در گفت‌وگو با پانا مطرح شد:

جای خالی یک نظام آموزش مهارتی در کشور دیده می‌شود

مدرک دانشگاهی مانع توجه به مهارت می‌شود

تهران (پانا) - سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است جای خالی یک نظام آموزش مهارتی در کشور دیده می‌شود و مدرک دانشگاهی مانعی برای توجه به مهارت‌های کاربردی در جامعه شده است.

کد مطلب: ۱۳۱۱۱۸۱
لینک کوتاه کپی شد
جای خالی یک نظام آموزش مهارتی در کشور دیده می‌شود

غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت آموزش مهارت‌های کاربردی در نظام آموزشی گفت: «در تمام کشورهایی که ازلحاظ شاخص‌های اقتصادی به‌عنوان کشورهای توسعه‌یافته تلقی می‌شوند، در کنار سیستم آموزش‌های نظری، سیستم آموزش‌های مهارتی هم دیده می‌شود. در این کشورها سعی می‌کنند به هر دو روش به یک چشم نگاه کنند»

وی افزود: «در این جوامع یک فرهنگ‌سازی شده که هیچ تفاوتی میان کسی که در حوزه آموزش‌های نظری به دریافت بالاترین مدرک دانشگاهی مفتخر می‌شود با یک آشپزی که به‌عنوان یک سرآشپز کل در یک مجموعه عظیم ایفای نقش کند، وجود ندارد و هرکدام جایگاه خودشان و اهمیت خودشان رادارند.»

عدم توجه به آموزش‌های مهارتی لطمه‌ای به اقتصاد است

مرحبا گفت: «جای خالی یک نظام آموزش مهارتی در کشور دیده می‌شود و ضروری است بودجه مناسب برای این آموزش‌های کاربردی و مهارتی در نظر بگیریم.»

وی درباره چالش‌های عدم توجه به آموزش‌های مهارتی و کاربردی در مدارس گفت: «اولین لطمه‌ای که عدم توجه به این نوع آموزش‌ها به ما وارد می‌کند در کیفیت خروجی‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی است.»

توجه زیاد به مدرک منجر به اتلاف منابع می‌شود

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: «تا زمانی که افراد تنها به مدارک دانشگاهی بسنده می‌کنند نیازی به توجه به سایر مسائل دیده نمی‌شود. لطمه شدید دیگری که عدم توجه به مهارت‌های کاربردی به جامعه وارد می‌کند این است که شاهد اتلاف عظیم منابع هستیم. بسیاری از جوانان تا سن 30 سالگی یا بالاتر نمی‌دانند چکاره هستند و مدام در حال سعی و خطا هستند.»

بی‌توجهی به استعدادپروری در فنی و حرفه‌ای‌ها آسیب به اقتصاد است

مرحبا با اشاره به اینکه شناخت درست و صحیح استعدادها از ضروریات توسعه اقتصادی است، اظهار کرد: «عدم کشف استعدادها از دیگر لطمات وارد شده به اقتصاد جامعه بر اثر بی‌توجه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است. برای رفع این چالش‌ها ما باید در حوزه آموزش و پرورش فعال‌تر شویم. وقتی روزنامه‌های کشور را ورق می‌زنیم می‌بینیم که در حوزه محیط‌زیست یا بسیاری از مسائل اجتماعی و اقتصادی صفحات ویژه وجود دارد و هر روز یک مطلب درباره مشکلات آن حوزه در بخشی از کشور ارائه می‌شود؛ اما در حوزه آموزش و پرورش ما اصلاً نمی‌بینیم که مسائل به‌طور مستمر ارائه شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار