اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

تاخت‌وتاز آنفلوآنزا در کشور

تهران (پانا) - مراجعان به مراکز درمانی با علائم تنفسی افزایش یافته است و بیماری آنفلوآنزا در کشور شیوع یافته و طبق اعلام وزارت بهداشت آمار آنفلوآنزا نوع A تقریبا از اواخر مهر‌ و ۴ هفته زودتر از حد معمول افزایش یافت.

کد مطلب: ۱۳۲۲۷۸۲
لینک کوتاه کپی شد
تاخت‌وتاز آنفلوآنزا در کشور

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

از ابتدای شیوع کرونا در کشور تاکنون ۷ میلیون و ۵۵۸ هزار و ۶۹۰ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۴۴ هزار و ۶۰۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تاکنون ۷ میلیون و ۳۳۳ هزار و ۴۵۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۸۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا

تا کنون ۶۵ میلیون و ۱۲۷ هزار و ۷۸۴ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۵۳۴ هزار و ۸۴۳ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۳۵۱ هزار و ۲۳۸ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۱۳ هزار و ۸۶۵ دُز رسید.

نقشه کرونایی شهرهای کشور

براساس آخرین به روز رسانی‌ها، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز از ۳ به ۱ و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی نیز از ۱۷ به ۱۲ شهر کاهش یافت. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۲۱۸ به ۲۱۱ و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۲۱۰ به ۲۲۴ شهر رسید.

شیوع آنفلوآنزا در کشور

شهرام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت با بیان اینکه حدود 30 مورد مرگ و میر آنفلوآنزا از ابتدای امسال تاکنون داشته‌ایم، اعلام کرد: علی رغم اینکه امسال آنفلوآنزا نوع A زودتر از گذشته رخ داده همچنان انتظار است که تا بهمن ماه یا اسفندماه ادامه داشته باشد بنابراین واکسیناسیون برای ایمنی در برابر آنفلوآنزا بسیار موثر است که بهترین زمان تزریق واکسن نیز مهرماه و آبان ماه است.

غربالگری سرطان‌ها تحت پوشش بیمه قرار گرفت

تحت پوشش بیمه قرار گرفتن غربالگری انواع سرطان یکی از مطالبات بیماران بوده است که در هفته‌ای که سپری شد، کوروش اعتماد، مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت اعلام کرد که غربالگری سرطان‌ها تحت پوشش بیمه قرار گرفته است و متخصصانی که در نظام ارجاع، غربالگری سرطان کولون (سرطان روده) را انجام دهند، طبق مصوبه هیات دولت، مشوق‌هایی از سازمان‌های بیمه دریافت می‌کنند. اجرای برنامه غربالگری و خدمات کمردرد نیز در دستور کار دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت قرار دارد.

اجرای حکم اعدام دو نفر از اعضای گروهک تروریستی در زاهدان

۲ نفر از اعضای گروهک تروریستی جیش‌الظلم به نام‌های راشد بلوچ فرزند افضل و اسحاق آسکانی فرزند دلاور به جرم انجام اقدامات تروریستی، ایجاد ناامنی و تیراندازی به نیروهای انتظامی که به شهادت ۴ نفر از نیروهای مرزبانی و مجروح‌شدن تعدادی دیگر از پرسنل فراجا منجر شده بود اعدام شدند. بر اساس مستندات پرونده این دو فرد در سال ۹۵ طی چند عملیات تروریستی در منطقه مرزی جبروک و ریدیک استان سیستان و بلوچستان، ۴ نفر از نیروهای مرزبانی فراجا را به شهادت رسانده و تعدادی را مجروح کرده بودند و در سال ۹۶ در حالی که در مناطق مرزی شرق کشور در حال جاسوسی و جمع آوری اطلاعات یگان‌های نظامی و انتظامی بودند دستگیر می‌شوند. نامبردگان پس از دستگیری و در مراحل مختلف تحقیقات پرونده، با ذکر جزئیات نحوه و چگونگی عضویت در گروهک تروریستی جیش‌الظلم و عملیات‌های تروریستی که در آن مشارکت داشتند را بدون هیچ گونه تناقضی بیان کرده و به آن اذعان نموده بودند؛ لذا با توجه به اقاریر متعدد متهمین در کلیه مراحل تحقیقات مقدماتی، گزارش ضابطان و مستندات موجود در پرونده و صورتجلسه بازسازی صحنه جرم، دادگاه انقلاب اسلامی زاهدان آن‌ها را بابت انجام اقدامات تروریستی و ایجاد ناامنی و همچنین تیراندازی و به شهادت رساندن ۴ نفر از پرسنل مرزبانی و مصدوم کردن تعداد دیگری از پرسنل فراجا به اعدام محکوم کرد. در هفته‌ای که گذشت، حکم اعدام این دو نفر به مرحله اجرا درآمد.

برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهامات آشوبگران در تهران

در هفته‌ای که گذشت دادگاه رسیدگی به پرونده سه نفر دیگر از اغتشاشگران اخیر با حضور قاضی، مستشار دادگاه، نماینده دادستان، متهمان، وکلای آنها و همچنین خانواده متهمان برگزار شد. این جلسه در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب اسلامی با حضور رئیس دادگاه، مستشار دادگاه، نماینده دادستان، متهمان، وکلای آنها و همچنین خانواده متهمان برگزار شد.

نامگذاری معبری در تهران به‌نام شهید «آرمان علی‌وردی»

در جریان بزرگداشت مقام والای شهدای امنیت کشور، اعضای شورای شهر تهران در هفته‌ای که گذشت با تغییر نام معبری به‌نام شهید علی وردی موافقت کردند. اعضای شورای شهر تهران دو فوریت تغییر نام دو خیابان به نام شهید آرمان علی وردی که در اغتشاشات اخیر به شهادت رسیده بود در دستور کار قرار گرفت که در بررسی این دستور اعضای شورای شهر تهران با ۲۰ رای موافق خیابان‌های نیلوفر جنوبی و قدس در تقاطع شهران جنوبی در منطقه 5 تهران و در نزدیکی محل زندگی شهید آرمان علی وردی را به نام این شهید نامگذاری کردند.

دستگیری عاملان آشوب در لواسان

در شامگاه سیزدهم آبان ماه افراد آشوبگر تحت تاثیر و حمایت شبکه معاندین در منطقه لواسانات اقدام به پرتاب سه عدد کوکتل مولوتف به داخل محوطه مسجد کرده و قصد به آتش کشیدن آن را داشتند که با اقدام به موقع خادم مسجد و اهالی، آتش مهار و این اقدام خرابکارانه ناکام ماند.در پی این حادثه تیمی متشکل از افسران زبده پلیس رسیدگی به این موضوع را بر عهده گرفتند و با اقدامات فنی پلیسی و کار اطلاعاتی، عاملان این اقدام که تحت تاثیر و حمایت معاندین اقدام به عملیات خرابکارانه کرده بودند، شناسایی شدند. مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت در هفته‌ای که گذشت از دستگیری ۱۱ نفر از عاملان اصلی آشوب و تخریب در منطقه لواسانات خبر داد و اعلام کرد که از مخفیگاه متهمان ۱۹ عدد کوکتل مولوتف کشف شده است.

صدور ۱۰۲۴ کیفرخواست برای ناآرامی‌های تهران

در هفته‌ای که گذشت یکی دیگر از جلسات نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با خبرنگاران برگزار شد. صدور تاکنون ۱۰۲۴ مورد کیفرخواست برای ناآرامی‌های تهران، تعیین 6 شعبه برای رسیدگی به پرونده‌های اغتشاشگران، آمار پرونده‌های سرقت‌های خُرد، تعداد انگشت شمار بازداشتی‌های حوادث اخیر در مدارس و دانشگاه‌ها، اتهام دو خبرنگار شرق و هم‌میهن و اصلاح قانون در رابطه با اعمال ماده ۴۷۷، آخرین وضعیت پیگیری بدهی‌های ابر بدهکاران بانکی و افزایش تعداد متهمان آشوب در زندان اوین بخشی از مهم‌ترین محورهایی بود که مسعود ستایشی آنها را تشریح کرد.

حواشی گزارش ناسا درباره انتشار ابرغول متان در جنوب تهران

اوایل آبان ‌امسال، ناسا گزارشی درباره منابع انتشار گاز متان در کره زمین منتشر کرد. انتشار این گزارش حواشی بسیاری داشت و مسئولان سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران و سازمان حفاظت محیط‌زیست واکنش‌هایی را نشان دادند و عمدتا این گزارش را تکذیب کردند. طبق گزارش منتشر شده، یک ستون متان به طول حداقل ۴.۸ کیلومتر در بالای یک محل دفن زباله در ایران شناسایی شده است که به گفته پژوهشگران، این ابر ساطع‌کننده جدید در هر ساعت حدود ۸۵۰۰ کیلوگرم متان را به هوا می‌فرستد. به‌دنبال انتشار گزارش ناسا مبنی بر وجود توده گاز متان بر فراز مجتمع پسماند آرادکوه، مرتضی قاسمی، متخصص فاضلاب‌‌های صنعتی و شهری گفت: در هر جایی که آلاینده وجود داشته باشد، تجزیه آلاینده‌ها صورت می‌گیرد و در شرایط بی‌هوازی به تولید گاز متان منجر می‌شود به این معنی که هر جایی آلایندگی از نوع مواد آلی همچون فاضلاب‌ها، فاضلاب شهری، فاضلاب صنعتی کارخانجات مواد غذایی و صنایع غذایی کشاورزی وجود داشته باشد اگر در شرایط بی‌هوازی قرار بگیرد تولید گاز متان می‌کند که گاز متان آن هم قابل توجه است. این متخصص فاضلاب‌های صنعتی و شهری تصریح کرد: اگر تقسیم‌بندی درباره آلایندگی موجود در اطراف فرودگاه امام خمینی(ره) صورت بگیرد، دو دسته آلودگی و منشا آلودگی در این منطقه وجود دارد. یکی مجتمع پسماند آرادکوه است که عامل تولید بو و آلودگی است و دیگری فرآوری و دفن ضایعات است، به‌ویژه چیزهایی که دفن شده است در زمین به تولید گاز متان منجر می‌شود. وقتی زباله در جایی دفن شود و روی آن خاک ریخته شود بعد از مدت‌ها گاز متان تولید می‌شود.

فرشته مرادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار