محمودآباد، میلاد اشرفی آتباتان و منوچهر شهبندی بجندی به جرم همکاری اطلاعاتی با رژیم صهیونیستی و آدم ربایی به اعدام محکوم شدند. برهمین اساس در هفته‌ای که گذشت احکام ۴ نفر از اعضای اصلی باند اراذل و اوباش مرتبط با سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی اجرا شد.

ماجرای پیامک هشدار زلزله چه بود؟

در هفته‌ای که سپری شد پیامی به سیستم عامل تلفن‌های همراه اندروید برای برخی شهروندان ارسال شد. این پیام با عنوان اخطار زلزله بر روی گوشی تلفن همراه برخی از شهروندان ظاهر شده بود، دارای چنین محتوایی بود: «هشدار زلزله؛ آرام باشید و به پناهگاهی در اطراف بروید» در پی صدور این پیام، سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد: در پی هک شدن شبکه تلفن همراه اول پیامی مبنی بر هشدار زلزله به شهروندان مخابره شده است/ این پیام جعلی است به آن توجه نکنید. سید مجید میراحمدی، معاون وزیر کشور نیز در ارتباط زنده با شبکه خبر گفت: تیم تحقیقاتی شبکه همراه اول در حال یک اقدام فنی بوده‌اند که برای شرایط بحرانی مانند سیل و زلزله بتوانند پیام هشداری را برای موارد و جاهایی که لازم است، ارسال کنند. این تیم در گروه فنی خودشان در حال آماده کردن این موارد بودند که می‌خواستند به صورت آزمایشی در گروه خودشان این پیام را ارسال کنند که بر اثر یک غفلت فنی برای یک تعدادی از شهروندان‌مان نیز این پیام ارسال می‌شود. بنابراین نه مساله هک مطرح است و نه مساله خاص امنیتی بوده است، بلکه یک اشتباه فنی بوده که در اطلاعیه‌ای که صادر می‌کنند، آن را توضیح می‌دهند. قطعا اشتباه بدی بوده و این موضوع هم از طریق دستگاه‌های ذی‌ربط در حال پیگیری است.

افزایش چند برابری هزینه ثبت‌نام جاماندگان کنکور دکتری

هزینه ثبت‌نام کنکور مقطع دکتری سال 1402 با افزایش سه برابری همراه شده است به‌طوری که هزینه ثبت‌نام جاماندگان کنکور دکتری از ۳۷۸ هزار تومان به مبلغ ۶۲۸ هزار تومان افزایش یافت. محمدحسین حاجیلو، قائم مقام سازمان سنجش آموزش کشور در تشریح دلایل افزایش هزینه ثبت‌نام با تاخیر آزمون ورودی مقطع دکتری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی گفت: برای ثبت‌نام با تأخیر این آزمون تعیین شد که بر اساس رویه سال‌های گذشته و مصوبه اجرایی که همواره فعال سازی مجدد سامانه ثبت‌نام آزمون با تاخیر منجر به هزینه اضافی می‌شود در سال جاری نیز با توجه به مصوبه هیات دولت مبلغ 250 هزار تومان به هزینه ثبت‌نام با تاخیر اضافه شد. او معتقد است: برای برگزاری این آزمون، فعالیت‌های بسیاری از سوی سازمان سنجش آموزش کشور انجام می‌شود و بر همین اساس هزینه‌های ثابت و متغیر این آزمون با توجه به حجم فعالیت‌ها و تورم موجود به صورت پله‌ای افزایش یافته است. درخواست افزایش هزینه ثبت‌نام آزمون‌ها بر اساس بهای تمام شده فعالیت‌های آزمون از بهمن ماه سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار گرفت و با توجه به ضرورت افزایش کیفیت اجرای آزمون‌ها مورد موافقت قرار گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار