در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

فارغ‌التحصیلان هنرستانی اگر شغل داشته باشند به سراغ مدرک دانشگاهی نمی‌روند

کارخانه‌دار خبر ندارد نیروی متخصص آموزش‌دیده در هنرستان‌ها وجود دارد/ همه نهادها باید برای اصلاح فرهنگ کار تلاش کنند

تهران (پانا) - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سال‌های اخیر فرهنگ کار در ایران آسیب‌ دیده و دیگر ایرانی‌ها هر کاری را انجام نمی‌دهند، عنوان کرد که فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای اگر بلافاصله شغل داشته باشند به سراغ دانشگاه و مدرک نمی‌روند.

کد مطلب: ۱۳۱۰۰۰۴
لینک کوتاه کپی شد
فارغ‌التحصیلان هنرستانی اگر شغل داشته باشند به سراغ مدرک دانشگاهی نمی‌روند

علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با پانا درباره اینکه چرا صاحبان صنایع برای انتخاب نیروی انسانی‌شان به سراغ هنرستان‌ها و مراکز کار‌دانش نمی‌روند، گفت:‌ «هر کجا که صاحبان صنایع بدانند نیروی آموزش‌دیده‌ای وجود دارد که باعث افزایش راندمان کاری‌شان می‌شود، حتماً به سراغش می‌روند اما مشکل این است که برخی از آموزش‌ها آن‌قدر عمیق نیستند که صنعت خودش را نیازمند آن متخصص حس کند.»

کارخانه‌دار خبر ندارد نیروی متخصص آموزش‌دیده در هنرستان‌ها وجود دارد

سلیمی افزود: «مشکل بعدی این است که در برخی از موارد فردی که آموزش‌دیده در سطح معقول آموزش‌دیده است اما اطلاع‌رسانی دقیقی انجام نشده است. درواقع کارخانه‌دار یا صاحب صنعت اصلا نمی‌داند چنین نیروی متخصص آموزش‌دیده‌ای به بازار کار وارد می‌شود. تاکنون هیچ رسانه‌ای به‌صورت میدانی بررسی نکرده که فلان صنعت از نیروهای آموزش‌دیده این نهاد استفاده کرده و راندمان کارش بالا رفته است.»

وی افزود: «مشکل دیگر به مجموعه رسانه‌ها برمی‌گردد. رسانه‌ها باید برای صاحبان صنعت ایجاد انگیزه کنند و اگر تولیدکننده بداند نیرویی باعث افزایش راندمان می‌شود به آن تکیه می‌کند. ما ابتدا باید ببینیم کجای کار ایراد دارد که صاحبان صنایع به سمت آن سوق پیدا نمی‌کنند.»

دانش‌آموزان وقتی شغل پیدا نمی‌کنند ناگزیراند به دانشگاه بروند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره دلایل مدرک‌گرایی فارغ‌التحصیلان هنرستانی یا کارو‌دانش، اظهار کرد: «در دنیا، روی تکنسین‌ها حساب خاصی باز می‌کنند. البته تکنسین باید به‌معنای واقعی کلمه تکنسین باشد اما دانش‌آموز هنرستانی و فنی و حرفه‌ای ما بعد از اتمام درس به‌جای اینکه بخواهد وارد کارخانه و صنعت شود، یادش می‌افتد به دانشگاه برود. دلیل این مهم نبود کار است.»

وی افزود: «در ایران کسی که دیپلمش را گرفت و کار پیدا نکرد می‌رود دانشگاه تا لیسانس بگیرد و بازهم بازار کاری ندارد درنتیجه می‌رود و فوق‌لیسانس می‌گیرد. واقعیت این است که اگر کار فراهم شود نیروهای تکنسین به کار تکنسینی می‌پردازند.»

فرهنگ کار در ایران آسیب‌ دیده است

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی ضعف بزرگ جامعه را در فرهنگ کار ایران عنوان کرد و گفت: «موضوع مهم این است که فرهنگ کار ما به‌صورت جدی دچار آسیب شده است. در شرایط کنونی شغل‌هایی مانند گچ‌کاری و بنایی و کفاشی و غیره وجود دارد که دیگر ایرانی‌ها انجامش نمی‌دهند. ایران در دنیا بیشترین قنوات را دارد که نیاز به لایروبی دارند اما چند ایرانی می‌روند و مقنی‌گری می‌کنند و اینجاست که فرهنگ کار ما باید اصلاح شود. این‌ها مسائلی است که باید روی آن کار شود.»

وی با اشاره به نقش آموزش و پرورش در اصلاح فرهنگ کار گفت: «نه‌تنها آموزش و پرورش باید کمک کند و از همان ابتدا به دانش‌آموزان فرهنگ کار را بیاموزد بلکه سایر نهادها هم کمک کنند تا این مهم در جامعه جا بیافتد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار